© Gordon Matta-Clark

Clockshower (1974)
13:50 min. 16mm film transfer
In this film, Gordon Matta-Clark did one of his most daring performances. He climbed to the top of the clocktower in New York and washed, shaved and brushed his teeth suspended from the clock


Gordon Matta-Clark
Films



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Gordon Matta-Clark (geboren 1943 in New York, gestorben 1978) ist vor allem durch seine aufsehenerregenden Aktionen, bei denen er in bestehende architektonische Strukturen eingreift bekannt geworden. Seine Arbeit verfolgt jedoch nicht bloss eine interventionistische Strategie, die eine Auseinandersetzung von Architektur und Skulptur sucht, sondern geht weit darüber hinaus. So spricht Judith Russi Kirshner von einer komplexen Verbindung von Raum, Licht, Zeit und Politik im Werk Gordon Matta-Clarks.


Als Architekt ausgebildet setzte sich Matta-Clark bald mit der Umkehrung des traditionellen Arbeitsprozesses auseinander. Anstatt Gebäude zu entwerfen nutzte er solche, die kurz vor dem Abriss standen um ihnen seine eigene Vision vom urbanen Raum mitzuteilen. Ein solchermassen "aufgebrochenes" Gebilde offenbart die vielfachen Schichten einer kollektiven Vergangenheit. Dabei zeigen gerade seine frühen Arbeiten, die Anfang der siebziger Jahre entstanden sind, den Anspruch fundamentaler sozialer Kritik und utopischer Visionen.


Die Filme sind wesentlicher Aspekt des matta-clarkschen Werk's. Sie begleiten seine künstlerische Entwicklung seit 1971 und erstrecken sich von filmischen Experimenten unter dem Einfluss der erwachenden Begeisterung der Konzeptkunst für Film und Video, bis zur detaillierten Dokumentation seiner wichtigsten Projekte und Aktionen. Matta-Clark nutzte das Medium als eigenständiges Stilmittel und wurde somit zu einem vielbeachteten Vorbild im Bereich der Film- und Videokunst über seine Generation hinaus.


Charakteristisch vereinen seine Filme die räumliche Passage mit einer zeitlichen Dimension. Sämtliche zu seinen Projekten entstandenen Arbeiten nutzen diese Verzahnung um einen möglichst vollständigen Eindruck wiederzugeben. Ist es bei den fotografischen Collagen die Montage verschiedener Perspektiven und Zeitpunkte, so vermag der Film einen einmaligen Nachvollzug der Aktionen zu geben. Dabei bestimmt der Prozess des Filmens wesentlich den Charakter der Arbeiten. So bleiben Vorgänge wie Filmschnitt und Montage auf ein Minimum reduziert. Der solchermassen sich kontinuierlich entwickelnde Blick führt den Betrachter in eine ganz eigen definierte Welt.


Bis vor kurzem waren die Filme Gordon Matta-Clarks nur als Videokopien der Originalfilme zu sehen. Dankenswerterweise konnte das Material unter Aufsicht von der Kuratorin Corinne Diserens aufwändig restauriert werden. Alle 14 Filme existieren jetzt in einheitlichem 16 mm Format.


Ausstellungsdauer: 2.6. - 26.7.2003
Oeffnungszeiten: Mo-Fr 11 - 18 Uhr, Sa 11 - 15 Uhr


Galerie Thomas Schulte
Mommsenstrasse 56
D-10 629 Berlin
Telefon +49 30 324 00 44
Fax +49 30 345 15 96
E-Mail mail@galeriethomasschulte.de

www.galeriethomasschulte.de





Gordon Matta-Clark
Films



Gordon Matta-Clark (born 1943 New York, died 1978 New York) became known for his "cuttings", interventions he carried out on buildings, setting up a dialogue between art and architecture on architecture's own territory. His work doesn't solely represent an investigation into the interaction between architecture and sculpture but rather, as Judith Russi Kirshner writes, his ouevre represents a fusion of space, light and politics. Matta-Clark carved meaning - a newly available historical time /popular memory of the city - in the very making of ruin.


Gordon Matta-Clark's interventions turned architecture into a kind of "anti-monument" to reconstitute memory. "There is a type of space we all ... have stored in memory: spaces that are detailed and precise, fragments generally, at all levels of reminiscence. And, of course, once you get into reminiscence, an infinite number of associations emerge. Memory seems to create a unique kind of space setting up an about-to-be-disintegrated level. " (Gordon Matta-Clark)


He was deeply aware of the issue of passage. Most of his work don't allow a single and overall view. Passing through the space is fundamental for their understanding. The moving pictures of his works in buildings allow us today an unique approach to the unfolding new lines of sight and the changed spatial situation of his pieces.


From the beginning Matta-Clark was interested in an exploration and even fusion of media, architecture, sculpture, drawing, performance, photography and film. Gordon Matta-Clark made films and videos of a great number of his performances and spatial works in buildings.


His films document his activity and process. They range from a kind of time evolution to a sort of voyeuristic interpretation. The process of shooting determines the structure of the film. The use of editing and montage are minimal. The films show us his continual investigations into and obsessions with window and wall space, light, and cities underground. Matta-Clark also used film as a medium to explore it in terms of content (e.g. with "surveillance" being the buzzword in "Chinatown Voyeur" or with the exploration of urban underground sceneries in New York and Paris, as in "Substrait" and "Sous Sols de Paris").


Until recently, Matta-Clark's films were only available in the form of video copies of the original films, which had been found to be in a poor state but were saved now through the support of different institutions (including i.a. the Musée d'art moderne, Centre Georges Pompidou, Paris, and IVAM, Barcelona). This extraordinary body of material, which dates from 1971 to 1977 -- Matta-Clark's most prolific and vital period -- is a significant contribution to our understanding of the work of this singular artist and also provides a unique insight into his creative process.


June 2 - July 26, 2003