© Jun Nguyen-Hatsushiba

Memorial Project Nha Trang, Vietnam: Towards the Complex - For the Courageous, the Curious, and the Cowards, 2001
Single channel digital video, 13 min.
Courtesy: Mizuma Art Gallery, Tokyo/Lehmann Maupin Gallery, New York/the artist
Commissioned by Yokohama Triennale 2001


Jun Nguyen-Hatsushiba


Click for English text


Jun Nguyen-Hatsushiba är en i Vietnam baserad konstnär som arbetar med film, fotografi, konceptuella objekt och installationskonst. I en lång rad verk har han använt sig av Vietnams komplexa historia som utgångspunkt och skapat "alternativ historia" samt "minnesmärken", sedan 2001 i en svit på fyra filmer inspelade i vatten.


I "Memorial Project Nha Trang, Vietnam: Towards the Complex - For the Courageous, the Curious and the Cowards" (Projekt minnesmärke Nha Trang, Vietnam: Mot det komplexa - för de djärva, de nyfikna och de fega), hans första film och en av två som visas på Malmö Konsthall, trampar cyclo (cykeltaxi)-förare beslutsamt sina färdmedel fram över den vietnamesiska havsbottnen. Filmens titel hyllar de miljontals båtflyktingar som anförtrodde sitt öde åt vågorna - varav många fick betala med sina liv. Genom den möda och vilja som dessa unga män investerar i att framföra fordonen under vattnet speglar konstnären det lidande och den kamp för överlevnad som det vietnamesiska folket plågats av, under såväl som efter kriget mot USA.


Det metaforiska är karakteristiskt för Jun Nguyen-Hatsushiba och vattnet i filmerna utgör ett filter mellan oss som betraktare och de händelser som kameran fångat vilket låter honom laborera med nivåer av verklighet. "Cyclon" (cykeltaxin) är bara en av flera återkommande metaforer i hans konst och användes i flera arbeten redan innan "Memorial Project Nha Trang". Till exempel i "Seats for Sale" (Sadlar till salu), 1998, en kollektion färgglada och attraktiva sadlar designade för en av Vietnams fattigaste yrkeskategorier i den nya marknadsekonomin.


Det är ofta historiska händelser som utgör ämnet för Jun Nguyen-Hatsushibas konst. Han refererar till det förflutna och fyller ett tomrum där den officiella historieskrivningen blivit förvanskad eller utraderad. Men precis som historien leder till nutiden, leder hans verk oss dessutom mot frågeställningar och problem som präglar våra liv. Genom metaforer och symboler uppmanas vi som besökare att beakta frågor om globalisering, relationen mellan nationer och individer samt den ekonomiska utvecklingens sociala implikationer. Frågor som inte bara utgör Jun Nguyen-Hatsushibas konst utan också till stora delar hans liv. Han föddes i Tokyo 1968, son till en vietnamesisk far och en japansk mor. De första tio åren av sitt liv tillbringade han i Vietnam och Japan innan han tillsammans med sin far, och i sällskap med många andra, flyttade till USA. Där stannade han till 1994 då han tog examen från The Maryland Institute, College of Art. Idag är han återigen baserad i Vietnam och Ho Chi Minh City.


Förutom två videoverk kommer han att producera en ny installation på plats i Malmö Konsthall. Jun Nguyen-Hatsushiba har de senaste åren ställt ut separat på bland annat: Mori Art Museum i Tokyo (2004), MACRO Museo d'Arte Contemporanea Roma (2003), The New Museum of Contemporary Art i New York (2003) och deltagit i 1:a Moskvabiennalen för samtida konst (2005), Shanghaibiennalen 2004, 8:e Istanbulbiennalen (2003), 50:e Venedigbiennalen (2003), 13:e Sydneybiennalen (2002), 25:e São Paulo-biennalen (2002) samt Yokohamatriennalen 2001 i Japan.


Till utställningen på Malmö Konsthall produceras en rikt illustrerad katalog med texter av Dan Cameron, Lars Grambye och Fredrik Liew.


Utställningar: 5.3. - 6.6.2005
Öppettider: Alla dagar 11-17, Onsdagar 11-21
Stängt: Midsommarafton, Midsommardagen,
24/12, 25/12, 31/12 samt när vi byter utställning


Malmö Konsthall
S:t Johannesgatan 7
S-200 10 Malmö
Telefon +46 40 34 12 86 (Bookings and information)
Fax +46 40 30 15 07
Email info.konsthall@malmo.se

www.konsthall.malmo.se






Jun Nguyen-Hatsushiba


Jun Nguyen-Hatsushiba is a Vietnam-based artist who works with film, photography, conceptual objects and installations. In a long series of works he has used Vietnam's complex history as a starting point and created "alternative histories" and "memorial projects". Since 2001 he has produced a series of four films recorded in water.


In "Memorial Project Nha Trang, Vietnam: Towards the Complex - For the Courageous, the Curious and the Cowards", his first film and one of two being shown at Malmö Konsthall, cyclo (bicycle taxi) drivers resolutely pedal across the Vietnamese seabed. The title of the film is a tribute to the millions of boat people who entrusted their fate to the waves - a venture which cost many of them their life. Through the effort and willpower invested by these young men in moving their vehicles along underwater the artist mirrors the suffering and struggle for survival which has plagued the Vietnamese people both during and after the war with the United States.


The use of metaphor is typical of Jun Nguyen-Hatsushiba, and the water in his films acts as a filter between us - the viewers - and the events captured by the camera. This allows him to experiment with levels of reality. The cyclo is just one of a number of recurring metaphors in his art and has been used in several works even before "Memorial Project Nha Trang". One example is "Seats for Sale" (1998), a collection of colourful and attractive seats designed for one of Vietnam's poorest job categories in the new market economy.


Historical events are often the subject of Jun Nguyen-Hatsushiba's art. He refers to the past and fills a gap where our official histories are distorted or erased. But just as history leads to the present, his work also leads us to consider the issues and problems which characterise our lives. Through metaphors and symbols we as visitors to the exhibition are exhorted to consider issues of globalisation, relations between nations and individuals, and the social implications of economic development.


These issues not only constitute Jun Nguyen-Hatsushiba's art but also much of his life. He was born in Tokyo in 1968, the son of a Vietnamese father and Japanese mother. He spent the first ten years of his life in Vietnam and Japan before his father and he, like many others, moved to the United States. He stayed there until 1994, when he graduated from the Maryland Institute College of Art. Today he is once again based in Vietnam and Ho Chi Minh City.


In addition to the two video works, he will also produce a new installation on site at Malmö Konsthall. In recent years, Jun Nguyen-Hatsushiba has had solo exhibitions at venues including: the Mori Art Museum in Tokyo (2004), the MACRO Museo d'Arte Contemporanea Roma (2003), the New Museum of Contemporary Art in New York (2003), and has participated in the 1 Moscow Biennale of Contemporary Art (2005), the 2004 Shanghai Biennale, the 8th Istanbul Biennial (2003), the 50th Venice Biennale (2003), the 13th Biennale of Sydney (2002), the 25th São Paulo Biennial (2002), and the Yokohama Triennial 2001 in Japan.


For the exhibition at Malmö Konsthall a richly illustrated catalogue will be produced featuring texts by Dan Cameron, Lars Grambye and Fredrik Liew.


Exhibition: March 5 - June 6, 2005
Opening hours: daily 11 am - 5 pm, Wed 11 am - 9 pm