© Patrick Tschudi

Patrick Tschudi: Signs


Isabella Branc, Shahryar Nashat, Patrick Tschudi


Click for English text


Kuratiert von Daniel Kurjakovic


Notiz am Rand der Ausstellung

In "War of the Worlds" tauchen Ausserirdische auf, denen die Menschen mit weit aufgesperrten Augen begegnen, ein archetypisches Bild: starre Körper, von Schrecken und von Faszination unbeweglich gemacht - Statuen (ein bisschen in der Art von Duane Hanson oder Charles Ray) -, vielleicht auch von Erregung geweitete Augen. Warum sehen die Ausserirdischen wie ins Gigantische gewachsene Schlingpflanzen aus? Es gibt eine Spezies von Pflanzen, die ihre Umgebung betört. Insekten, so sagt man, geben sich dem betörenden, betäubenden, anästhesierenden Geruch hin, "willentlich", wenn man jenen Glauben schenken soll, die davon erzählen. Als würden die Pflanzen ein bestimmtes, wie soll man sagen, Bedürfnis der Insekten ausnützen - oder auf einen Trieb reagieren. Oder gar, wie andere meinen, ihre Umgebung manipulieren, das heisst mit ihrem Geruch "sprechen", mit einer "Sprache" also, die sich an den Geruchssinn wendet - und nicht ans Gehör. Gerüche, die "in Richtung Körper" verlaufen. Eine mehr oder weniger mysteriöse Kommunikation zwischen dem Betäubenden und demjenigen, der sich nach Betäubung sehnt. Jemand, der sich auf eine ganz und gar aktive Weise sehnt, angestachelt sieht, jemand, der Energien aufwendet, um das Gefühl der Intensität (einer Wahrnehmung, einer Erfahrung) zu erlangen. Ein Film für die Massen, also irgendwie symptomatisch für die Gesellschaften, die ans Netz der Kommunikationstechnologien angeschlossen sind (deshalb wohl sehen die Tentakeln mehr und mehr wie Kabel und Leitermaterial aus, mechanoid im Sinne der Kommunikationstechnologie etc.). Worauf bezieht sich der Film, der Instinkt - der Triebinstinkt - von Steven Spielberg (Frage). Welches globale Szenario ist sein Rahmen (schliesslich wird für eine globales Publikum geschrieben, gedreht und produzier). Umlenkung dieser Art von Begehren oder Sehnsucht, dabei Integration in ein ökonomisches Regelwerk (Transformation in Matrizen von "Angeboten", d.h. Verpackung, Präsentation, Design etc.), Stabilisation dieses Segments und ihr quasi-organisches Wachsen etc. Ein Szenario, das notwendig diffus bleibt.


Daniel Kurjakovic, Mai 2006


Ausstellungsdauer 12. - 21.5.2006

Besuch nach Vereinbarung


K3 Project Space

Maag-Areal
Hardstrasse 219
8005 Zürich
Telefon +41 (0)76 347 17 11

www.k3zh.ch





Isabella Branc, Shahryar Nashat, Patrick Tschudi


Curated by Daniel Kurjakovic


A note on the margin of the exhibition

In the recently re-released "War of the Worlds", as in so many other movies, extraterrestrians show up while the human beings which they encounter seem to be only able to react in only one, archetypical, way: with their eyes wide open, and with motionless bodies, stiffened by terror and fascination alike. They seem statues or better replicas (as in Duane Hanson or Charles Ray or as in "Blade Runner"). Here then is a specific question: Why do the extraterrestrians look so much like gigantic creepers? Does it maybe have to do with the species of plants which anaesthetizes its surrounding? Insects, for example, surrender to the beguiling, numbing, anaesthetizing smell, as if "willfully", as some seem to claim. It's as if the plants take advantage of some sort of deep need of the insects - reacting to a drive, an authentic insects' drive, if you want. Others claim the plants plainly manipulate their surrounding as if they were "speaking" to the their surrounding, in a "language" that addresses itself to the sense of odour - and, for once, not to the sense of sight. Do you perceive the scents that flow towards the bodies, the insects bodies? It is a more or less mysterious communication between the numbed/anaesthetized and the one striving for anaesthetization. This longing and yearning seems utterly active, full of some sort of existential initiative, as if someone would be activating all energies in order to obtain the feeling of intensity, the intensity of a perception and experience - even though this experience is one of anaesthesia. This might seem perplexing, mighn'it? "War of the Worlds", obviously, is a a film for the masses, thereby somehow symptomatic for the societies which are linked to the extended net of communication technologies (is this the reason why the tentacles of the extraterrestrians more and more look like cables and circuits, i.e. are mechanical in the sense of communication technology?) Another question: What does the film refer to, i.e. the instinct and drive of Steven Spielberg. What global scenario constitutes its frame (the film is being designed, scripted and produced for this "global" public, after all). What seems at stake is a certain alteration or instrumentalisation of this kind of drive or desire, and concurrently its integration into an economic machinery (transformation into various matrices of "offers", i.e. forms of packaging, presentation, design etc.), where it will be stabilized, in more or less simple, more or less complicated ways, stabilized in order for this desire to then grow in a quasi-organic way, meaning that it will become natural, or at least seem natural. A scenario that remains, one is tempted to say, necessarily diffuse.


Daniel Kurjakovic, Zurich, May 2006


Exhibition 12 - 21 May 2006

View by appointment