© David Reed

#466, 2000
Oil and alkyd on linen, 137 x 300 cm
Courtesy Galerie Bob van Orsouw, Zurich


David Reed
New Paintings



Click for English text


David Reed (1946 San Diego/Kalifornien) bestreitet mit "New Paintings" seine dritte Einzelausstellung in unserer Galerie (das Kunstmuseum St. Gallen widmete dem Künstler 2001 eine Retrospektive). Reeds Werke sind u.a. in den Sammlungen des Metropolitan Museum of Modern Art, New York, des Centre Georges Pompidou, Paris, der Sammlung Goetz München und des Louisiana Museum of Modern Art, Humlebaek vertreten. Ebenso haben Abhandlungen und Essays von so renommierten Autoren wie Arthur C. Danto, Paul Auster oder Dave Hickey zur vertieften Rezeption von Reeds Malerei beigetragen.


Obwohl sich der Künstler in die Tradition des Abstrakten Expressionismus gestellt sieht, strengt er keinen Metadiskurs über Malerei an. Beispielhaft setzt sich Reed in seiner Kunst medienübergreifend mit Film, elektronischen Medien und Alltagskultur auseinander. Abstrakte Malerei erfüllt für ihn keine übergeordnet-kompensatorische Funktion. Sie ist Teil einer konkreten Lebenswelt und daher gleichermassen "with all the ambiguities and moral complications one experiences in life" behaftet. Reed stellt sein Werk in den Kontext der Gegenwart, die durch die Bildsprache der Massenmedien gekennzeichnet ist: "(Painting) has to be radically invented to be relevant to the present. I want my paintings not to be nostalgic or sentimental - that means they have to be about this moment". Sein Bezug zur Wirklichkeit ist kein unvermittelter, sondern ein durch Western, B-Movies und Hitchcock-Filme geprägter. Ebenso präfigurieren die Technologie und Ästhetik der Computerwelten, der Fotografie und des Videos die Wahrnehmung des Künstlers.


Vor diesem Hintergrund nehmen sich die gestischen Bewegungen in Reeds Bildern wie Kurven, Spiralen oder Schlaufen aus, deren Dynamik eher an Filmstreifen und digitale Endlosschleifen als an den Duktus abstrakter Malerei denken lassen. Auch erinnern die Farben der Bilder eher an Technicolor und das lange Zeit von Reed bevorzugte horizontale Format an Cinema-Scope. Und wie auf TV-Schirmen ist die Lichtführung nicht zentriert, sondern das Licht in Reeds Werken breitet sich, einem Flimmern gleich, homogen über die Bildfläche aus.


Reeds Reflexionen zu Malerei und Film nahmen in der 1998 im P.S.1 Contemporary Art Center, New York, realisierten Installation "Scottie's Bedroom" konkrete Formen an. Der Künstler konzipierte einen Raum, in dem auf einem TV eine Schlafzimmerszene aus dem Hitchcock Film "Vertigo" kontinuierlich abgespielt wurde. In diesem Raum stand auch die Replika des Bettes aus "Vertigo", über die Reed sein eigenes gemaltes Bild hing. Komplementär dazu hatte der Künstler in die abgespielte Filmszene sein Bild genau an derselben Stelle montiert, wie es in der Installation hing. Indem Reed sein eigenes Bild zum Element der filmischen Illusion machte, und damit ein Bild im Bild erzeugte, sprach er ihm mehr Authentizität zu als dem realen Bild.


Bei Reed büsst das abstrakte Bild den Status des sublimen "non-representational object" ein. Über ein Bild von Reed soll man wie über das Wetter sprechen oder es wie die Körpersprache eines Freundes entziffern können. Die Tatsache, dass das Bild abstrakt ist, impliziert nicht, dass es frei wäre von historischen Bezügen, Erinnerungen oder Assoziationen. So lassen Reeds Bildkompositionen an den Mythos des Great American Desert denken, seine labyrinthische Formensprache an die Opulenz des Barock und die Verwendung artifizieller Farbtöne und die "glatte" Behandlung der Oberfläche an die Liebe des Künstlers zu Las Vegas. Angesichts dieser Vielschichtigkeit mag es nicht überraschen, dass Reed seine Bilder immer wieder "unorthodox" hängt und dass sie, "when we stop looking and start to see", eine körperhafte Syntax entfalten, die "sexy as hell" ist (Dave Hickey).


