© VG Bild - Kunst, Bonn 2003 / 2004


Art Make-up No. 2: Pink (Detail), 1967-1968
16mm color films, silent - Videostill
© VG Bild - Kunst, Bonn 2003 / 2004


Bruce Nauman
Theaters of Experience



Click for English text


Das Werk des amerikanischen Künstlers Bruce Nauman (geb. 1941) zeichnet sich besonders durch seine provokante und vielseitige Arbeitsweise aus. Das Spektrum der von Nauman verwendeten Medien, von Holografie über Neonröhren bis zu Videoarbeiten, spiegelt die Themenvielfalt seines Oeuvre wider, das von den Bedingungen der Kunstproduktion bis zur Frage nach der "Conditio Humana" reicht.


Mit einer repräsentativen Auswahl von 13 Arbeiten untersucht die Ausstellung "Theaters of Experience" seinen Einsatz von Performance-Strategien als Mittel für eine gesteigerte Selbstwahrnehmung von Künstler und Betrachter. Wie viele Künstler der 60er Jahre verwarf auch Nauman für seine Arbeit das traditionelle, in sich geschlossene Kunstobjekt als Ausdrucksform. Er zielte vielmehr auf eine Kunst, die reale Erfahrung ermöglicht. Seine Werke wurden dabei von zeitgleichen Entwicklungen in Tanz, Musik und Film beeinflusst, die das Thema "Zeit" zum Ausdruck bringen.


Sein Atelier als eine Art Theaterlabor nutzend, verwertete Nauman tägliche Routine und Gewohnheiten. Tätigkeiten wie das einfache Auf- und Abgehen wurden gefilmt und entwickelten in ihrer Dokumentation einen zunehmend inszenierten Charakter. "Ein Bewusstsein seiner selbst", so Nauman, "gewinnt man durch ein bestimmtes Mass an Aktivität ... ." Die Konzentration auf die bewusste Aktivität steht bei Nauman in enger Verbindung mit der Doppeldeutigkeit des englischen Wortes "to act" (handeln, schauspielerisch darstellen): Sobald man mit einem bestimmten Grad an Bewusstheit handelt, wird man zum Schauspieler. Wenn Nauman Gesten für die Kamera immer wieder fast rituell wiederholt, verleiht er ihnen Gestalt und Bedeutung. Sie erhalten damit einen sowohl fesselnden als auch absurden Charakter. In ihren Endlosschleifen zeigen Naumans Videoarbeiten eine Erzählung ohne Anfang und Ende und halten so das eigentümliche Kontinuum des Lebens fest.


Während Nauman sich zunächst auf sich selbst als Gegenstand konzentrierte, rückte ab den 70er Jahren der Betrachter ins Zentrum seines Interesses. "Performance Corridor" (1969), das erste von Nauman gebaute Environment, markiert diesen Übergang.


Der Künstler wird vom Performer zum Regisseur: Durch einen schmalen Gang aus Sperrholz, sechs Meter lang und 45 Zentimeter breit (ein Mass, das sich aus der Breite der Hüften des Künstlers ergab), stolziert Nauman in der übertriebenen, stilisierten Haltung antiker Skulpturen in "Walk with Contrapposto" (1968) den Korridor entlang. Abgeleitet von der eigenen Erfahrung des Künstlers, kann im "Performance Corridor" nun der Betrachter diese Handlung selbst durchführen, den eigenen Körper wahrnehmen. Die Korridore und Räume des Künstlers verwandeln sich in Bühnenbilder, auf die der Betrachter aktiv reagiert. Nauman selbst verschwindet aus seinen Arbeiten, choreographiert jedoch die Aktivitäten und Reaktion des Betrachters. In die auf "Performance Corridor" folgenden Environments integriert Nauman Spiegel, Kameras und Monitore. Er gibt dem Betrachter somit die Möglichkeit der Selbstwahrnehmung. An Zerrspiegel in Jahrmarktsbuden erinnernd, wecken diese Bilder ähnliche Zweifel an Realität und Authentizität. Wie schon seine Atelierfilme, die keine befriedigende Auflösung anboten, versagen auch die Korridore dem Betrachter das beruhigende Gefühl des Vertrauten.


Mit der Politisierung seines Werkes in den achtziger Jahren erweiterte Nauman sein Vokabular um eindeutig theatralische Figuren wie Clowns, Narren und Pantomimen. Das Maskeradenhafte des gesellschaftlichen Theaters bekommt in Naumans Arbeiten somit eine gewichtigere Rolle. Die Arbeit "Mean Clown Welcome" (1985), in der zwei Clowns immer wieder erfolglos versuchen, einander die Hand zu geben, bringt die Selbstentfremdung, die der Betrachter in den Korridoren erlebt nun, auf andere, neue Weise zum Ausdruck. Erkennbar und doch hinter einer Maske verborgen, ist der Clown vielleicht nur ein weiteres Spiegelbild des Publikums oder unserer eigenen tragikomischen Situation auf der Bühne der Welt - unserer so oft scheiternden Kommunikationsversuche.


