© Daniele Buetti

Daniele Buetti: Like tears from a Star 3, 2002
Leuchtkasten


Gegen den Strich
Neue Formen der Zeichnung



Francis Alÿs, Daniele Buetti, Jochen Flinzer, Peter Friedl, Claude Heath, Jeppe Hein, Nic Hess, Katharina Hinsberg, Rachel Lowe, Michaela Melián, Jonathan Monk, Jorge Pardo, Peter Pommerer, Alexander Roob, Santiago Sierra, Stefan Sous, Heike Weber


Click for English text


Die Ausstellung "Gegen den Strich" präsentiert zum ersten Mal einen Überblick über die neuen Formen der Zeichnung von den 1990er Jahren bis heute. Immer häufiger übersteigen Zeichnungen heute die Erwartungen an klassische Formate und Präsentationsformen. Eine junge Generation von Künstlern kämmt eine lange in der akademischen Praxis verfangene Gattung "Gegen den Strich".


Aktuelle Positionen bauen auf der Ausweitung des Zeichnungsbegriffs durch die Minimal Art und Konzeptkunst der 60er Jahre auf, um die Zeichnung nun auf sämtliche Gattungen und Medien übergreifen zu lassen und souverän mit diesen zu spielen. Bei all ihrer Expansion, lässt sich ein Grundanliegen heutiger Zeichnung erkennen. Ob mit Stift und Papier oder mittels Fotografie, umgesetzt in Videoarbeiten oder Installationen, gestochen oder perforiert, in der Demontage eines dreidimensionalen Körpers oder als Schnitt durch die Zeit: Als Eingriff in ein intaktes Ganzes erschliesst die Zeichnung Blicke auf die Innen- und Kehrseiten der Personen und Dinge, an denen sie ansetzt.


Die Karriere, die die Zeichnung historisch als Werkzeug der Naturnachahmung begonnen hat, setzt sie als Instrument der Erforschung des unter der sichtbaren Oberfläche der Dinge Verborgenen fort. "Gegen den Strich" gibt erstmalig einen Überblick über neue Formen des Mediums Zeichnung in seinen vielfältigen Korrespondenzen mit Installation und Skulptur, Video, Film und Fotografie, Aktions- und Konzeptkunst sowie Environment. Sie zeigt, wie sich die Zeichnung aus ihrer blossen Hilfs- und Vorläuferfunktion befreit und sich zum Impulsgeber und Reflexionsmedium in anderen Bereichen der bildenden Kunst entwickelt hat.


In der Staatlichen Kunsthalle Baden-Baden knüpft "Gegen den Strich" an die Zeichnungsausstellungen des Hauses an ("Drawing Now", 1976, "Räume heutiger Zeichnung", 1985, "Zeichnung und Raum", 1994, und "(In Search of) The Perfect Lover", 2003) und führt so die Auseinandersetzung mit innovativen Entwicklungen in der Präsentation neuester zeichnerischer Positionen aktuell fort. Zugleich ist "Gegen den Strich" die dritte Kooperation von Siemens Arts Program und Staatlicher Kunsthalle in wenigen Jahren, nach "Daumenwolle. Richard Artschwager - Birgit Werres" und "Die verletzte Diva. Hysterie, Körper, Technik in der Kunst des 20. Jahrhunderts" im Jahr 2000.


Ein Gemeinschaftsprojekt der Staatlichen Kunsthalle Baden-Baden und des Siemens artsprogram.


Zur Ausstellung erscheint ein Katalog mit Essays von Fritz Emslander, Markus Heinzelmann, Johannes Meinhardt und Gabriele Sand sowie Texten zu den Künstlern und Künstlerinnen von Andreas Bee, Martina Dobbe, Fritz Emslander, Martin Engler, Nicole Fritz, Markus Heinzelmann, Karin Herbert, Oliver Kornhoff, Simon Maurer, Michaela Melián, Gabriele Sand, Raimar Stange und Dirk Teuber, Verlag für moderne Kunst Nürnberg, 160 Seiten mit ca. 105 Abb., davon 85 in Farbe, ISBN 3-936711-29-1.


