© Daido Moriyama

Documentary 78 ('86.4 Setagaya-ku, Tokyo), 1986
Vintage gelatin silver prints, ca. 19 x 29 cm


Daido Moriyama
Vintage and Modern Prints


Click for English text


In der retrospektiven Schau des 1939 in der Nähe von Osaka geborenen japanischen Künstlers Daido Moriyama werden Werke aus den letzten vier Jahrzehnten gezeigt. Die Ausstellung schliesst an Einzelpräsentationen in der Fondation Cartier pour l'art contemporain, Paris (2003), im White Cube, London (2002), im Fotomuseum Winterthur / Folkwang Museum, Essen (2000) und im MoMA, San Francisco (1999) an.


Mit Serien wie "Japan: A Photo Theater, Farewell Photography" und "Hunter" sowie Beiträgen zum legendären Fotomagazin "Provoke" avanciert Moriyama bereits in den siebziger Jahren zu einem der wichtigsten japanischen Fotografen. Beeinflusst von Jack Kerouacs literarischem Schaffen, der Alltagsästhetik von Andy Wahrhol und der Bildauffassung eines Weegee und William Kleins entwickelt Moriyama einen unverkennbaren Stil. Treffend als "hunter of light" charakterisiert, fotografiert er Akte, Landschaften, Reklametafeln, Strassenszenen, Schaufenster, Coca-Cola-Büchsen und Fernsehschirme. Seit jeher bevorzugt Moriyama die Arbeit bei Tageslicht. Er sucht nach den hell-dunkel Kontrasten, nach den diffusen Abstufungen der Grautöne, die die Gegenstände - selbst bei Nahaufnahme - zu entrücken, ja zu entmaterialisieren scheinen.


Ein nicht weniger einflussreicher Zeitgenosse Moriyamas, Nobuyoshi Araki, dessen Werk die Galerie seit über zehn Jahren in kontinuierlichen Ausstellungen zeigt, beschreibt in einem Interview, was er empfand, als er zum ersten Mal ein Foto von Moriyama aus der Serie "Eros" sah: "It totally blew me away (...). That photo of Moriyama's seemed to represent exactly what I was thinking". Trotz der gemeinsamen Auffassung, dass sich die Bedeutung einer Fotografie aus der Verschränkung von Eros und Thanatos ergibt, unterscheidet sich die Bildsprache von Moriyama und Araki in formaler Hinsicht. Moriyamas Vorliebe für das Atmosphärische und Enigmatische zeugt gerade in den früheren Werken von einer Art Abstraktion des Motivs. Die Unschärfen und nuancierten Grautöne resultieren in einer "abstract concreteness", die den Fotografien einen dokumentarischen und erklärenden Charakter abspricht.


Tokyo gehört für Moriyama (wie für Araki) zu den beliebtesten "Jagdgründen". Nicht die Stadt als urbanes Phänomen, sondern als unentwirrbares Labyrinth stellt eine unablässige Herausforderung für das Kameraauge dar. Shinjuku oder Asakusa mit ihren undurchdringlichen Zonen, dunklen Ecken und magischen Orten des Übergangs von Licht und Schatten gehören zu den bevorzugten Vierteln des Künstlers (2002 erscheint Moriyamas Publikation "Shinjuku").


Anders als Araki, der die fotografische Aufnahme selbst als erotischen Akt sieht, gibt sich Moriyama nüchtern. Erst bei der Entwicklung der Negative stellt sich die Leidenschaft ein. Der schnappschussartigen Geschwindigkeit der Aufnahme steht die Langzeit in der Dunkelkammer gegenüber. Die genaue Nachbearbeitung führt dazu, dass die Abzüge ein- und desselben Negativs nie identisch sind. Sie weichen z.B. bei dem inzwischen berühmt gewordenen Foto "Stray Dog" (1971) so voneinander ab, dass Moriyama selbst nicht mehr genau weiss, welches die Originalversion ist.


