© Nedko Solakov

New Noah's Ark (The Creatures), 1991-1992
thermoplastic, metal, 96 pieces, various dimensions


Nedko Solakov
New Noah's Ark, Stupidity and the Wave



Click for English text


Arndt & Partner Berlin freuen sich die vierte Einzelausstellung des bulgarischen Künstlers Nedko Solakov in der Gallery 1st Floor zu präsentieren.


Das folgehnde Interview wurde von Martina Baleva anlässlich dieser Ausstellung geführt und in únserem Galeriemagazin CHECKPOINT veröffentlicht.


MB: In Ihren Arbeiten gehen Sie oft von zeitlosen Narrationen aus wie etwa in der bei Arndt & Partner gezeigten Installation "New Noah's Ark" (1991/1992) von der alttestamentarischen Geschichte des Noah und verknüpfen sie mit persönlichen Themen, Erlebnissen und Geschichten. "New Noah's Ark" ist zu einer Zeit entstanden, als die Menschen in Bulgarien den ersten wirtschaftlichen Schock nach der politischen Wende erlebten. In Anbetracht dieses spezifischen Kontextes frage ich mich, inwiefern die Kenntnis dieser konkreten Situation für das Verständnis der Arbeit wichtig ist.


NS: Im Prinzip ist diese Kenntnis wichtig, jedoch nicht zwingend. Ich versuche in allen meinen Arbeiten, auch wenn sie auf etwas spezifisch Bulgarischem beruhen, zu erreichen, dass sie universellere Deutungen zulassen. Natürlich hatte ich meine eigene Familie im Sinn (meine Kinder und meine Frau sind an der CD "The Strange Noise" beteiligt) und unser damaliges Leben in einem Plattenbau. Damals erwartete jeder Hilfe von irgendwoher. Mein Noah bekommt keine Hilfe - er muss den Kreaturen Hilfe leisten, ohne jedoch etwas oder jemanden aus seiner Welt, die dem Untergang geweiht ist, mit in die Arche nehmen zu dürfen. Die Abhängigkeit des Menschen - dass ist eines der wichtigsten Themen der Arbeit.


MB: Unter den einzelnen Bestandteilen der Arbeit fallen besonders "The Stone", "The Book" und "The Creatures" auf, die nicht einfach als Stein, Buch und (96) Kreaturen bezeichnet sind, sondern als deren Prototypen. Das Buch und die Kreaturen können als konkrete Verweise auf die Bibel bzw. die Menschheit verstanden werden. Der Stein aber, auf dem "You" eingemeisselt steht, hat eine doppeldeutige Symbolik. Einerseits denkt man an die Gesetzestafeln des Propheten Moses, der sie von Gott erhalten hat, andererseits ist "You" eine direkte Aufforderung an den Betrachter. Zu was fordern Sie den Betrachter von "New Noah's Ark" auf?


NS: Sich an die Stelle Noahs zu versetzen. Der Betrachter wird aufgeordert nachzuvollziehen, dass es Noah gar nicht leicht fällt, vorgegeben zu bekommen, wen er retten soll und wen nicht.


MB: Sie sagten vorhin, dass "damals" jeder Hilfe erwartet habe. Bedeutet dies, dass die Kreaturen sich "heute" an einem sicheren Ort befinden?


NS: Nach einem Text in "The Book" rettet Noah die Kreaturen, indem er sie mit der Arche in eine dritte Welt überführt (von wo aus ihm auch der Befehl zur ihrer Rettung erteilt wurde). Vielleicht sind die Kreaturen jetzt glücklich. Ich habe mir keine Gedanken darüber gemacht.


MB: Im Vergleich zu vielen anderen Ihrer Arbeiten, die oft provozierend und ironisch-humorvoll sind, ist diese eher melancholisch und traurig. Auf dem Gemälde sieht der frühstückende Noah wenig glücklich aus über die Anweisung, die Kreaturen zu retten. Das Fenster vor ihm eröffnet keine verheissungsvolle Landschaft.


