© David Hatcher

David Hatcher: Ludwig and Hugh, 2004


A Complete Guide to Rewriting Your History

Rod Dickinson, Pia Fuchs (German identity of Patricia Reed), David Hatcher, Mejor Vida Corp., Julia Meltzer and David Thorne, The Speculative Archive, Hito Steyerl


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"A Complete Guide to Rewriting Your History" entsteht aus einem ironisch übertriebenen, aber idealistischen Wunsch, einen umfassenden "Guide zur Neuschreibung der Geschichte" zu entwerfen - oder aber auch aus dem Begehren, etwas zu besitzen, woraus sich alle Aspekte des Lebens erklären lassen. Wie würden die Strategien und Mechanismen eines solchen Vorhabens wohl aussehen? Der Titel beschreibt unsere Handlungsmöglichkeiten und deren Kapazität zur kritischen Reflektion, die Welt neu aufzuzeichnen, neu zu definieren und zu bewerten. Your history?


Die für diese Ausstellung gewählten Arbeiten fokussieren auf den Missbrauch der instrumentellen Macht und auf die Kontrolle der Geschichte, und wie sie in strategischer Weise von Regierungen und anderen Instanzen eingesetzt werden. Interventionen werden vorgeschlagen und eine kritische Gegenöffentlichkeit wird mobilisiert. Wir sind froh, die Revolte nicht auf einen späteren Tag verschieben zu müssen. Die erste Version des Guides liegt vor!


Hito Steyerl, "November" (2004): Der Ausgangspunkt des Films ist ein feministischer Kungfu-Film, den Andrea Wolf und ich zusammen auf S-8 drehten, als wir 17 Jahre alt waren. Jetzt ist dieser Amateurtrashfilm plötzlich ein Dokument geworden. 1998 wurde sie als kurdische Terroristin in Ostanatolien erschossen. Der Film "November" stellt die Frage nach dem, was heute Terrorismus genannt wird an und früher Internationalismus genannt wurde. Die Arbeit untersucht die Gesten und Posen, die damit in Verbindung stehen, und ihr Verhältnis zur Populärkultur, vor allem dem Kino.


The Speculative Archive, "It's not my memory of it" (2003): ist ein experimenteller Dokumentarfilm, der Vorstellungen von Verschwinden und dürftige historische Fakten in der Gegenwart überprüft. "Wir denken nicht, dass unsere Arbeit eine Übung darstellt, die Vergangenheit aufzuklären, vielmehr ist es eine historische Praxis, die Gegenwart zu verkomplizieren." Die Arbeit benützt spezifische Archivaufnahmen wie ein Gedächtnis, um Momente der Gefahr aufblitzen zu lassen.


Rod Dickinson, "The Milgram Re-enactment" (2002): Der Film ist ein Dokument über Dickenson's Rekonstruktion (Centre for Contemporary Art, Glasgow, 2002) des psychologischen Experiments "Obedience to Authority" (von Dr. Stanley Milgram, 1961, Yale University). Es setzt Dickionson's fortwährende Erforschung der Struktur und der Mechanismen, die die Systeme der sozialen Kontrolle untermauern.


David Hatchers "Ludwig and Hugh" (2004): basiert auf dem Firmenlogo des amerikanischen Erotik-Entertainment-Konzerns Playboy sowie einem Vexierbild, das Ludwig Wittgenstein in seinem Traktat "Philosophische Untersuchungen" verwendet hat, um über die Bedingungen von Wahrnehmung zu reflektieren. Trotz ihrer engen Verwandtschaft stehen beide Figuren sich aber auch gegenüber als Repräsentanten unterschiedlicher Welten: "Old Europe" beschnuppert die Neue Welt, Heimat von Entertainment, Branding und Big Business.


Pia Fuchs, "Plurinaming/Polyphony" (2001-2004): Pia Fuchs ist die deutsche Identität von Patricia Reed. Die Praxis "multiple naming" ist ein Nebenprodukt von physischen Verschiebungen und dem Spiel mit der Anpassung einen sprachlich / kulturell fremden Kontext zu bewältigen. Das Projekt des "plurnaming" thematisiert die Konsequenzen der nomadischen Lebensform von zeitgenössischen KünstlernInnen. Es versteht sich nicht nur als ein Werkzeug sich an ein fremdes Milieu anzupassen, sondern dient dazu die Erfahrungen und Einflüssen kenntlich zu machen.


