© David Shrigley


David Shrigley
Everything must have a name



Click for English text


Utställningen "Everything must have a name" av David Shrigley (f. 1968, i Macclesfield, England) är konstnärens första retrospektiva separatutställning i Nordeuropa. David Shrigley är mest känd för sina svartvita textbaserade och till synes amatörmässiga tuschteckningar. Förutom teckningar visas en stor mängd skulpturer, inkjetutskrifter, monotypier, t-shirts, ljudbaserade verk, filmer, fotografier och sist men inte minst böcker i utställningen "Everything must have a name". Upp emot 600 verk i många olika former och format presenteras på Malmö Konsthall. Utställningen innehåller animerade filmer som till exempel "Who I Am And What I Want" (2006), "New Friends" (2006), "Laundry" (2006) och skulpturer som till exempel "Nutless" (2001), "Unfinished letter" (2003) och "Black pot" (2004). Malmö Konsthall visar också 16 nya målningar David Shrigley gjort för Deerhoofs skiva "Friend Opportunity" och för hans egen skiva "Shrigley Forced To Speak With Others" (2006). Shrigley gör också ett antal nya skulpturala och platsspecifika verk för Malmö Konsthall, som han har fördelat i över tjugo individuella utrymmen och korridorer med egna namn, titlar och teman.


Ambitionen med utställningen är att presentera David Shrigleys omfattande verksamling, att visa de unika verken bredvid de massproducerade, gjorda för t-shirts, kaffemuggar, skivomslag, gratulationskort och musikvideor.


1991 producerade Shrigley sin första bok "Slug Trails" och sedan dess har många fler tillkommit med Shrigleys karakteristiskt humoristiska, mörka och satiriska teckningar och texter. Genom böckerna och hans en gång i veckan publicerade teckningar i The Guardian (sedan september 2005), animationsserien "Modern thought by David Shrigley" för BBC, musikvideon till bandet Blurs "Good Song" (2003) och Bonnie Prince Billys Agnes, "queen of sorrow" (2004) har Shrigley nått en bred publik och lyckats överbrygga klyftan mellan populärkultur och konst.


Betraktaren kommer att hitta en absurd logik till livet som genomströmmar David Shrigleys många olika sätt att arbeta på. Shrigley kommenterar världen med en nihilistisk slagfärdighet, med ordlekar och med utfrågningar som får oss att ifrågasätta oss själva och omgivningen.


I många av hans verk finns det listor både med regler och föreskrifter och över vad som är rätt och fel. Gud och Satan promenerar hand i hand och snedvridningen är bristen på tro som leder till tvivel och ännu flera frågor. Det finns listor med frågor, bekännelser och förslag och individen - mänsklig, animalisk eller av obestämbar art - måste välja och bestämma vilken etik och moralisk tro den skall följa (och de dystra konsekvenserna om de inte följs).


På baksidan av boken "Grip" (2000) ger David Shrigley följande instruktion: "REGLER: De säger att regler är gjorda för att brytas men det är bara ett talesätt. Regler är gjorda för att följas. Regler finns där för att vägleda oss. Då den moderna världen håller på att bli allt mera komplicerad och nu ser ut vara befolkad av mestadels galningar, har regler blivit allt viktigare. De som bryter mot reglerna kommer att piskas med en järnkäpp och sedan tvingas skriva ned reglerna en miljon gånger. Det är också förbjudet att tänja på reglerna. Tänjda regler är värdelösa."


Det som i början ger sken av att vara normalt tar ofta en drastisk och grotesk vändning i Shrigleys värld. Ens handlingar får alltid konsekvenser och under ytan blottläggs tankeväckande sanningar om det mänskliga tillståndet och den mänskliga själen.


David Shrigley studerade konst vid Glasgow School of Art från 1988 till 1991. Han har flitigt ställt ut sina verk i både Europa och Nordamerika inklusive separatutställningar vid Centro de Arte Caja de Burgos (Burgos), DCA, (Dundee, 2006), Musée d'Art Moderne et Contemporain (Genève), UCLA Hammer Museum (Los Angeles), och Kunsthaus Zürich. Hans illustrationer har publicerats i tidningar och tidskrifter som till exempel "Esquire" (Japan), "Donna" (Italien), "Frieze" (Storbritannien), "The Guardian" (Storbritannien), "Maisonneuve" (Kanada) och "Du" (Schweiz). David Shrigley bor och arbetar i Glasgow.


