Love and Anarchy

Andrea Crociani
, Richard Crow, Esther Eppstein, Ingo Giezendanner, Iain Forsyth & Jane Pollard, Lucia Farinati, Paula Roush, Miriam Steinhauser, Susann Walder


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Die Ausstellung "Love and Anarchy", wurde von Lucia Farinati (Kuratorin, London) und Miriam Steinhauser (Künstlerin, Zürich) zusammengestellt und lädt Londoner und Zürcher KünstlerInnen dazu ein, mit dem Thema in dadaistischer Manier provokativ, appropriierend und performativ umzugehen.


Der Titel verweist auf den gleichnamigen Film "Amore e Anarchia", (1973) der italienischen Regisseurin Lina Wertmuller. Dessen Handlung spielt sich im faschistischen Italien der 30-er Jahre ab und erzählt von einem Anarchisten, der unter absurden Umständen versucht Mussolini zu erschiessen.


Die Räume des K3 Project Space werden in einen performativen Raum verwandelt: Neben Zeichnungen, Objekten und Live Musik werden textbasierte Arbeiten installativ und performativ präsentiert, absurde und emotional aufgeladene Beiträge werden sowohl projiziert als auch inszeniert und ermöglichen einen ungehinderten Austausch von verschiedenen Ideen und Ansichten.


Arbeiten

In "A Speech by Malcolm X" untersucht Andrea Crociani (London) die Möglichkeit der Aneignung von Texten, Redefreiheit und politisches Gedankengut. Seine Arbeit besteht aus Papierbahnen, die direkt auf die Wand geklebt werden. Darauf sind die Wörter der letzten Rede von Malcolm X - bevor er im Jahr 1965 umgebracht wurde - neu angeordnet.


"Human suffering from being very rich, human suffering found dead in a ditch" so sang Duncan Dung (aka Duncan Jack 1965-1998), der Sänger und Musiker der anarchischen Selfmade-Band "What is oil" aus dem London der 80-er Jahre. An der Eröffnung wird Richard Crow (London) den Song "Human Suffering" als Hommage an seinen verfrüht verstorbenen einstigen Freund live aufführen.


Esther Eppstein (Zürich) ist die Gründerin und Betreiberin des "message salons" in Zürich, einem lebendigen Ort für vielseitiges künstlerisches Schaffen, neuerdings in der Zürcher Langstasse. Neben ihrer kuratorischen Praxis tritt sie hin und wieder als DJ Sista Esta auf, und an der Eröffnung wird sie ab Mitternacht die Plattenteller in Bewegung setzen, um Liebe und Anarchie mit uns zu feiern.


Die schwarz-weiss Zeichnungen von Ingo Giezendanner (alias grrrr, Zürich), zeichnen obsessiv bekannte, übersehene und unbedeutende Orte städtischer Metropolen auf. Für die Ausstellung wird er eine neue Wandzeichnung anfertigen.


In "Walking After Acconci (Redirected Approaches)" 2005, beziehen sich Iain Forsyth and Jane Pollard (London) auf ein wegweisendes Video aus dem Jahr 1973 von Vito Acconci. Acconci geht darin in einem Gang auf und ab und spricht zu einer abwesenden Ex-Freundin. Forsyth und Pollard haben für ihr Video eng mit Plan B (679 Recordings) einem jungen, wortgewandten MC, zusammengearbeitet und das Video mit ihm neu inszeniert. (Courtesy Kate MacGarry Gallery, London)


Paula Roush's (London) Installation für das K3 ist eine Plattensammlung, die ihr fortlaufendes Projekt "Protest Academy" dokumentiert, einer Untersuchung über die Hörbarmachung von Protest. Von der politischen Demonstration hin zu kleinen Aktionen persönlichen Widerstands untersucht ihr Projekt die Beziehung zwischen Sound und politischer Absicht, einschliesslich aktivistischen Praktiken und spontanen Performances im Stadtraum.


Miriam Steinhauser (Zürich) befragt Strategien globalisierter Wirtschaftsmächte. Sie fotografiert Firmenhauptsitze und transformiert sie in dreidimensionale Objekte. Für die Ausstellung im K3 hat sie neue, grossformatige Modelle von Firmenhauptsitzen in der Schweiz aus Karton geschaffen.