Die Ausstellung präsentiert ein faszinierendes Panoptikum an klein- bis grossformatigen schwarz-weiss-Aufnahmen. Jede Fotografie legt Zeugnis davon ab, was Moriyama zum "hunter of light" macht: "Envy, possessiveness, and jealousy, followed by violence which is engendered by these emotions".


Birgid Uccia


Die Ausstellung ist in Zusammenarbeit mit Taka Ishii Gallery, Tokyo entstanden.


Ausstellungsdauer: 22.1. - 12.3.2005
Öffnungszeiten: Di-Fr 12 - 18 Uhr, Sa 11 - 16 Uhr und nach telefonischer Verabredung


Galerie Bob van Orsouw
Limmatstrasse 270
8005 Zürich
Telefon +41 (0)44 273 11 00
Fax +41 (0)44 273 11 02
Email: mail@bobvanorsouw.ch

www.bobvanorsouw.ch





Daido Moriyama
Vintage and Modern Prints



In our retrospective of the Japanese artist, Daido Moriyama, born 1939 near Osaka, works from the past four decades are being shown. The exhibition is a follow-up to solo presentations at the Fondation Cartier pour l'art contemporain in Paris (2003), the White Cube in London (2002), the Fotomuseum Winterthur / Folkwang Museum, Essen (2000) and the MoMA, San Francisco (1999).


With series such as "Japan: A Photo Theater, Farewell Photography" and "Hunter", as well as contributions to the legendary photo journal "Provoke", Moriyama had, already in the 1970s, advanced to the status of one of the most important Japanese photographers. Influenced by Jack Kerouac's literary work, the everyday aesthetics of Andy Warhol, the pictorial concept of the likes of Weegee and William Klein, Moriyama developed an unmistakable style. Aptly characterized as a "hunter of light", he has photographed nudes, landscapes, billboards, street scenes, Coca-Cola cans and TV screens. From the start Moriyama has preferred working in daylight. There he seeks light-dark contrasts, diffuse gradations of gray tones that - even in close-ups - transpose the objects and, indeed, seem to dematerialize them.


A no less influential contemporary of Moriyama, namely Nobuyoshi Araki (whose work the gallery has shown in continual exhibits over ten years), has described in an interview what he felt when he first saw a Moriyama photo from the "Eros" series: "It totally blew me away (...). That photo of Moriyama's seemed to represent exactly what I was thinking". Despite their common opinion that the meaning of a photograph results from an association between Eros and Thanatos, the pictorial vocabulary of Moriyama and Araki differs formally. Moriyama's preference for the atmospheric and the enigmatic, especially in his early work, testifies to a virtual abstraction of the motif. The unfocused and nuanced gray tones compose an "abstract concreteness" that denies the photograph any documentary or expositional character.


Tokyo is for Moriyama (as for Araki) a favorite "hunting ground". The city, not as an urban phenomenon, but as a hopelessly entangled labyrinth represents an unrelenting challenge to the eye of the camera. The impenetrable zones of Shinjuku or Asakusa, their dark corners and magic locations with graduations from light to dark, are among his preferred districts (in 2002 a publication of Moriyama appeared with the title of "Shinjuku").


Different from Araki who views the photographic shot itself as an erotic act, Moriyama's mood remains sober. Not till he develops the negative does passion arise. The snapshot-like speed of the take is opposed by the long session in the darkroom. It is such exact postprocessing that furnishes never-identical prints from one and the same negative. They vary so much, e.g., in the now famous photo "Stray Dog" (1971) that Moriyama himself no longer knows exactly which was the original version.


The exhibition presents a fascinating collection of curiosities from small to large-scale black-and-white prints. Each photograph testifies to what it is that makes Moriyama into a "hunter of light": "Envy, possessiveness, and jealousy, followed by violence, which is engendered by these emotions".


Birgid Uccia


The exhibit has been organized in collaboration with Taka Ishii Gallery, Tokyo.


Exhibition: January 22 - March 12, 2005
Gallery hours: Tues-Fri noon - 6 pm, Sat 11 am -5 pm


zum Seitenanfang