© Ellen Harvey

Twins,2001
Videostills


Ellen Harvey
Context is Everything



Click for English text


Was macht ein Kunstwerk zu Kunst? Ist der Kontext wirklich alles? Kann ein Kunst-Klischée auch Kunst sein? Was passiert, wenn Sie eine Landschaftsmalerei nach draussen auf die Strasse tragen? Oder wenn Sie ein Graffiti in eine Kunstgalerie bringen? Oder das Subjekt eines Porträts antworten lassen? Oder dem Betrachter Zugang in den intimen Raum eines Selbstporträts erlauben? Oder repräsentative Malerei als unecht entlarven?


Die Ausstellung "Context is Everything" zeigt neue Arbeiten von Ellen Harvey, die mit den Variationen traditioneller Kunsttechniken und der Abhängigkeit von ihrer Präsentation spielt. "The New York Beautification Project" ist ein illegales öffentliches Kunstprojekt, für das Harvey vierzig kleine ovalförmige Landschaftsstücke in Öl auf Häuser oder Gegenstände in New York City gemalt hat, die von Graffiti regelrecht übersät waren. Die verwandte Arbeit "Paintings of Paintings" besteht aus einer Serie von Ölgemälden, die Strassenszenen mit Graffiti zeigen und alle in äusserst unpassenden altmodischen Goldrahmen präsentiert werden. "Twins" ist eine Installation von zwei synchronisierten Videos. Ein Video zeigt die Künstlerin während sie ein Selbstporträt von sich zeichnet, ein zweites zeigt dasselbe Porträt während es entsteht. "100 Free Portraits" ist das Ergebnis von einer Performance, bei der Harvey auf den Strassen von New York Passanten ein 15-minütiges kostenloses Porträt anbot. Im Austausch dafür mussten die Teilnehmer einen Fragebogen ausfüllen. Nachdem die Porträts für den Computer gescannt worden waren, wurden dann den Teilnehmern die Originalzeichnungen zugesandt. "Seeing is Believing" ist ein Video, das wie ein Ölgemälde wirkt, das das Künstleratelier mit einer Leinwand zeigt. Dann aber stellt sich das vermeintliche Gemälde als ein Video heraus, das den Prozess des Malens auf der Leinwand darstellt.


Ellen Harvey lebt und arbeitet in Brooklyn, New York. Sie war 1998 Teilnehmerin von dem Whitney Independent Graduate Study Program und nahm am National Studio Program im PS1 Institute for Contemporary Arts im Jahr 2000-2001 teil. 2002 erhielt sie ein Stipendium für die New York Foundation for the Arts Lily Auchincloss Fellowship. Ihr jüngstes Einzelausstellungs-Projekt "A Whitney for the Whitney at Philip Morris" fand 2003 im Whitney Museum at Philip Morris in New York statt. Jüngste Gruppenausstellungen sind: "Shuffling the Deck" am Princeton University Art Museum, "Moving Faces" bei Outline, Amsterdam, "637 Running Feet" beim Queens Museum of Art, "Painting as Paradox" beim Artists Space in New York, "Hier ist Dort" bei der Secession in Wien, "Against The Wall" beim Philadelphia Institute of Contemporary Art, "Strangers/Etrangers" in der PS1 Museum’s Clocktower Gallery, "First Person Singular" im Seattle Art Museum und der 2000 Kwangju Biennale. Ihr illegales öffentliches Kunstprojekt "New York Beautification Project" kann angeschaut werden unter www.NYBeautification.org.


"Context is Everything" bei müllerdechiara ist Ellen Harveys erste Einzelausstellung in Berlin.


Ausstellungsdauer: 7.6. - 9.8.2003
Oeffnungszeiten: Di-Sa 12 - 19 Uhr


Galerie müllerdechiara
Weydingerstr. 10 (Rosa-Luxemburg-Platz)
D-10179 Berlin
Telefon +49 30-390 320-40
Fax +49 30-390 320-44
E-Mail office@mullerdechiara.com

www.mullerdechiara.com





Ellen Harvey
Context is Everything



What makes an artwork art? Is context really everything? Can an art cliché still be art? What happens if you take landscape paintings outside onto the streets? Or if you take graffiti into the gallery? Or if you let the subject of a portrait speak back? Or allow the viewer into the intimate space of a self-portrait? Or reveal representational painting for the fraud that it is?


"Context is Everything" includes recent works that play with a variety of traditional art practices and their dependence on framing devices. "The New York Beautification Project" is an illegal public art project for which Harvey painted 40 small oval landscapes directly in oils onto the most graffiti-laden sites in New York City. Its companion piece, "Paintings of Paintings" consists of a series of paintings of graffiti-covered city scenes all framed in inappropriately ornate frames. "Twins" is a video installation of two sychronized videos, one of the artists’ face while drawing a self-portrait and the other of the drawing itself. "100 Free Portraits" is the record of a performance in which Harvey sat on the streets of New York offering free 15 minute portraits to passers-by in exchange for their filling out a a questionnaire about the finished portraits which were then mailed to the participants after being scanned. "Seeing is Believing" is a video of what appears to be a painting being made of the studio scene behind the canvas but which is in fact a painting based on a live video feed from the recording video camera.


Ellen Harvey lives and works in Brooklyn, New York. She is a 1998 graduate of the Whitney Independent Study Program and took part in the PS1 Institute for Contemporary Art’s National Studio Program for 2000 - 2001. She is the recipient of the New York Foundation for the Arts Lily Auchincloss Fellowship for 2002. Her most recent solo project was a"A Whitney for the Whitney at Philip Morris" at the Whitney Museum at Philip Morris in New York. Recent group exhibitions include: "Shuffling the Deck" at the Princeton University Art Museum, "Moving Faces" at Outline, Amsterdam, "637 Running Feet" at the Queens Museum of Art, "Painting as Paradox" at Artists Space in New York, "Hier ist Dort" at the Secession Museum in Vienna, Austria, "Against The Wall" at the Philadelphia Institute of Contemporary Art , "Strangers/Etrangers" at the PS1 Museum’s Clocktower Gallery, "First Person Singular" at the Seattle Art Museum and the 2000 Kwangju Biennale. Her illegal public art project "New York Beautification Project" can be seen at www.NYBeautification.org. This is her first solo exhibition in Berlin.


June 7 - August 9, 2003