© Julian Opie

This is Shahnoza 2, 2006
Vinyl on wooden stretcher, 230 x 120.8 cm
Courtesy Galerie Bob van Orsouw, Zurich


Julian Opie
This is Shahnoza



Click for English text


Julian Opie (1958) zählt seit über zwei Jahrzehnten zu den bedeutendsten Exponenten der britischen Gegenwartskunst. Seine Werke befinden sich in weltweit wichtigen Sammlungen, wie u.a. Tate Modern, London, Museum of Modern Art, New York, Lehnbachhaus München, Stedelijk Museum, Amsterdam, Kunsthaus Zürich. Opies unverkennbare Bildsprache besteht in der Reduktion individueller Merkmale der menschlichen Figur auf wenige Striche oder in der Schematisierung physiognomischer Grundzüge zu piktogrammähnlichen Porträts. In demselben Bildverfahren werden auch Landschaften und Architekturen zu einfach lesbaren Typologien verknappt. Opies künstlerische Intention, das Bild von seinem Träger abzulösen und als Wandmalerei, Skulptur, Leuchtkasten, Videofilm, Vinylbild oder C-print wieder auferstehen zu lassen, gründet in seiner Bereitschaft, mit verschiedenen, auch nicht-künstlerischen Medien zu experimentieren und die Vielzahl von bereits bestehenden oder noch zu erfindenden technischen Möglichkeiten für neue Bildfindungen auszuloten.


Mit dem in der vierten Ausstellung gezeigten Werkzyklus "This is Shahnoza", 2006 artikuliert Opie sein Interesse an der menschlichen Figur und ihren Bewegungen neu. Anders als in früheren Serien, wie "This is Monique", die sich um die vertikale und statische Pose des weiblichen Körpers drehten, bringt der Künstler in der neuen Serie "a more dynamic pose" zur Darstellung. Zu diesem Zweck dokumentierte er anhand von über zweitausend Fotografien und mehrstündigen Videofilmen die Bewegungen der Stripteasetänzerin Shahnoza, die er in einem Londoner Nachtclub auf der Suche nach einem passenden Modell kennenlernte. Opie zeichnete detailgetreu die Drehungen und Wendungen des tanzenden Körpers, seine exhibitionistischen Gesten und erotischen Stellungen auf. In Analogie zu Muybridge, der in seinen Fotogeschichte schreibenden Momentaufnahmen Bewegungsabläufe als sequentielle Bildfolgen darstellte, analysierte Opie die Vielzahl einzelner Posen, indem er mit dem Zeichenstift am Computer die digitalen Aufnahmen überarbeitete.


Im Sinne einer situationsunabhängigen Darstellung der Bewegungen extrahierte der Künstler aus dem üppigen Setting des Striptease lediglich die Stange, um die die Stripperin tanzt. "It occured to me that the only way to get a more dynamic pose while keeping the body free of any background was to use a pole for the model to hang from and lean against. The pole allows the body to be seen from various angles in various positions." Gleichzeitig dient die Stange als kompositorisches Element der grossformatigen, in Gold- und Silberfarben gehaltenen Vinylbilder. Die Stange reicht nicht bis zum oberen Bildrand, sondern stösst an einen imaginären Deckenträger, wodurch sie vom sexualisierten Objekt zu einem architektonischen Träger wird, mit dem Ziel "to connect with the symmetry of the room in the manner of caryatids". Mit der Anspielung auf Karyatiden, aus der klassischen Antike als weibliche Säulenfiguren bekannt, verweist der Künstler auf skulpturale und raumbezogene Implikationen in seinem Schaffen, auf sein Interesse an Proportionen und Volumen des Körpers, an Rhythmik und Gleichgewicht der Bewegungen. Ebenso erinnern die schwarzen Konturen der Tänzerin an die japanische Holzschnittkunst des von Opie verehrten Kitagawa Utamaro, dessen flächige Darstellungen des weiblichen Körpers ihn seit jeher stark beeinflusst haben.


Text: Birgid Uccia


Ausstellungsdauer 24.11.2006 - 13.1.2007

Öffnungszeiten Di-Fr 12 - 18 Uhr, Sa 11-16 Uhr und nach telefonischer Verabredung


Galerie Bob van Orsouw
Limmatstrasse 270
8005 Zürich
Telefon +41 (0)44 273 11 00
Fax +41 (0)44 273 11 02
Email mail@bobvanorsouw.ch

www.bobvanorsouw.ch





Julian Opie
This is Shahnoza



For over two decades, Julian Opie (1958) has ranked amongst the most important representatives of contemporary art in Britain. His work can be seen in major collections worldwide, such as Tate Modern, London, Museum of Modern Art, New York, Lehnbachhaus München, Stedelijk Museum, Amsterdam and Kunsthaus Zurich. Opie's unmistakable visual idiom is characterised by the reduction of individual features of the human figure to just a few telling lines or by the representation of physiognomic features so schematic that the portrait resembles a pictogram. The same procedure is applied to landscapes and architectures, which are condensed into clearly legible typologies. Opie's artistic agenda of detaching the picture from its support and resurrecting it as a wall painting, sculpture, light box, video film, vinyl image or c-print testifies to his readiness to experiment with various media, including non-artistic ones. He not only explores existing technologies but also charts new territory in his quest for new forms of visual creation.


In the fourth exhibition of his work, the cycle "This is Shahnoza", 2006 reaffirms Julian Opie's interest in the human figure and its movements. In contrast to earlier series like "This is Monique", which foreground the vertical and static attitude of the female figure, the figures in the artist's new series show "a more dynamic pose". To this end, Opie has documented the movements of the striptease dancer Shahnoza in over 2000 photographs and several hours of video. Having met her in a London nightclub while looking for a suitable model, the artist made detailed drawings of the twisting and turning body, its exhibitionist gestures and erotic poses. In analogy to Muybridge, who captured motion step by step in his historic snapshot sequences of photographs, Opie analysed countless individual poses and redrawing the digital shots directly on the monitor.


Having eliminated the voluptuous setting of the nightclub and thus isolating the movement from the situation in which it occurs, the artist has retained only the pole around which Shahnoza gyrates. "It occurred to me that the only way to get a more dynamic pose while keeping the body free of any background was to use a pole for the model to hang from and lean against. The pole allows the body to be seen from various angles in various positions." At the same time, the pole becomes an element of the composition in the large-format vinyl works, rendered in gold and silver. The pole does not extend to the top of the picture but rather adjoins an imaginary ceiling beam, which turns the sexualised object into an architectural support that "connect[s] with the symmetry of the room in the manner of caryatids". Opie's allusion to caryatids, the female figures of classical antiquity which functioned as columns, underscores the sculptural and site-specific implications of his work, his interest in the proportions and volumes of the body and in the rhythm and balance of movement. The black contours of the dancer also evoke the art of Japanese woodcutter Kitagawa Utamaro, whose flat representations of the female body have long been a source of inspiration for Opie.


Text: Birgid Uccia


Exhibition 24 November 2006 - 13 January 2007

Gallery hours Tues-Fri noon - 6 pm, Sat 11 am - 5 pm


zum Seitenanfang