Mejor Vida Corp., "Student ID Cards": Der Studenten ID-Ausweis ist eins von den Produkten, die von der frei "Mejor Vida Corp" (MVC). angeboten werden. Jeder der Interesse hat, kann den Ausweis erhalten, um damit überall auf der Welt Vergünstigungen zu erhalten. Um den Problemen des Alltags entgegen zu wirken werden Probleme aus unterschiedlichen sozialen und ökonomischen Kontexten des kapitalistischen Systems analysieret, und durch den Rückgriff auf das bürokratische und institutionelle Monster mit eigenen Mittel geschlagen. www.irational.org/mvc


Kuratorin von Sparwasser HQ: Lise Nellemann (dank an Jole Wilcke, David Hatcher, Heman Chong und Tom McCarthy)


Ausstellungsdauer: 4.9. - 2.10.2004
Oeffnungszeiten: Mi-Fr 16 - 19 Uhr, Sa/So 14 - 18 Uhr


Sparwasser HQ
Offensive for contemporary art and communication
Torstrasse 161
D-10115 Berlin
Telefon +49 30 218 03 001
Fax +49 30 440 47 981
E-Mail mail@sparwasser.de

www.sparwasserhq.de





A Complete Guide to Rewriting Your History


"A Complete Guide to Rewriting Your History" sets out from an ironically inflated, idealistic aspiration to produce a comprehensive guide to the rewriting of history, a desire to create an all-encompassing narrative with which one's life is explained. What do the mechanics of such an endeavour look like? The title plays with the notion of autonomy and our capacity to re-evaluate, redefine or re-map the world.


Investigating the potential for independent thinking and possibilities for autonomous action, the works selected for the exhibition focus in many cases on the abuse of power, where the control of history may be a strategic practice by governmental or other agencies. In other works it seems that developing a critical audience is a priority. Some real interventions are suggested, and happily we do not always have to postpone our self-made liberation to a later date. The first draft of the guide is ready!


Hito Steyerl, "November" (2004): "Its point of departure is a feminist martial arts film Andrea Wolf and I made together when we were 17 years old. Now this fictional martial arts flick has suddenly become a document. Andrea Wolf died in 1998 when she was shot as a Kurdish terrorist in Eastern Anatolia." Hito Steyerl's "November" tackles the question of what is nowadays called terrorism and used to once be called internationalism. It deals with the gestures and postures it can create and their relationship to figures of popular culture, namely cinema.


The Speculative Archive, "It's not my memory of it" (2003): The Speculative Archive's "It's not my memory of it" is an experimental documentary examining notions of disappearance and the tenuousness of historical fact in the present. "We do not consider our work an exercise in clarifying the past, but an historical practice of complicating the present". The work mobilises specific archival records as memories which flash up in a moment of danger.


Rod Dickinson, "The Milgram Re-enactment" (2002): Rod Dickinson and Steve Rushtons' film "The Milgram Re-enactment" is a document of Dickinson's live reconstruction (Centre for Contemporary Art, Glasgow, 2002) of the infamous psychology experiment "Obedience to Authority" by Dr Stanley Milgram, 1961, Yale University. It continues Dickinson's ongoing exploration into the structure and mechanisms that underpin systems of belief and social control.


David Hatcher, "Ludwig and Hugh" (2004): relocates a figure from the history of western philosophy from its original environment into a world of surface appearances. Wittgenstein's "duck rabbit" - an optically ambiguous example of the contingency of perception - hooks up with the Playboy logo and the two are pitted against each other in droll observation of their formal resemblance. Despite thus seeming closely related, the figures oppose each other across a multitude of divides as "Old Europe" checks out the New World.


Pia Fuchs, "Plurinaming/Polyphony" (2001-2004): Pia Fuchs is the German identity of Patricia Reed. The practice of multiple naming is a by-product of physical displacement, and is an adaptive game in negotiating foreign cultural/linguistic contexts. As a derivative of artistic activities, the plurinaming project becomes a tool not only to humourously introduce or adapt oneself in alien milieus, but more importantly as a way to acknowledge the influence of accumulated experiences through the nomadic living conditions common to contemporary artistic production.


Mejor Vida Corp., "Student ID Cards": The Student ID cards are one of the free products offered by Mejor Vida Corp. (MVC) to all people interested to have it as an identification card or to use it to get discounts all over the world. MVC analyses specific problematics in diverse social and economic contexts within the capitalist system, frequently doing this by homing in on its bureaucratic and institutional monsters. www.irational.org/mvc


Curated by Lise Nellemann (thanks to Jole Wilcke, David Hatcher, Heman Chong, Tom McCarthy)


September 4 - October 2, 2004