NS: So ist es. Aber die Arbeit wird gleichzeitig auch von einem ziemlich schwarzen Humor getragen, was man den Texten des Buches entnehmen kann. Dieselben Texte sind auch an den Wänden im ersten hellen Raum zu lesen, wo sich auch das Gemälde, der Stein, das Buch und die 12 Zeichnungen der "New Noah's Ark" befinden.


MB: Text ist grundlegender Bestandteil ihrer Arbeitsweise. Haben konzeptuelle Tendenzen in der bildenden Kunst seit den 70er Jahren einen Einfluss auf Sie ausgeübt?


NS: Ehrlich gesagt, hat keine dieser Strömungen in der Kunst einen Einfluss auf mich ausgeübt. Zu der Zeit, als ich begann, mit Text zu arbeiten, hatte man in Bulgarien keinen Zugang zu Information über diese Kunstströmungen. Seit Mitte der 70er Jahre erzähle ich Geschichten durch die Malerei und zu einem gewissen Zeitpunkt kam der Text auf natürliche Weise dazu - im Namen einer bestimmten Geschichte.


MB: Vor einigen Monaten eröffnete in Sofia eine Retrospektive zur konzeptuellen Verwendung von Text in der bulgarischen Kunst der letzten 20 Jahre. Nicht nur der Ausstellungstitel "Important Announcement" war Ihrer Aktion zur Nicht-Teilnahme Bulgariens an der Biennale in Venedig (1999) entlehnt, auch waren die meisten dort ausgestellten Werke von Ihnen. Unterscheiden Sie in Ihrer Arbeitweise zwischen einer erzählerischen und einer konzeptuelleren Herangehensweise, oder gibt es da andere Kriterien?


NS: Ich würde meine Arbeiten nicht auf diese Weise unterscheiden. Natürlich gibt es solche, die eher konzeptuell ausgerichtet sind, wie etwa meine neuesten Arbeiten, es gibt aber auch Arbeiten, besonders aus der Mitte der 90er, die aus verschiedensten Elementen bestehen und in variationsreichen Techniken ausgeführt sind. So eine Arbeit ist "New Noah's Ark".


MB: Also würden sie sich als konzeptuellen Künstler bezeichnen, der Geschichten erzählt?


NS: Als Erzähler von Geschichten, die sich im Raum entwickeln.


Nedko Solakov, 1957 in Cherven Briag, Bulgarien geboren, lebt und arbeitet in Sofia. Mit seiner Beteiligung an international bedeutenden Ausstellungen, wie z.B. den Biennalen von Venedig (1993, 1999, 2001, 2003) hat er weltweit auf sich aufmerksam gemacht und zählt mittlerweile zu den bekanntesten Künstlern der jüngeren Generation Bulgariens. In Einzelausstellungen präsentierten ihn u.a. das P.S.1, New York (2001), das Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia in Madrid (2003) oder das Kunsthaus Zürich (2005). Seine erste Retrospektive zeigten 2004 das Casino Luxembourg - Forum d'art Contemporain (Luxemburg) und das Rooseum Center for Contemporary Art (Malmö) sowie 2005 das O.K. Centrum für Gegenwartskunst (Linz). 2007 wird er erneut Teilnehmer der Biennale in Venedig sein.


Ausstellungsdauer 6.2. - 19.4.2007

Oeffnungszeiten Di-Sa 11 - 18 Uhr


Galerie Arndt & Partner
Zimmerstrasse 90-91
D-10117 Berlin
Telephone +49 (0)30 280 81 23
Fax +49 (0)30 283 37 38
Email berlin@arndt-partner.com

www.arndt-partner.com








Nedko Solakov
New Noah's Ark, Stupidity and the Wave



Arndt & Partner are delighted to present the fourth solo exhibition by Bulgarian artist Nedko Solakov.


The following interview was held by Martina Baleva on occasion of this exhibition and puplished in the Arndt & Partner gallery magazine CHECKPOINT.


MB: You often base your work on timeless stories. The installation "New Noah's Ark" (1991/1992) that will be shown at Arndt & Partner is based on the Old Testament story of Noah, which you linked up to personal themes, and your own experiences and stories. It is a product of a very volatile period, when Bulgaria was in the throes of the first economic shockwaves after the collapse of the old regime. In view of this specific context, I ask myself to what extent an awareness of the particularities of that situation is important to understanding your work.