Birgid Uccia


Ausstellungsdauer: 21.5. - 23.7.2005
Öffnungszeiten: Di-Fr 12 - 18 Uhr, Sa 11-16 Uhr und nach telefonischer Verabredung


Galerie Bob van Orsouw
Limmatstrasse 270
8005 Zürich
Telefon +41 (0)44 273 11 00
Fax +41 (0)44 273 11 02
Email: mail@bobvanorsouw.ch

www.bobvanorsouw.ch





David Reed
New Paintings



David Reed (born 1946, San Diego/California) is presenting his third solo exhibition in our gallery (Kunstmuseum St. Gallen already dedicated a retrospective to him in 2001). Reed's works have found a place in the collections of the Metropolitan Museum of Modern Art, New York, the Centre Georges Pompidou, Paris, the Goetz Collection, Munich, and the Louisiana Museum of Modern Art, Humlebaek, among others. In addition, articles and essays by such renowned authors as Arthur C. Danto, Paul Auster and David Hickey have also done much to contribute to the enhanced reception of Reed's painting.


Although the artist sees his focus to be within the tradition of Abstract Expressionism, he is not interested in starting a meta-discourse on painting. In his art Reed is exemplarily engaged in a crossover between film, the electronic media and everyday culture. For him abstract painting does not fulfill any kind of overriding compensatory function but is part and parcel of the concrete world and therefore fraught "with all the ambiguities and moral complications one experiences in life." Reed places his work in the context of the present day, which is characterized by the visual language of the mass media: "(Painting) has to be radically invented to be relevant to the present. I want my paintings not to be nostalgic or sentimental - that means they have to be about this moment." His relation to reality is not direct, but one that has been filtered through Western and B movies, as well as by Hitchcock films. In the same way the perception of the artist has been prefigured by the technology and aesthetics of computer worlds, photography and video.


Against this background, the gestural flow in Reed's paintings turns up as curves, spirals or loops, whose dynamism makes you think more of film reels and never-ending digital loops than of the idiom of abstract-expressive painting. Too, Reed's color schemes recall Technicolor, just as his long preferred horizontal format calls Cinemascope to mind. And the lighting in Reed's works, as on TV screens, is not focused but spread homogeneously across the picture plane - like a shimmer.


Reed's thoughts on painting and the cinematic film took on concrete form in the installation "Scottie's Bedroom", which he realized 1998 at the P.S.1 Contemporary Art Center, New York. The artist conceived of a room containing a TV set on which a bedroom scene from Hitchcock's film Vertigo was constantly in play. In the room itself stood a replica of the bed from the movie, while a painting by Reed hung above the bed. Complementarily, Reed also hung his painting in the film set. By making his own painting a part of the cinematic illusion, thus generating a picture within a picture, he declared it more authentic than the actual painting.


With Reed, the abstract image forfeits its status as a sublime non-representational object. We are meant to talk about a painting by Reed as we would about the weather or decipher it like we would a friend's body language. The fact that the painting is abstract does not imply that it is free of historical allusions, memories or associations. Thus Reed's compositions call to mind the myth of the Great American Desert, its labyrinthine vocabulary the opulence of the Baroque, and his use of artificial colors and his "polished" treatment of the surface the artist's love of Las Vegas. It thus comes as no surprise that Reed repeatedly hangs his paintings in an "unorthodox" way and that - "when we stop looking and start to see" - they unfold a physical syntax that is "sexy as hell". (Dave Hickey)


Birgid Uccia


Exhibition: May 21 - July 23, 2005
Gallery hours: Tues-Fri noon - 6 pm, Sat 11 am -5 pm


zum Seitenanfang