© Julianne Swartz

© Julianne Swartz


4 und 4: Curator's Choice New York/Berlin


Joe Zucker
, Nadine Robinson, Regina Möller, Julianne Swartz, Øystein Aasan, Gup-py, Jules de Balincourt, Harun Farocki, Eva-Maria Wilde, Matthew Buckingham


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müllerdechiara hat je 4 Kuratoren aus New York und Berlin eingeladen, einen Künstler bzw. eine Künstlerin für die Ausstellung "4 und 4" vorzuschlagen. Die Kuratoren erhielten keinerlei Auflagen bei der Auswahl ihrer Künstler, um ihren Präferenzen für eine künstlerische Position den grösstmöglichen Spielraum zu lassen. Mit diesem Konzept hinterfragt müllerdechiara die Rolle des Kurators bei der Präsentation und Rezeption von zeitgenössischer Kunst. Die Ausstellung "4 und 4" zeigt so eine Vielzahl künstlerischer Positionen. Die gezeigten Künstler befinden sich in unterschiedlichen Stadien ihrer künstlerischen Laufbahn und arbeiten mit verschiedenen Materialien und Konzepten.


Die New Yorker Kuratorin Sarah Gavlak, von Gavlak Projects entschied sich für den Maler Joe Zucker. Zuckers Karriere hat einen Höhepunkt in den frühen 80er Jahren gehabt und erlebt derzeit ein grosses Comeback mit Ausstellungen bei Paul Kasmin und Gavin Brown in New York.


Die Kuratorin des Studio Museum Harlem in New York, Christine Y. Kim, zeigt Nadine Robinson. Robinson zeigt eine Variante ihrer Arbeit "Tower Hollers", dass bereits im MOMA Queens grosse Beachtung fand. Robinsons Installationen aus verschiedenen HiFi-Komponenten schaffen eine interessante Mischung zwischen schwarzer Musikkultur und weissen Wahrnehmungsmustern.


Anne Ellegood, Kuratorin der Peter Norton Collection, New York, zeigt Julianne Swartz, Teilnehmerin der diesjährigen Whitney Biennale. Swartz benutzt Materialien wie Rohre, Linsen und Spiegel, die projizierte Bilder verzerren und mit der Wahrnehmung des Betrachters spielen.


Shamim M. Momim, Direktorin am Whitney Museum at Altria und Ko-Kuratorin der diesjährigen Whitney Biennale zeigt den jungen französischen Künstler Jules de Balincourt. Seine von naiver Malerei beeinflussten Bilder sehen nur auf den ersten Blick harmlos aus - hinter der vermeintlichen Idylle steckt handfeste Sozialkritik.


Ute Meta Bauer, künstlerische Leiterin der diesjährigen Berlin-Biennale zeigt die ebenfalls in der Biennale vertretene Berliner Künstlerin Regina Möller. Möllers Installation "Katzenbaum" vereint populäre Design-Theorien mit feministischer und kultureller Kritik.


Anselm Franke, Kurator der Berliner Kunstwerke, zeigt Matthew Buckingham und Harun Farocki. Der in Berlin als DAAD-Stipendiat lebende Amerikaner Buckingham hinterfragt in seiner Klanginstallation die wachsende Hegemonie der englischen Sprache als die "internationale" Sprache. Farocki zeigt ein Video, in dem politische Agitation, Dokumentation und Film-Essay zu einer eigenen Filmsprache zusammenwachsen.


Der Kritiker Raimar Stange zeigt in Kollaboration mit Christiane Rekade die Künstler Øystein Aasan und Eva-Maria Wilde. Die Zusammenarbeit beruht auf dem gemeinsamen Interesse an architektonischen Räumen übersetzt in Malerei und Skulptur.


Wolf-Günter Thiel, cultural engineer, zeigt die in Berlin lebende Japanerin Gup-py (Yoko Hata). Gup-py zeigt in ihren Videos eine phantastische Welt die märchenhafte Elemente der japanischen Werbeästhetik entgegensetzt.


