Gustav Metzger
verk



Click for English text


Med utställningen Gustav Metzger, verk introducerar Lunds konsthall ett viktigt europeiskt konstnärskap för en nordisk publik. Utställningens curator Pontus Kyander har i samarbete med konstnären valt ut verk som speglar Metzgers verksamhet framför allt i gränsytorna mellan konst, politik, vetenskap och miljöaktivism.


Gustav Metzger har sedan 1959 arbetat med "autodestruktiv konst". Genom legendariska aktioner, föreläsningar, manifest och konferenser har han verkat för en konst som bryts ner av sig själv. Han tillhör grundarna av antikärnvapenrörelsen (liksom Bertrand Russel satt han fängslad för sina aktiviteter) och hans autodestruktiva konst kan ses som ett gensvar på den förstörelse han bevittnat under sin livstid.


Lunds konsthall kommer bland annat att för första gången uppföra verket "Karba", en installation på innergården med fyra bilar vars avgaser leds in i en stor plastkub. Verket var avsett för Documenta 5 (1972) i Kassel men genomfördes aldrig, av okända skäl. Samtidigt presenterade Metzger ett förslag för FN:s miljökonferens i Stockholm 1972, där 120 bilar skulle kapslas in på en offentlig plats, överhettas och självförbränna. Eftersom denna konferens hölls i Sverige har utställningen en särskild tonvikt på Metzgers miljöorienterade verk, och helt nya modeller av Stockholm, June har framställts för utställningen. När utställningen fortsätter till Zacheta National Gallery i Warszawa kommer inriktningen att förändras.


Under 1990-talet har intresset för Metzgers konst varit i stadigt stigande. En rad utställningar (den största på Generali Foundation i Wien 2005) har lyft fram hans roll i efterkrigstidens konst, men också visat hur nära hans konstsyn och metoder har legat samtida arbetssätt. Han har också kunnat producera nya verk och reproducera gamla. En stor del av hans sena verk har kretsat kring minne och historia, där han återbrukat (och gjort osynliga) fotografier från nutidshistoriens mest smärtsamma skeden, eller i stora installationer arbetat med Förintelsen som både ett personligt och allmänmänskligt sår. Lunds Konsthall visar såväl Metzgers Historic Photographs som hans nya installationer "Eichmann and the Angel" (2005) och "In Memoriam" (2006).


Gustav Metzger föddes 1926 i Nürnberg i en polsk-judisk familj och kunde som barn uppleva nazismen uppmarsch på dess paradplats - Nürnberg var scenen för de monumentala årliga partidagarna, och Metzger hör till de första att diskutera nazierans estetik. Föräldrarna omkom under förföljelserna, medan Metzger själv räddades till England.


Gustav Metzger har satt avtryck i brittiskt konstliv, men även inspirerat t ex Pete Townsend i The Who att på 1960-talet förstöra instrumenten under konserterna, och hans projektioner med flytande kristall kom att användas av band som Cream och den psykedeliska musikrörelsen.


Curator för utställningen: Pontus Kyander


I samband med utställningen utges ett nummer av tidskriften "Res Publica" på temat "Destruktion".


Exhibition: 20 maj - 27 augusti 2006
Opening Hours: Tues, Wed, Fri, Sun noon - 5 pm,
Thu noon - 8 pm, Sat 10 am - 5 pm, free entrance


Lund Konsthall
Mårtenstorget 3
SE-220 02 Lund
Telephone +46 46 355295
Fax +46 46 184521
Email lundskonsthall@lund.se

www.lundskonsthall.se






Gustav Metzger
Works



The exhibition "Gustav Metzger, Works" introduces a crucial European artist to the Nordic audience. The artist and the curator Pontus Kyander have selected works that reflect Gustav Metzger's activities, above all those straddling the boundaries between art, politics, science and environmental activism.


Since1959 Gustav Metzger has elaborated his concept of "auto-destructive art". In legendary actions, lectures and manifestos he has put forward an art that decomposes itself. He was one of the founders of the movement against nuclear weapons and his auto-destructive art can be seen as a response to the destruction he has witnessed during his lifetime.


Lund Konsthall will, for the first time, realise the work "Karba", an installation in the inner courtyard with four cars whose exhaust fumes fill up a large plastic cube. The work was intended for Documenta 5 in Kassel in 1972 but was not realised there. Simultaneously Metzger presented a proposal for the UN environmental conference in Stockholm where 120 cars would be encapsulated on a public venue to be overheated and self-combust. Entire new models of Stockholm, June have been produced for the exhibition in Lund. Since that conference was held in Sweden, the exhibition focuses specially on Metzger's environmental works. When the exhibition continues to Zacheta National Gallery in Warsaw its focus will change.


Throughout the 1990s interest in Gustav Metzger's work has steadily increased. A series of exhibitions (the largest one at Generali Foundation in Vienna 2005) have highlighted his importance for art in the post-war period, but also demonstrated how closely related Metzger's ideas about art and his methods are to contemporary working modes. He has had the opportunity to produce new works and reproduce older ones. Many of his later works deal with memory and history. He has recycled (and obstructed our view of) photographs from the most painful moments of recent history, and in large-scale installations he has worked with the Holocaust as a personal and societal wound. Lund Konsthall shows Metzger's Historic Photographs along with the new installations "Eichmann and the Angel" (2005) and "In Memoriam" (2006).


Gustav Metzger was born 1926 to a Polish-Jewish family in Nuremberg. As a child he experienced the onslaught of Nazism on the parading grounds of his home city and Metzger was among the first to seriously discuss the aesthetic of the Nazi era. His parents and a brother were killed in cause of the persecutions, while Metzger himself was rescued to England.


Gustav Metzger has profoundly influenced the art life in Britain. In the 1960s he inspired Peter Townsend of "The Who" to destroy all instruments during concerts, and his projections with liquid crystal were used by the psychedelic movement in music.


Curator of the exhibition: Pontus Kyander


In connection with the exhibition the Swedish-language journal "Res Publica" will publish an issue on the theme of "destruction".


Exhibition: 20 May - 27 August 2006
Opening hours: Tues, Wed, Fri, Sun noon - 5 pm,
Thu noon - 8 pm, Sat 10 am - 5 pm, free entrance