Den Abschluss der Ausstellung bildet "Raw Material - BRRR" (1990), eine Videoinstallation, in der Nauman nach zwanzig Jahren zum erstenmal wieder als Hauptfigur in einer seiner Arbeiten auftaucht. An seine frühere Auseinandersetzung mit dem Ich erinnernd, vervielfältigt, verzerrt und entkörperlicht diese Arbeit das Bild des Künstlers. Als "talking head" - eine andere Art von Performer - stösst Nauman einen anscheinend sinnlosen Laut aus, der jedoch auch als der Anfang seines Vornamens verstanden werden kann: "BRRR". Der Titel "Raw Material" verweist auf ein noch zu entfaltendes Potential und erinnert an die Möglichkeiten, welche Naumans existenzielles Theater durch die Kraft der Selbstbetrachtung eröffnet.


Ausstellungsdauer: 31.10.2003 - 18.1.2004
Öffnungszeiten: täglich von 11 - 20 Uhr
donnerstags bis 22 Uhr
Führungen täglich um 18 Uhr
Themenführungen sonntags um 11.30 Uhr


Deutsche Guggenheim Berlin
Unter den Linden 13-15
D-10117 Berlin
Telefon +49 30-20 20 93-0
Fax +49 30-20 20 93-20
E-Mail berlin.guggenheim@db.com

www.deutsche-guggenheim-berlin.de




Bruce Nauman
Theaters of Experience



One of the most influential artists of our time, Bruce Nauman, b. 1941, is known for his challenging and diverse practice. Working in a range of media, from holography to neon to video, the artist has investigated as varied an array of subject matter, from the nature of the art-making process to the nature of the human condition.


Featuring a tightly focused selection of works, the current exhibition looks at the artist's use of performance strategies as a conduit for heightened self-awareness for both artist and viewer. Like many artists who began working in the 1960s, Nauman rejected the traditional, self-contained art object in order to create an art of real experience. Inspired by the participation or "performance" of the viewer inherent in all sculpture, which requires the spectator to walk around it, Nauman began making works which first featured his own movement, and subsequently, that of his audience.


Nauman's interest in art which expresses the passage of time was further influenced by his awareness of contemporaneous avant-garde dance, music, and film. Artists such as Meredith Monk, Steve Reich, and Andy Warhol were exploring the aesthetic and conceptual aspects of duration and repetition as well as incorporating remnants of the everyday in their own compositions. Likewise, using his studio as a kind of lab-theater, Nauman exploited his own daily routines and habits, such as pacing back and forth, and began recording these simple, and increasingly scripted tasks on film. "An awareness of yourself," the artist has said, "comes from a certain amount of activity...."


Given Nauman's interest in word play and puns, it is difficult to disassociate his focus on deliberate activity from the word's root - to act - the dual meaning of which often collapses in Nauman's work. When one acts with a level of self-consciousness, one becomes an "actor." As Nauman repeats these gestures over and over again for the camera (as we all repeat the rituals which give shape and meaning to our lives), he simultaneously frames them as both absurd and captivating. Played continuously the videos present a narrative without beginning or end and capture life's own strange continuum.


Nauman's early focus on himself as both material and subject switched to the viewer in the 1970s. "Performance Corridor" (1969), the first of his constructed environments, marks the transition between works that feature the artist as performer and those for which he became the director behind the scenes.


Made from plywood and measuring twenty feet long and only twenty inches wide, the narrow passageway (designed to the width of the artist's hips) was first conceived as a prop for the work "Walk with Contrapposto" (1968). In the video, the artist is seen parading down the corridor in the exaggerated, stylized manner of classical sculpture. By striking this pose, whose historical function was to create the illusion of movement in a static figure, Nauman is perhaps making the point that in art that allows for real action, such devices are unnecessary.


Not long after making this piece, the artist realized that the viewer could enact the same action or performance, and in so doing experience a keener sense of his physical and perceptual states. Nauman disappeared from his work and his subsequent series of corridors and rooms became the stage sets upon which he would choreograph the viewers' activities and responses. Incorporating mirrors, cameras, and monitors into his rather restricting environments, the artist allows the viewer to watch his own performance, yet he or she is often confronted with a simultaneous recognition and mis-recognition of his or her variously truncated, masked or inverted image. Reminiscent of fun-house distortions, they inspire a similar uncertainty in what is real or unchanging. Like his studio films which offered no satisfying resolution, the corridors also deny the viewer the comfort of the familiar.


In the 1980s, as his work became more political, the artist introduced more overtly theatrical characters, including clowns, jesters, and mimes, into his vocabulary and emphasized the masquerade characteristic of the social theater. Like the corridors and (the artist's language-based works), these pieces also suggest the normally-unquestioned exterior forces that often dictate behavior and inform the self. "Mean Clown Welcome" (1985), which depicts two clowns who attempt over and over to shake hands but never quite connect, re-enacts the self-alienation the viewer experienced in the corridors but with an "other."


Simultaneously recognizable and hidden behind a mask, the clown may be yet another mirror image of the audience and our own rather tragi-comic situation on the world stage - our frequent failure to communicate with one another. The exhibition concludes with "Raw Material - BRRR" (1990), a video installation that signals Nauman's re-appearance as the primary focus of his work after twenty years. Recalling his earlier examinations of the self through bodily exercises, the work shows the artist's image multiplied, distorted, and disembodied. As a "talking head" - another type of performer - Nauman spouts incessantly what seems to be a meaningless sound but what can also be read as the first letters of his name - "BRRR." Nauman may be reintroducing himself to us with this work, whose title, "Raw Material", suggests a state of potential and reminds us of the possibility that lies within Nauman's existential theater through the power of self-examination.


October 31, 2003 - January 18, 2004