Die Ausstellung "4 und 4" mit allen Protagonisten ist eine gewollt heterogene Veranstaltung, die mit ihren verschiedenen Positionen einen Einblick in die Kunstszenen von Berlin und New York gibt. Der Dialog zwischen Berlin und New York ist ein wichtiger Bestandteil der Arbeit von müllerdechiara.


Ausstellungsdauer: 15.2. - 9.4.2004
Oeffnungszeiten: Di-Sa 12 - 19 Uhr


Galerie müllerdechiara
Weydingerstr. 10 (Rosa-Luxemburg-Platz)
D-10179 Berlin
Telefon +49 30-390 320-40
Fax +49 30-390 320-44
E-Mail office@mullerdechiara.com

www.mullerdechiara.com





4 and 4: Curator's Choice New York/Berlin

Joe Zucker
, Nadine Robinson, Regina Möller, Julianne Swartz, Øystein Aasan, Gup-py, Jules de Balincourt, Harun Farocki, Eva-Maria Wilde, Matthew Buckingham


The exhibition is a selection from four curators from New York and four curators from Berlin. The gallery has invited each internationally recognized curator to each suggest one artist or artist-team. The project itself was formulated without restrictions so that the chosen artists would embody the curator's interests. By providing the curators with a venue to showcase and promote their artists, müllerdechiara would like to examine the curator's role in the presentation and reception of contemporary art. The exhibition demonstrates a variety of curatorial perspectives while simultaneously revealing new trends and young artists from the art scenes of both cities. The artists chosen are all at different stages in their career, and work with vastly different mediums and concepts.


New York based curator, Sarah Gavlak of Gavlak Projects, has chosen to show painter Joe Zucker whose career - while having reached a high-point in the 1980s - is currently experiencing a revitalization with two solo exhibitions at Paul Kasmin and Gavin Brown in New York.


Curator for The Studio Museum Harlem in New York, Christine Y. Kim, has chosen artist Nadine Robinson who will be exhibiting a new version of an installation of her very well-received piece, "Tower Hollers", which was included in the MOMA Queens opening in New York. Robinson's mixed media installations use various audio sources to create intersections between Black music culture and White visual culture.


Anne Ellegood, curator of the Peter Norton Collection, NY, has chosen artist Julianne Swartz, whose work will also be included in the upcoming Whitney Biennial. Swartz's work plays with perception, where she uses materials such as tubing, lenses and mirrors to alter and distort the visual experience of the viewer.


Shamim M. Momin, director of the Whitney Museum at Altria and co-curator of the 2004 Whitney Biennial, has chosen the young french artist, Jules de Balincourt. He will exhibit a series of recent paintings in salon-style installation. His contemporary folk art approach plays with themes of cultural and political critique.


Berlin Biennial curator, Ute Meta Bauer, has chosen artist Regina Möller who will also be in the 3rd Berlin Biennial. Möller's sculptural installation "Katzenbaum" incorporates both popular design theory and feminist cultural critique.


Anselm Franke, curator at the Kunst-Werke Institute for Contemporary Art, Berlin, has chosen two artists, Matthew Buckingham and Harun Farocki, who are primarily known for their work with film. As an American living in Berlin with a DAAD-grant, Buckingham's audio-visual installation questions the growing hegemony of English as an "international" language. Farocki is showing a video, in which political aggitation, documentation, and film essay meld together into a unique film-language.


Writer and publisher, Raimar Stange has chosen two artists, Øystein Aasan and Eva-Maria Wilde. Their collaborative effort is grounded in a common interest in architecture and its implications as a container of possible meanings.


Wolf-Günter Thiel, cultural engineer, has chosen Berlin-based Japanese artist Gup-py (Yoko Hata). Gup-py's video works create fantastical worlds that play with the Japanese aesthetic.


The resulting "4 and 4" team is a astonishingly heterogeneous group whose combined efforts provide for a very interesting group show that reinforces and builds upon the New York-Berlin network and offers an overview of the dynamic exchange between these two metropolises. By sparking active exchange and dialogue between the art communities of Berlin and New York, the group exhibition "4 and 4" is appropriately congruous with the gallery's program.


February 15 - April 9, 2004