© © Hauser & Wirth Zürich London

Half Jack, 2005
Öl auf grundiertem Papier, 105.4 x 75.2 cm
© Hauser & Wirth Zürich London


Mary Heilmann
Saturday Night Kiss



Click for English text


Hauser & Wirth Zürich freut sich, eine Einzelausstellung der amerikanischen Künstlerin Mary Heilmann zu präsentieren. Gezeigt wird eine Auswahl von Arbeiten auf Papier und Druckgrafik aus den Jahren 1980-2006.


Mary Heilmann gilt als eine der einflussreichsten abstrakten Malerinnen ihrer Generation. In Kalifornien geboren und aufgewachsen, übersiedelte sie 1968 nach New York, wo sie Weggefährtin vieler Vertreter der Minimal Art und Pop-Art war. Ihre Malerei hat sich zwar parallel zu diesen stilistischen Strömungen der 60er und 70er Jahre entwickelt, trotzdem lässt sich ihre Kunst nicht einer bestimmten Formensprache zuordnen. Ihr Schaffen steht für sich selber, ist eigenwillig und die spielerisch abstrakten Bilder, welche sie in den letzten drei Jahrzehnten ihrer Karriere geschaffen hat wirken zeitlos.


Auf den ersten Blick scheinen ihre Arbeiten eng mit der Tradition der amerikanischen abstrakten Malerei verbunden und mit der historischen Entwicklung in Richtung eines absoluten Reduktionismus einherzugehen. Die Arbeiten sind ungegenständlich und die Künstlerin arbeitet mit einem klar geometrischen Formenvokabular. Bei längerer Betrachtung jedoch lösen sich diese formalen Ähnlichkeiten allmählich auf. Ein klar erkennbarer Pinselstrich, eine leichte Verzerrung rechtwinkliger Formen oder Farbkleckse und -tropfen an unerwarteten Stellen bilden eine grossartige und ironische Distanz zu ihren Zeitgenossen.


Die leuchtend farbigen Aquatinta-Radierungen, welche sie dieses Jahr in Zusammenarbeit mit der Druckwerkstatt Crown Point Press in San Francisco gemacht hat, zeigen diesen Bildaufbau eines geometrischen Grundrasters, dessen Strenge sogleich wieder durch eine blutende Oberkante wie bei Valentine oder durch tropfende Farbbalken wie bei Joaquin's Close Out aufgelöst wird.


Trotz ihres frühen Umzugs nach New York, mit dem Mary Heilmann gleichzeitig von der Bildhauerei zur Malerei wechselte, sind ihre Erfahrungen aus der Kindheit an der Westküste und aber vielleicht auch eine Sehnsucht danach eindrücklich durch ihre Kompositionen mit einer abstrakten Formensprache und einer klaren Farbsymbolik verbildlicht und mit vielfältigen Assoziationen belegt. Sie fühlt sich immer noch mit der Strandkultur Kaliforniens, im Speziellen der Surferkultur, und der Beat Generation, mit der sie sich in ihrer Jugend identifizierte, stark verbunden. In Kombination mit den Bildtiteln wird auf Begegnungen und Erfahrungen, historische und alltägliche Ereignisse und Begebenheiten, Film- und Musiktitel, oder einfache Gegenstände aus ihrer nächsten Umgebung verwiesen.


"Each of my paintings can be seen as an autobiographical marker, a cue, by which I evoke a moment from my past, or my projected future, each a charm to conjure a mental reality and to give it physical form."


So zeugen Bilder wie "9th Wave" (1988) und "Whitewater" (1991) von einer anhaltenden Faszination für das Strandleben ihrer Kindheit und Jugend. Sowohl frühere Arbeiten wie "Save the Last Dance for Me" (1979) und "Tomorrow's Parties" (1979/1994), als auch neuere Gemälde wie "To Be Someone" (2004) und "Mariachi Static" (2004) nehmen durch ihren Titel nicht nur Bezug auf die jeweiligen Musikstücke, sondern vermögen es auch, die Musik selbst in den Ohren des Betrachters erklingen zu lassen. Auch wenn die Kompositionen in erster Linie ungegenständlich sind, so wecken sie doch im Betrachter Assoziationen zu einer Welt, die nicht nur der Künstlerin eigen und vertraut ist.