Utställningar: 8 september 2007- 6 januari 2008
Öppettider: Alla dagar 11-17, Onsdagar 11-21
Stängt: Midsommarafton, Midsommardagen,
24/12, 25/12, 31/12 samt när vi byter utställning


Malmö Konsthall
S:t Johannesgatan 7
SE-200 10 Malmö
Telefon +46 40 34 12 86 (Bookings and information)
Fax +46 40 30 15 07
Email info.konsthall@malmo.se

www.konsthall.malmo.se






David Shrigley
Everything must have a name



The exhibition "Everything must have a name" by David Shrigley (b. 1968, in Macclesfield, England) will be the artist's first retrospective solo exhibition in Northern Europe. Shrigley is best known for his black and white, text-based, deceptively amateurish ink drawings. Besides drawings "Everything must have a name" will compile a vast number of sculptures, inkjet prints, monotypes, t-shirts, sound works, films, photographs and last but not least, books. Around 600 works will be presented in many different forms and formats at Malmö Konsthall. The exhibition will show animated films such as "Who I Am And What I Want" (2006), "New Friends" (2006), "Laundry" (2006), and sculptures like "Nutless" (2001), "Unfinished letter" (2003) and "Black pot" (2004) among many others. Malmö Konsthall will also present 16 recent paintings made for Deerhoof's record Friend Opportunity" and his own record "Shrigley Forced To Speak With Others" (2006).


David Shrigley will also make several new sculptural and site specific pieces for Malmö Konsthall, which he has divided into more than 20 individual spaces and corridors with individual names, titles and themes.


The ambition of the exhibition is to present David Shrigley's extensive body of work, and to show his unique pieces next to the multiplied works made for t-shirts, coffee mugs, record covers, greeting cards and music videos.


In 1991, Shrigley made his first book "Slug Trails", and many since, characterized by his humorous, dark satirical drawings and writing. Through the books and his weekly drawings in The Guardian (since September 2005), the animation series "Modern thought by David Shrigley" for BBC, the music videos Blur's "Good Song" (2003) and Bonnie Prince Billy's Agnes, "queen of sorrow" (2004) Shrigley has developed different audiences and has managed to bridge the gap between popular culture and fine art. Throughout Shrigley's many different ways of working the viewer will find an absurd logic to life. Shrigley comments on the world with a nihilistic wit, word games and interrogations leaving us question ourselves and what is around us.


In many works, there are lists with rules and regulations, "do's and don'ts" and lists of rights and wrongs. God and Satan walk hand in hand and the turn of the screw is the absence of belief, which leads to doubt and even more questions. There are lists of questions, confessions and suggestions, and the individual - human, animal or non-descript organism - has to select and decide on what ethics and morality to follow (and the bleak consequences if they are broken).


On the backside of the book "Grip" (2000) David Shrigley gives the following instruction: "RULES: They say that rules are made to be broken but this is just a figure of speech. Rules are made to be kept. Rules are there to guide us. As modern world grows ever more complicated and appears to now be populated mostly by nutters rules have become increasingly important. Those who break the rules will be beaten with a rod of iron a then made to write out the rules one million times. Bending the rules is also forbidden. Bent rules are useless."


What may seem normal to begin with often takes a drastic and grotesque turn in Shrigley's universe. There are always consequences to one's actions and below the surface thoughtful truths about the human condition and human soul are revealed.


David Shrigley studied Fine Art at Glasgow School of Art from 1988 to 1991, and has exhibited widely in Europe and North America including solo shows at Centro de Arte Caja de Burgos (Burgos), DCA, (Dundee, 2006), Musée d'Art Moderne et Contemporain (Geneva), UCLA Hammer Museum (Los Angeles), and Kunsthaus Zurich. His illustrations have appeared in newspapers and magazines such as "Esquire" (Japan), "Donna" (Italy), "Frieze" (UK), "The Guardian" (UK), "Maisonneuve" (Canada), "Du" (Switzerland). David Shrigley lives and works in Glasgow.


Exhibition: 8 September 2007- 6 January 2008
Opening hours: daily 11 am - 5 pm, Wed 11 am - 9 pm