© Maura Donati

On the Road, 2004


Maura Donati
frames of mind



Click for English text


Mit der Ausstellung "frames of mind" präsentiert die PLAY gallery for still and motion pictures Fotografien. Die Aufnahmen der Künstlerin Maura Donati waren ursprünglich filmstills, die als Resultat einer besonderen Begegnung zu eigenständigen Arbeiten geworden sind und nun für sich allein stehen.


Maura Donati versucht mit ihren wogenden und wie zufällig verschwommenen Fotografien das Unsichtbare zu vermitteln. Allgemein stellt man sich die Fotografie als eine Art "Vision" von der Welt vor. Wenn es so ist, dann nur, wenn der Fotograf auf seine Rolle als Interpretierender verzichtet. Das bedeutet, die "Blindheit" des Fotografen wird notwendig. Wenn Maura Donati fotografiert, verpflichtet sie sich in einem gewissen Sinn, nicht anwesend zu sein, um "Blick im Bild" zu werden und sich selbst zu vergessen. In einer Welt, in welcher alles zum Bild geworden ist, liegt der Sinn nur noch in den Zwischenräumen, im Unwesentlichem, in den Falten. Im Zeitalter des Image ist das Auge überreizt worden, es ist müde geworden und sehnt sich nach Ruhe, seine Hoffnung besteht darin, das Nichts sehen zu können, das was zwischen den Dingen ist, die Risse, die Pausen.


Die einzigen Fotos, die es noch beherbergen können, sind diejenigen, in denen das Nichts, das Unsichtbare zum Vorschein kommt. Der Versuch, den Maura Donati unternimmt geht genau in diese Richtung. Der Zufall, das Emotionale und das automaton, das Mechanische, wenn sich Apparate begegnen, führen zur Entstehung ihrer Fotografien. Sei es auf Reisen oder im Kino, etwas Unbestimmtes verleitet sie in einem gewissen Augenblick den Knopf ihrer Leica zu drücken.


Wenn ein Fotograf unbedingt jenes Foto "will", wird er es nie haben. Ähnliches erlebt der Mystiker, welcher die Vision "will". Man braucht das Foto nicht zu suchen, dann begegnet man ihm vielleicht. Die Bilder von Maura Donati werden nie vorbereitet, nichts wird inszeniert, das "Studium" fällt völlig aus, aber immer gibt es etwas, das dem Betrachter ins Auge sticht. Es gibt etwas, das die Liebe und die Fotografie verbindet: die Unmöglichkeit sie zu sagen, die Unmöglichkeit, zu beschreiben (gekürzt, aus: "Die zufällige Schönheit" von Maurizio Rossi).


Maura Donati hat Philosophie und Psychologie in Mailand studiert, Germanistik in Heidelberg und Photographie in Rockport (USA). Sie unterrichtet am Gymnasium in Lugano und führt eine philosophische Praxis.


Ausstellungsdauer: 16.7. - 14.8.2004
Oeffnungszeiten: Di-Sa 12 - 19 Uhr


PLAY
gallery for still and motion pictures
Hannoversche Strasse 1
D-10115 Berlin
Telefon +49 (0)30 2758 2111
Fax +49 (0)30 2345 5753

www.pushthebuttonplay.com





Maura Donati
frames of mind



In the new exhibition, "frames of mind", PLAY gallery for still and motion pictures is presenting photographs. These photographs by the artist Maura Donati were originally film stills, which as a result of a special encounter have become independent works and now stand on their own.


With her swayed and seemingly blurred photographs, Maura Donati tries to mediate the invisible. Generally, photography is understood as a kind of "vision" of the world. This could only be true, if the photographer foregoes all attempts at interpretation. This means that a "blindness" of the photographer becomes a necessity. When Maura Donati is taking photographs, she commits herself in a certain sense to not being present, in order to become a "view in the image" and to forget about herself. In a world, in which everything has become an image, meaning can only be found in the gaps, in the insignificant, in the surfaces' folds. In the age of the image, the eye has become over-stimulated, tired and longing for rest; its only hope is being able to see the void between the things, the clefts and recesses.


The only photographs functioning as a haven are those, in which the void, the invisible is coming to light. Maura Donati is trying to go in that direction. Coincidences, the emotional and automated, the mechanical of meeting apparatuses lead to the creation of her photographs. It is something indefinable that tempts her to press the release button of her Leica at a certain moment, be it on her journeys or in a cinema.


If a photographer "wants" to take a certain photograph, it will never be achieved. This is similar to the experience of the mystic who "wants" a vision. If one does not search for the photograph, it might be encountered. The pictures of Maura Donati are never prepared, nothing is produced, a "study" does not exist, but there is always something that hits the viewer in the eye. There is something that is common to both love and photography: the impossibility to name it, the impossibility to describe (shortened, from: "Die zufällige Schönheit" - The accidental beauty - by Maurizio Rossi).


Maura Donati studied philosophy and psychology in Milano, German literature in Heidelberg and photography in Rockport (USA). She teaches at a grammar school in Lugano and runs philosophical practice.


July 16 - August 14, 2004