NS: In principle, an awareness of these circumstances is important. But it is not indispensable. Although much of my work is based on specifically Bulgarian experiences, I always try to give it a universal perspective too. Of course, when I did that installation I was thinking of my own family (my wife and children contributed to "The Strange Noise" CD) and our life in the breeze block we lived in. At that time, everybody was expecting salvation from somewhere. My Noah doesn't get any help. He has to help these strange "Creatures", that were stranded in his bathroom one day, but is not allowed to take anything or anyone from his world, which is doomed to extinction, into the ark with him. It's all about our feeling of dependency. That is one of the most important themes of this installation.


MB: The components of the piece that attract most attention are "The Stone", "The Book" and "The Creatures", because they are not just labelled as a stone, book and (96) creatures but as their respective prototypes. The book and the creatures can be read as direct references to the Bible, or humanity so to speak. But the stone into which the word "you" has been chiselled, has a double meaning. One the one hand, it is reminiscent of the stone tablets Moses received from God, and on the other the "you" is direct address to the viewer. What do you ask of the viewer in "Noah's Ark"?


NS: To put him or herself in the place of Noah. I ask people to imagine how difficult it must have been for Noah to be told whom he could and couldn't save.


MB: You said earlier that at "that time" everyone was expecting help from somewhere. Does this mean that the creatures are somewhere safe today?


NS: According to the narrative in the "The Book" presented in the installation, Noah saves the creatures by putting them in the ark and transporting them into a third world (from whence he also received the orders to save them). Maybe the creatures are happy now. I haven't thought about it to be honest.


MB: In comparison with much of your other work, which is often provocative and has an ironic sort of bite, this installation seems melancholy, even sad. The Noah having breakfast in the painting doesn't seem very enthused with the prospect of saving the creatures, nor does the window in front of him open out onto a particularly welcoming landscape.


NS: That is right. But the piece does also have a dark kind of humour about it, which is revealed particularly in "The Book". These passages from "The Book" are also on display in the first light room, where "The Painting", "The Stone" and the 12 drawing of "New Noah's Ark" are too.


MB: Text forms a very integral part of your work. Have the conceptual tendencies in fine art since the 70s influenced you in any way?


NS: To be honest, none of these trends or movements had any influence on me at all. When I began working with texts, we had no access to information on any of these developments in art in Bulgaria at all. I have been telling stories through paintings since the 70s and at a particular point in time, text just seemed a logical continuation of the direction I was moving in - with a particular story in mind.


MB: A few months ago, a retrospective on the conceptual use of text in Bulgarian art over the past twenty years opened in Sofia. The exhibition title "Important Announcement" referred to your work for the 1999 Venice Biennial commenting on Bulgaria's 30 year long non-participation in this Biennial, and most of the pieces in the show were yours. In your work, do you differentiate between a narrative and a conceptual approach, or are there other criteria too?


NS: I wouldn't draw those kinds of distinctions. Of course there are pieces which are more conceptually oriented, such as my most recent ones, but there are other pieces - especially those from the mid 90s, which are composed of the most various elements and executed in a range of different techniques, like "New Noah's Ark", for example.


MB: So would you define yourself as a conceptual artist who tells stories?


NS: I am a storyteller, and my stories unfold in space.


By Martina Baleva


Nedko Solakov, born in 1957 in Cherven Briag, Bulgaria, is internationally the most well known artist of the younger generation of Bulgarians. He lives and works in Sofia, Bulgaria. Having participated in numerous exhibitions, e.g. at the Venice Biennials (1993, 1999, 2001, 2003), he has gained attention worldwide. He has held solo shows in museums such as P.S.1, New York (2001); Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid (2003) and Kunsthaus Zurich (2005). His first retrospective was shown at Casino Luxembourg - Forum d'art Contemporain, Luxembourg, at the Rooseum Center for Contemporary Art, Malmö (both in 2004), and the O.K Centrum für Gegenwartskunst, Linz, Austria (2005). In 2007 he will again participate at the Venice Biennial.


Exhibition 6 February - 19 April 2007

Gallery hours Tues-Sat 11 am - 6 pm