© Katarzyna Jzefowicz

Katarzyna Jzefowicz: Habitat (detail), 1993 - 1996
paper, cardboard, approx. 1000 parts, 220 x 220 x 290 cm
courtesy of the Gallery


Habitat

Jonathan Hernández, Katarzyna Jósefowicz, Erik van Lieshout, Marcin Maciejowski, Charles Sandison


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In der Gruppenausstellung "Habitat" treffen fünf sehr unterschiedliche künstlerische Positionen aufeinander. Gemein ist den Werken die Auseinandersetzung mit den Strukturen und Phänomenen des globalisierten, urbanen Lebens. Sie untersuchen private, öffentliche oder subkulturelle Lebensräume des städtischen Alltags und thematisieren, wie sich die Menschen in ihre Umgebung einschreiben oder umgekehrt bestimmte Systeme und Milieus Verhaltensweisen prägen.


Die Lichtprojektionen des schottischen Künstlers Charles Sandison tauchen den Betrachter in eine ephemere, synthetische Welt aus durch den Raum schwimmenden Zahlen oder Wörtern. Die auf den ersten Blick häufig kaleidoskopisch oder zufällig erscheinenden Bewegungen der projizierten Zeichen, werden von Computerprogrammen generierten Arbeiten eher narrativ zu figurativen Silhouetten und Symbolen.


Die polnische Künstlerin Katarzyna Józefowicz konstruiert in jahrelanger obsessiver Kleinarbeit unzählige Komponenten aus "armen" Materialien, wie Pappkartons, Zeitungsausschnitten und Papier und setzt diese in fragilen, visuell jedoch äusserst dichten Installationen zusammen. In ihrer hier gezeigten Arbeit "Habitat" stapelt sie an miniaturisiertes Wohnzimmer und Büromobiliar erinnernde Module hundertfach in- und übereinander.


Auch der Holländer Erik van Lieshout reflektiert sein unmittelbares soziales Umfeld und tatsächlich erlebte Situationen. In den hier präsentierten Arbeiten auf meterlangen Papierbahnen gestaltet er mit energischen Kohlestrichen und vereinzelten intensiven Farbakzenten Party- und Strassenszenen, deren Protagonisten karikaturhaft überzeichnet sind.


Die Arbeiten des polnischen Malers Marcin Maciejowski sind ebenfalls figurativ. Die stilisierten, anonymen Figuren in Maciejowskis flächigen, comichaften Ölbildern wirken wie Schablonen einer Konsumgesellschaft, die typisierte Verhaltensnormen und Geschlechterrollen reproduziert.


Wieder andere Aspekte der Konsumtion thematisiert der mexikanische Künstler Jonathan Hernández in seinen Interventionen, Videos, Installationen und Photoserien. Für seine hier gezeigte Serie "Real Estate" präsentiert er hunderte Fotografien von verfallenen Gebäuden und unbebauten, verwilderten Grundstücken, sorgfältig nebeneinander geklebt, hinter Glas. Es entsteht ein Archiv des Verfalls urbaner Landschaften.


Ausstellungsdauer: 30.10. - 4.12.2004
Oeffnungszeiten: Di-Sa 11-18 Uhr


Galerie Arndt & Partner
Zimmerstrasse 90-91
D-10117 Berlin
Telefon +49 (0)30 280 81 23
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Habitat

Jonathan Hernández, Katarzyna Jósefowicz, Erik van Lieshout, Marcin Maciejowski, Charles Sandison


The exhibition "Habitat" comprises disparate works by five international artists each working in a different media. Despite their heterogeneity, all the works investigate the structures and phenomena of globalised, urban existence. They examine spaces of private, public, or subcultural life, focusing on the way human beings inscribe themselves into their environment, and on how their actions are reciprocally conditioned by certain systems and milieus.


The light-projections of the Scottish artist Charles Sandison immerse the viewer into a synthetic, ephemeral world made up of words and numbers slowly drifting over walls, ceilings and floors. The paths of the projected signs that upon first sight seem caleidoscopic or accidental are generated by computer programs specifically constructed by the artist for each of his works.


The Polish artist Katarzyna Józefowicz meticulously and obsessively contructs countless components from inexpensive materials, such as cardboard, paper and newspaper clippings, which she then assembles into fragile but visually enormously dense installations. Her work entitled "Habitat" portrays the confined conditions of featureless blocks of flats in rapidly expanding cities, relating former to the actual living situation of the artist herself.


The Dutch artist Erik van Lieshout also reflects his immediate social environment and real life experiences. In his often satirical videos, installations and drawings he primarily investigates ethnic and cultural frictions and clichés. Depicting scenes of street life or partys, he renders his motifs with vigorous charcoal lines and sparse intense accents of paint.


The works of the Polish painter Marcin Maciejowski employ figuration. In contrast to van Lieshouts figures, Maciejowski deliberately rids his predominantly male protagonists of their personas by avoiding any individuality in painting their faces and bodys, as well as by schematizing their gestures. Maciejowski's approach is ironic, while his gaze is filtered through media.


In his interventions, videos, installations und photo series the Mexican artist Jonathan Hernández thematizes other aspects of consumption. In his work "Real Estate" he presents hundreds of photographs of abandoned buildings and vacant, overgrown real estates. He creates an archive of desertion of urban landscapes. Hernández' oeuvre also recurrently deals with the tourism industry and illuminates its relations with terrorism or with the art market.


30 October - 4 December, 2004