Susann Walder (Zürich) hat eine Reihe von Objekten zum Thema Liebe und Anarchie geschaffen. Neben Radioaufnahmen aus dem Jahr 2001 nach dem 9/11 zeigt sie Merchandisings, Texte und Bilder in einer neuen Installation. Walder sagt von sich, sie wisse nicht was Anarchie bedeutet, Liebe jedoch definiert sie folgendermassen: "love hurts, love kills, love is love is love is love".


Mit freundlicher Unterstützung der Ernst und Olga Gubler-Hablützel Stiftung.


Ausstellungsdauer 28.10. - 5.11.2006

Besuch nach Vereinbarung


K3 Project Space

Maag-Areal (Swiss Prime Site)
Hardstrasse 219
8005 Zürich
Telefon +41 (0)76 409 84 43

www.k3zh.ch




Love and Anarchy

Andrea Crociani
, Richard Crow, Esther Eppstein, Ingo Giezendanner, Iain Forsyth & Jane Pollard, Lucia Farinati, Paula Roush, Miriam Steinhauser, Susann Walder


The exhibition "Love and Anarchy", curated by Lucia Farinati and Miriam Steinhauser, brings together London and Zurich-based artists in a project that somehow attempts to re-visit a Dadaistic spirit and attitude by means of art as provocation, appropriation, event, action and process.


The project takes its cue from the film "Love and Anarchy" (1973) by acclaimed Italian director Lina Wertmuller. Set in the fascist-dominated Italy of the 1930s, the film tells the story of an anarchist who comes from the country to Rome with the intention of assassinating Mussolini.


The K3 Project Space will be transformed into a performative space. Text-based work will be displayed and performed, drawings will interweave, music will be played live, idiosyncratic and emotional displays will be staged and projected in a lively, intense and free exchange of values and ideas.


Works

In "A Speech by Malcolm X" Andrea Crociani (London) investigates the appropriation of texts, freedom of expression and political thinking. The work consists of a series of large sheets of paper glued directly onto the wall, on which the words of one of the last speeches given by Malcolm X before he was murdered in February 1965, are printed in alphabetical order.


"Human suffering from being very rich, human suffering found dead in a ditch" so sang Duncan Dung (aka Duncan Jack 1965-1998) singer and "musician" with the anarchic 80s DIY band "What is oil". For the opening of the exhibition the song "Human Suffering" will be performed live by Richard Crow (London) as an act of love, loyalty and outrage at the premature death of a one time friend and comrade.


Esther Eppstein (Zurich) founded "message salon" in Zurich in the 90s, a vivid space for exhibitions, concerts, and performances. Besides her curatorial practice, she operates as DJ Sista Esta, and, once again, she will perform at the opening her "Disco installation", a late-night celebration of Love and Anarchy.


In the black and white drawings of Ingo Giezendanner (alias grrrr, Zurich), urban scenarios of the metropolis, familiar, overlooked and marginal spaces are recorded obsessively. For the exhibition he will create a new wall drawing alongside a video animation.


In "Walking After Acconci (Redirected Approaches)" 2005, Iain Forsyth and Jane Pollard (London) reference a seminal video work made in 1973 by performance artist Vito Acconci. In it, Acconci paces the length of a corridor, talking to an absent ex-lover. Forsyth and Pollard worked closely with Plan B (679 Recordings), a sharp-tongued young MC, to update the script and re-shoot the video, liberally adopting the style and aesthetic of contemporary urban music videos.


Paula Roush's (London) installation for K3 is a collection of vinyl LPs documenting her ongoing project "Protest Academy," an inquiry into Tactile Audio and the sonification of protest. From political demonstrations to intimate acts of personal resistance, the project examines the relationship between sound and political intention and pinpoints emerging forms of audio organisation including artistic collaborations, activist practices and ad-hoc impromptu performative actions.


Miriam Steinhauser (Zurich) interrogates strategies of globalised economic power. She takes pictures of corporate buildings and then transforms these photographs into 3-D objects. For the exhibition at K3, she has produced a new series of large-scale cardboard models of corporate headquarters in Switzerland.


A series of objects related to love and anarchy, radio recordings taken in 2001 after 9/11, merchandising, text and pictures constitute the specially created installation by Susann Walder (Zurich). As Walder has stated she "does not know what Anarchy means", she just said a few words about Love: "love hurts, love kills, love is love is love is love".


With the kind support of the Ernst and Olga Gubler-Hablützel Foundation.


Exhibition 28 October - 5 November 2006

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