© Jonathan Monk

The Odd Nights And The Even Nights (Version III), 2004
Slides Installation, dimensions variable


Jonathan Monk
The Unseen Unseen



Click for English text


Jonathan Monk wechselt mit Leichtigkeit das Medium seiner Werke - Fotografie, Malerei, Video, Performance, Installation - und verhindert dadurch jegliche Kategorisierung. Sein Schaffen lebt vom konsequenten Ignorieren von "High" und "Low", Privatem und Öffentlichem, Kunst und Leben. Monk wird häufig als postmoderner Enkel der Konzeptkünstler der 60er- und 70er-Jahre bezeichnet (Sol LeWitt, Robert Mangold, etc.) - die er halb belustigt, halb bewundernd zitiert. Seine Werke richten sich eindeutig an das "geistige Auge", die Intelligenz des Betrachters ist gefragt - und wird belohnt mit einer häufig humorvollen Mischung von Alltags-Anekdoten und dem Mythos der Hohen Kunst.


Für "The Unseen Unseen (Version II)" hat Jonathan Monk die Galerie Judin Belot beauftragt, je das alte, unentwickelte Negativ eines Foto-Films und eines 16mm-Films aufzutreiben. "Was auf den Fotos und dem Film zu sehen ist, hat nicht die geringste Bedeutung für mich. Wichtig an diesem Werk ist nur, dass ich es nie zu Gesicht bekommen werde. Vergrössert und rahmt 20 Fotos, ungefähr 50 x 60 cm. Die Auswahl der Fotos überlasse ich vollkommen der Galerie Judin Belot. Ich finde es aufregend, dass ein Sammler sich für ein Werke interessieren könnte, das sein Autor nie selbst gesehen hat..."


Wir fanden die Negative auf einem Flohmarkt in Paris.


Ausstellungsdauer: 28.4. - 5.6.2004
Oeffnungszeiten: Di-Fr 14 - 18.30 Uhr, Sa 11 - 16 Uhr


Galerie Judin Belot
Lessingstrasse 5
8002 Zürich
Telefon 043 422 88 88
Email judin@galeriejudin.ch

www.judinbelot.ch





Jonathan Monk
The Unseen Unseen



Jonathan Monk moves with great ease - and defying categorisation - between painting, photography, video, performance und installation. His work is all about mixing "high" and "low", "public" and "private", often alluding to autobiographical and art-historical references - and always ignoring boundaries. Monk has been called a post-modern grandson of the conceptualist artists of the 1960s and 1970s (Sol LeWitt, Robert Mangold), whom he mocks, yet cannot but admire. His work is definitely aimed at the "intellectual eye", making demands on the intelligence of the viewer - and rewarding him with frequently humorous mix of everyday anecdotes and high art myth.


For "The Unseen Unseen (Version II)", Jonathan Monk asked Galerie Judin Belot to search for and find an old, undeveloped negative of b/w photos and the undeveloped negative of a 16mm film. "What is shown in each photograph and the film is of NO significance to me. The only important aspect of the piece is that I never, in my lifetime, see it. Frame 20 unique photographs, each roughly 50 x 60 cm. The theme of each photographic print is left entirely up to you, Galerie Judin Belot. I am excited by the idea that collectors will possibly be interested in owning a work that the author of the piece has never actually seen...".


We found the undeveloped negatives on a flea market in Paris.


April 28, - June 5, 2004