Mary Heilmann (*1940) lebt und arbeitet in New York. Neben Einzelausstellungen in der Secession in Wien (2003), im Camden Arts Centre in London (2001) und im Kunstmuseum St. Gallen (2000), nahm sie an wichtigen Ausstellungen wie "Der zerbrochene Spiegel" in der Kunsthalle Wien (1993/94) und "nuevas abstracciones" im Centro de Arte Reina Sofia in Madrid (1996) teil.


Im Mai 2007 widmet ihr das Orange County Museum of Art in Newport Beach (CA) eine umfassende Ausstellung, welche anschliessend in Houston (TX) und Columbus (OH) sowie 2008 im New Museum of Contemporary Art in New York zu sehen sein wird.


Ausstellungsdauer 26.8. - 26.10.2006

Oeffnungszeiten Di-Fr 12 - 18 Uhr, Sa 11 - 17 Uhr


Hauser & Wirth Zürich
Limmatstrasse 270
8005 Zürich
Telefon +41 (0)44 446 80 50
Fax +41 (0)44 446 80 55
Email zurich@hauserwirth.com

www.hauserwirth.com





Mary Heilmann
Saturday Night Kiss



Hauser & Wirth Zurich are delighted to present a solo exhibition by the American artist Mary Heilmann. On display is a selection of works on paper and prints dating from the years 1980-2006.


Mary Heilmann is considered one of the most influential abstract painters of her generation. Born and educated in California, she moved to New York in 1968, where she rubbed shoulders with many exponents of Minimalism and Pop Art. While her painting developed alongside these stylistic trends of the 1960s and 70s, it is not readily categorized in terms of a specific formal language. Rather, her oeuvre is highly original and the playful abstract images that she has created over the last three decades of her career are timeless.


At first sight, her works appear similar to the tradition of American abstract painting, seeming to follow the trend towards absolute reductionism. Her works are non-figurative and clearly informed by a geometric vocabulary. On closer inspection, however, Heilmann's independence from such movements becomes apparent. Clearly visible brush strokes, a slight distortion of angular shapes, and spots and drips of paint in unexpected places, distance her from her contemporaries in a fashion that is superbly ironic. This year, in collaboration with Crown Point Press in San Francisco, Heilmann has produced aquatint etchings in glowing colours. These highlight a basic geometric grid as the foundation of the image, immediately tempering its severity with a bleeding upper edge - as in Valentine - or by ribs of dripping paint - as in Joaquin's Close Out.


Heilmann's early move to New York coincided with her switch from sculpture to painting. Despite this physical move, her compositions continue to refer to the experiences of her childhood on the West Coast - and perhaps reflect a certain nostalgia for them - using abstract forms heightened by symbolic colour. They are infused with numerous associations. Heilmann still feels close to the beach culture of California, especially the surfing scene, and to the Beat Generation with which she identified in her youth. Both visually and in their titles, her pictures allude to encounters and experiences, historic events and daily occurrences, film and song titles, and simple objects from her immediate environment.


"Each of my paintings can be seen as an autobiographical marker, a cue, by which I evoke a moment from my past, or my projected future, each a charm to conjure a mental reality and to give it physical form."


Thus pictures such as "9th Wave" (1988) and "Whitewater" (1991) testify to an enduring fascination of life lived near the ocean which she continues to do at a home on the eastern end of Long Island. The titles of both earlier works such as "Save the Last Dance for Me" (1979) and "Tomorrow's Parties" (1979/1994) and more recent paintings like "To Be Someone" (2004) and "Mariachi Static" (2004) refer not only to specific pieces of music, but actually evoke the tunes in the viewer's ears. Although the compositions are primarily non-figurative, they are universal, vividly bringing to life the viewer's own associations with a world.


Mary Heilmann (born 1940) lives and works in New York. She has had solo exhibitions at the Secession in Vienna (2003), at the Camden Arts Centre in London (2001) and in the Kunstmuseum in St. Gallen (2000). She has also participated in major exhibitions such as "Der zerbrochene Spiegel" at the Vienna Kunsthalle (1993-94) and "nuevas abstracciones" at the Centro de Arte Reina Sofia in Madrid (1996). Her work is currently included in "Infinite Painting: Contemporary Painting and Global Realism" at the Villa Manin in Italy.


In May 2007, Orange County Museum of Art in Newport Beach (CA) is mounting a survey show of her work which will be the first to include paintings, ceramics, furniture and works on paper. The show will travel to Houston (TX) and Columbus (OH) before arriving at the New Museum of Contemporary Art, New York in 2008.


Exhibition August 26 - October 7, 2006

Gallery hours Tues-Fri 12 - 6 pm, Sat 11 am - 5 pm


zum Seitenanfang