Ausstellungsdauer: 16.7. - 26.9.2004
Öffnungszeiten: Di-So 11 - 18 Uhr, Mi 11 - 20 Uhr
Montag geschlossen


Staatliche Kunsthalle
Lichtentaler Allee 8A
D-76530 Baden-Baden
Telefon +49 7221 30076 3
Fax +49 7221 3859 0
E-Mail info@kunsthalle-baden-baden.de

www.kunsthalle-baden-baden.de
www.likeyou.com/danielebuetti





Another Line
New Forms of Drawing



The exhibition "Another Line" is a first overview of new forms of drawing from the 1990s to the present day. Starting from an intensive reevaluation of this genre by a new generation of young artists, the exhibition focuses on the diverse correspondences between drawing on the one hand and the disciplines of installation, sculpture, video, photography, action art, conceptual art and environment on the other.


Current approaches to an expansion of drawing build on achievements of 20th century art history and further develop historical approaches in a decidedly contemporary vein. Today the genre of drawing shows that it has liberated itself from academic tasks and from its classical restriction to small formats and few materials. Above all in minimal and conceptual art of the 1960s, drawing achieved outstanding new significance and emancipated itself from its formerly marginal role in the hierarchy of artistic genres. The minimalists reduced the essence of the drawing to a purified and largely abstract notion of line. Starting from this radical concept, the drawing conquered the paper in a new way and later moved outward into the surrounding space, into neighboring art forms such as performance, and even into the landscape, ultimately spreading to all genres and media.


Current artistic positions with regard to drawing assume this medium’s openness as a given and unquestionable basis for further artistic work. But unlike the situation in the past, the former dogmatic division has now been abolished which had divided the genre into abstraction and conceptualism on the one hand, figuration and narrative pleasure on the other hand. Narration and conceptualism currently interpenetrate each other in a wide variety of ways.


Expansions of the drawing into its surrounding spaces are particularly noteworthy. Peter Pommerer transforms soberly objective exhibition rooms into spatially encompassing artworks. He draws directly on the walls, which thereby become magically concentrated chambers of drawings. Artists like Heike Weber and Nic Hess rely on unconventional materials (e.g. threads or strips of adhesive tape) which stretch across the surfaces of the walls and bridge the corners of the rooms, hereby expanding the actual space into new imaginary dimensions. Jochen Flinzer applies embroidery to freestanding, screen-like room dividers to create a diverse interplay between front and back, figuration and abstraction, the fleeting sketch and its detailed formulation.


Other artists carry the drawing into the fields of movement and process. Michaela Melián uses circling slide projectors to project the images of sewn sketches onto a panoramic screen that completely encircles the spectator. Jeppe Hein invites the exhibition’s visitors to use their own physical movements to set a metal ball into motion. The ball repeatedly smashes against the walls with such force that it gradually traces an exact line of destruction into the room itself. Drawing here acquires the corporeal sense of literally being "marked" with the scars of life. This connotation is similarly evident in the tattoos that Daniele Buetti works into his photographs. Santiago Sierra’s artwork "250 cm line tattooed on six paid people, Espacio Aglutinador, Havana, December 1999" is a critical commentary on capitalist mechanisms of exploitation and the conventions of the art business.


Stefan Sous’s deconstructions of technical devices, which he transforms into three-dimensional installations in the style of exploded drawings, as well as artworks from the field between drawing and film by Francis Alÿs (sketched animation), Jonathan Monk (laser installation) and Alexander Roob (reporters’ sketches), exemplify other important positions through which the exhibition "Another Line" documents the intellectual ingenuity and narrative power of the medium of drawing in contemporary arts.


A cooperation of the Staatliche Kunsthalle Baden-Baden and Siemens artsprogram.


The exhibition is accompanied by a catalogue featuring essays by Fritz Emslander, Markus Heinzelmann, Johannes Meinhardt and Gabriele Sand, as well as texts about the artistic works by Andreas Bee, Martina Dobbe, Fritz Emslander, Martin Engler, Nicole Fritz, Markus Heinzelmann, Karin Herbert, Oliver Kornhoff, Simon Maurer, Michaela Melián, Gabriele Sand, Raimar Stange and Dirk Teuber.


July 16 - September 26, 2004