© Alexander Gutke

Alexander Gutke: Solo, 2004


(dys)function

Attila Csörgó, Ceal Floyer, Alexander Gutke, Rivane Neuenschwander

I samarbete med Mats Stjernstedt


Click for English text


Att se och betrakta är givetvis något som ligger implicit i hela konstupplevelsen. Utställningen (dys)function riktar sig mot en publik som är beredd att se och som samtidigt vågar ifrågasätta sitt seende.


Därmed inte sagt att utställningen skulle behandla idén om en ren fenomenologi - för att vara en utställning som betonar visualitet finns det förvånansvärt många inslag som synes (sic) arbeta med långt fler förutsättningar än de rent perceptuella. (dys)function behandlar frågor kring vår perceptionsprocess, hur vi identifierar vår omvärld och hur kommunikation kan fungera ickespråkligt i betydelsen ickeverbalt och ej heller textbaserat, och istället utgå från något som betraktare kan igenkänna och identifiera som bild. (dys)function indikerar att en visuell strategi är ett konstnärligt språk som förgrenar sig, som inte undandrar sig vidare läsningar, som förmår skapa oväntade infallsvinklar och som i sin tur tvingar betraktaren att ta förnyad ställning i sitt betraktande av omvärlden.


(dys)function lyfter fram visuella aspekter i konstnärers verksamhet i en tid då dessa egenskaper ofta placerats i andra hand till fördel för en underliggande narrativ historia. Verken i utställningen saknar inte narrativa kvaliteter, de ger bara intryck av att vila sig ett slag, alternativt av att ha hakat upp sig. Här utvecklas ett annat ordningssystem, ett som förlitar sig på upprepningen och på en repetitiv struktur. Genom loopade sekvenser bearbetas mekanik och funktionalitet hos föremål och redskap hämtade från vår omedelbara närhet och vardagsmiljö, skapandes en egen logik, poesi och händelseutveckling. Välkända föremål närstuderas, manipuleras och ges en ny gestalt; främmande, samtidigt fullständigt igenkännbara. Inte bara objekt sätts på prov, även mer fysiskt kännbara förutsättningar omprövas, till exempel skalförskjutningar i och utanför utställningsrummets - Lunds konsthalls - särpräglade arkitektur. Även språket får parera ett par smarta glidtacklingar.


(dys)function som utställningstitel undandrar sig ambitionen att utgöra en innehållsförteckning eller en heltäckande beskrivning över de medverkande konstnärernas respektive konstnärliga verksamhet. Istället indikerar den en dualitet som dyker upp i ett möte med utställningens konstverk: en tänkt funktion och en tänkt ickefunktion som kan uppstå i glappet mellan konstverkets idé och konstverkets läsning. Konstverk av Attila Csörgo1⁄2, Ceal Floyer, Alexander Gutke och Rivane Neuenschwander är fyllda av en visuell intelligens. Här går det att finna en dialektal spänning mellan det bokstavliga och det outtalade, mellan det konkreta och abstrakta, mellan realitet och vision, mellan verklighet och dröm.


Exhibition: 4.9. - 14.11.2004
Opening Houres: Tue, Wed, Fri, Sun noon - 5 pm, Thu noon - 8 pm, Sat 10 am - 5 pm, free entrance


Lund Konsthall
Mårtenstorget 3
SE-220 02 Lund
Telephone +46 46 355295
Fax +46 46 184521
Email lundskonsthall@lund.se

www.lundskonsthall.se






(dys)function

Attila Csörgó, Ceal Floyer, Alexander Gutke, Rivane Neuenschwander

In collaboration with Mats Stjernstedt


Seeing, observing, is certainly something that is implicit in the whole experience of art. The exhibition "(dys)function" is addressed a to public that is prepared to see and at the same time dares to question its seeing. This is not to say that the exhibition deals with the idea of a pure phenomenology – for an exhibition that stresses the visual there are surprisingly many features that can be seen to work with far more underlying elements than the purely perceptual; for "(dys)function" deals with questions surrounding our process of perception, how we identify our surroundings at all, and how communication can function non-linguistically in the sense of non-verbally, non-text-based, and instead grow out of something that the viewer can recognize and identify as an image; "(dys)function" indicates that a visual strategy is an artistic language that spreads and ramifies, that does not preclude further readings, that is able to create unexpected angles of approach which in turn force the viewer to take up a new position in the observation of the surrounding world.


"(dys)function" brings out visual aspects of the activity of artists at a time when these qualities are often subordinated to an underlying narrative. The works in the exhibition do not lack narrative qualities, they only give the impression of taking a rest – or of having got stuck. Here a different system of order is developed, one that relies on repetition and on a reduplicative structure. Looped sequences process the mechanics and functionality of objects and instruments taken from our immediate vicinity and everyday environment, creating their own logic, poetry, development of events. Well known objects are given close scrutiny, manipulated and given a new character – alien, but at the same time completely recognizable. But not only objects are put to the test; more physically familiar background phenomena are reconsidered, for example shifts in the shells inside and outside the distinctive architecture of the exhibition space – Lunds Konsthall. Language too has to dodge the occasional clever sliding tackle.


"(dys)function" as an exhibition title renounces the ambition of functioning as a list of contents or an exhaustive description of the respective artistic activities of the participating artists. Instead it indicates a duality that emerges in the encounter with the artworks of the exhibition: an intended function and an intended dysfunction that can arise in the free play between the idea of the artwork and the reading of the artwork. Works of art by Attila Csörgö, Ceal Floyer, Alexander Gutke and Rivane Neuenschwander are brimful of visual intelligence where one can find a dialectical tension between the literal and the unspoken, between the concrete and the abstract, between reality and vision, between reality and dream.


4 September - 14 November 2004