© Anna Leader


Anna Leader
That Cloud was Europe



Click for English text


Die Künstlerin Anna Leader (*1979, Reading, UK) zeigt im Herbst 2006 im "Raum für zeitgenössische Schweizer Fotografie" der CoalMine Fotogalerie in Winterthur neuere und speziell für die Ausstellung entwickelte Arbeiten.


In ihrer Person vereinigen sich verschiedene Anliegen, die seit je her im Mittelpunkt des Engagements der Institution liegen: in erster Linie soll jungen Kunstschaffenden, speziell auf das Medium der Fotografie bezogen, eine Plattform geboten werden, wo früh Ausstellungserfahrung gesammelt und ausgebaut werden kann. Zweitens sollen vermehrt auch internationale Positionen mit Bezug zur Schweiz ein rein schweizerisches Programm aufmischen und damit die einheimische Fotografie in einen internationalen Diskurs überführen. Anna Leader scheint in beider Hinsicht prädestiniert diese Programmatik einzuleiten: sie ist jung und experimentell, steht am Anfang ihrer Ausstellungslaufbahn, ist französisch-amerikanischer Herkunft, wuchs in London auf und lebt heute mehrheitlich in Locarno.


In ihren neuesten fotografischen Arbeiten setzt sie sich mit dem Blick einer relativen "Newcomerin" in diesem Land mit den landschaftlichen Gegebenheiten auseinander. Ihr Blick auf Alpen- und Flusslandschaft ist familiär und befremdend zugleich. Offenbart sich hier das Abbild eines gebastelten Naturmodells wie wir es aus der Kindheit von Berglandschaften der Modelleisenbahn her kennen? Bäume, Brücken, Autos und Menschen scheinen unwirklich, unproportional zueinander. Der Anblick ist wunderschön und doch herrscht eine melancholische Stimmung vor. Der Titel der Ausstellung "That Cloud was Europe" (aus dem Gedicht "From The Bounty" von Derek Walcott) lässt in Zusammenhang mit der Schweiz unverkennbar einen politischen Aspekt anklingen, was bei einer ersten Betrachtung der Landschaften und Porträts nicht unmittelbar schlüssig erscheint, aber in der Zusammenstellung der Bilder eine ungeahnte Diskussion hervorzurufen vermag.


Die "Schweiz als Ausstellungsthema" scheint national einen Aufschwung zu erleben. So ist momentan die Ausstellung von Aleksandra Mir über die "Schweiz als Insel" im Kunsthaus Zürich zu sehen ("Switzerland and Other Islands", 18. August - 8. Oktober 2006) und noch diesen Herbst eröffnet das gleiche Haus eine grosse Schau zum Thema Bergwelten ("In den Alpen", 6. Oktober 2006 - 2. Januar 2007).


Ausstellungsdauer 11.10. - 22.12.2006

Oeffnungszeiten Mo-Fr 8 - 20 Uhr, Sa 8 - 18 Uhr


COALmine Fotogalerie
Raum für zeitgenössische Schweizer Fotografie
Turnerstrasse 1
8400 Winterthur
Telefon +41 (0)52 268 68 68
Fax +41 (0)52 268 68 89
Email info@coalmine.ch

www.coalmine.ch





Anna Leader
That Cloud was Europe



A large print of a mountain lake with marks of human settlings, intruded by the rock on the far bank, a bridge over a flooded river, cows sheltered by low clouds and a cemetery wall, the straight line of a highway drawn along a mountainside. In these pictures a permanent influence seems to be going on in between the human traces and nature: besides their different scale, and besides their very different life span (nature nearly everlasting, the human ephemeral), they appear equally subjected to the arbitrariness of time or history. As the rise and fall of a river and the landslides of rocks, the main routes are substituted and the national borders move. As a large cloud's shapes are constantly modified by its evolution, so does the lie of the land and so does Europe - but with no rainfall to erase what has just happened, therefore keeping all traces.


In a similar way the portrayed individuals carry the traces and the scars (not just metaphoric) of their whole life, and this shows most intensely as the person is abstracted from his surroundings - being, his "active life" - through the attention given to the camera (that wishing rose): the space seems to narrow, disappear, and the isolated individual somehow surrenders, gives up his presence in a look and this look expresses a longing. A longing for the absolute, one would think, or for common satisfactions.


Seeing the portraits and the landscapes together that longing takes shape. It even seems reciprocal, the two poles somehow showing a complicity within their loneliness: the fragile people are confined, unable to interact with the immense nature even when they find themselves alone in it, as if dragged too far from the homeland they are unable to recognize it, hence the longing; the vast landscapes are majestic and indifferent, yet we could find something almost human within them, like a waiting, a nostalgia - for fulfilment, a liberation from the blind cycles of seasons, of weather, or even of man.


Moving through distant imageries, "That cloud was Europe" manages to show the permanent influence that binds man to the world, be it symbolic or real - the contact in between a person and the cloud that lays it shade on him from a distance.


This is the first series of the project "That cloud was Europe", a project that the photographer intends to develop through different places. In this instance, the Swiss landscapes play an important role: due to the imposing stability or harshness that makes more striking their weakness, abandonment or sweetness; to the role that the Gotthard played in the connection through Europe, combined with the isolation of the portrayed people; to their own isolation at the centre of Europe; for it's there that the clouds linger. Still, it remains that under the shadow of these landscapes the portraits can exist as individuals.


A text by Vanni Bianconi, September 2006


Exhibition 11 October - 22 December 2006

Opening hours Mon-Fri 8 am - 8 pm, Sat 8 am - 6 pm