© Elina Brotherus

Elina Brotherus: Miroir, 2001
DVD, 2 min 25 sec


Nostalgic Real


Maria Hedlund, Ann Lisslegaard, Niels Bonde, Jens Fänge, Nils Erik Gjerdevik, Tyra von Zweigbergk, Elina Brotherus, Eija Liisa Ahtila, Matts Leiderstam, Anneè Olofsson, Kirstine Roepstorff


Click for English text


Die Gruppenausstellung skandinavischer Künstler sucht dem ihnen gemeinsamen Umgang mit der Realität auf die Spur zu kommen. Ein konkret kaum zu greifendes erzählerisches Moment ist all ihren klaren, präzisen Realitätsabbildungen inne, egal ob es sich um Skulpturen, Malerei, Fotografie, Video oder Installationen handelt. Der Betrachter ist aufgefordert, die möglichen Geschichten zu Ende zu erzählen. In "Nostalgic Real" speisen sich die Erzählungen nicht nur aus klassischen Märchenmotiven, sondern auch aus unserem heutigen Alltag, aus der Popkultur oder wie aus der Kunstgeschichte. Wie in der klassischen Mythologie bleibt doch ein letztes Geheimnis übrig, nicht klar zu deuten, offen für die individuelle Erzählung.

Alle Künstler von "Nostalgic Real" eröffnen einen neuen Weg des Sehens. Trotzdem sind ihre Themen und die Art, wie sie neue Einblicke ermöglichen, sehr unterschiedlich. Eija Liisa Ahtilas Filme und Fotografien erzählen Geschichten in einer nostalgischen, aber auch realistischen Art. Ihre Arbeit dreht sich um die Probleme der menschlichen Kommunikation und Beziehungen. Niels Bonde fordert, uns unserer sozialer Kontrollmechanismen bewußt zu werden, indem er seine täglichen Erledigungen in einem abstrakten geometrischen Schema darstellt. Die Videoarbeit von Elina Brotherus situiert die Künstlerin in Bezug zu ihrer Umwelt. Ihr sich langsam enthüllendes Spiegelbild wird zur bewegten Poesie des Lebens. Die marionettenhafte Figuren auf den Gemälden von Jens Fänge erinnern an Märchen aus dem 19. Jahrhundert. Kombiniert mit Elementen unserer Zeit wird das Geschehen ins Absurde gezogen. Nils Erik Gjerdevik deutet in seinen Gemälden und Keramikskulpturen ein narratives Element an. Das Abstrakte seiner Arbeit zwingt den Betrachter jedoch, die Lücken in der Deutung selber zu füllen.

Maria Hedlund zeigt in ihren Fotografien Objekte des Alltags. Sie erzählt von Spuren, die wir auf den von uns benutzten Dingen hinterlassen, aber zeigt auch die ästhetische, skulpturale Qualität von scheinbar Nebensächlichem. Matts Leiderstams Imitationen von historischen Landschaftsbildern und Porträts könnte man einfach als "appropriated art”" bezeichnen. Gleichzeitig eröffnen sie aber in einer speziell männlich-homosexuelle Lesart ganz andere Perspektiven. Ann Lislegaard entwirft in ihren multimedialen Installationen Charaktere und Orte, die wir erahnen, aber nicht konkret fassen können. Sie legt detektivische Spuren aus, denen wir mit Neugier folgen. Auf Anneè Olofssons Fotografien verschmelzen die Menschen mit dem sie umgebenden Raum, das Abbild wird zum Suchbild, Identitäten verschwinden hinter Interieurs. Kirstine Roepstorff definiert architektonischen Raum mit einem simplen Stück Garn, der Ausstellungsraum erfährt so eine Wandlung, der Betrachter ist aufgefordert, ihn mit neuem Sinn zu füllen. Tyra Von Zweigbergks Porträts von skurrilen, einsam wirkenden Charakteren spielen mit dem Genre der Karikatur ebenso meisterhaft wie mit märchenhaften Elementen.


Mit freundlicher Unterstützung von:
Kgl. Dänische Botschaft, Schwedische Botschaft, Kgl. Norwegische Botschaft


Ausstellungsdauer: 16.2. - 29.3.2003
Oeffnungszeiten: Di-Sa 12 - 19 Uhr


Galerie müllerdechiara
Weydingerstr. 10 (Rosa-Luxemburg-Platz)
D-10179 Berlin
Telefon +49 30-390 320-40
Fax +49 30-390 320-44
E-Mail office@mullerdechiara.com

www.mullerdechiara.com




Nostalgic Real


Maria Hedlund, Ann Lisslegaard, Niels Bonde, Jens Fänge, Nils Erik Gjerdevik, Tyra von Zweigbergk, Elina Brotherus, Eija Liisa Ahtila, Matts Leiderstam, Anneè Olofsson, Kirstine Roepstorff


The artists whose work will be presented hail not only from a common geographical area, Scandanavia, but inhabit as well a common arena of feeling and interest with their work. The photography, sculpture, painting, video and installation in this exhibition move between elusive narrative and stark reality.

These artists, like storytellers, present and reinterpret for an audience. It is the feelings and the imagination of this audience that carry out the completion of the narrative where the telling has left off. In "Nostalgic Real" these narratives draw not only from classical tales, but also from contemporary reality and the many elements that make up our daily existence, from pop culture to art history to the mundane details of our quotidian routine. We could call this a modern mythology, although the common element here is not necessarily a need to explain the precepts of life but rather to communicate the feelings that surround everyday existence. And, as with classical mythology, there is a space left for the imagination of the viewer to fill in, a lack of straightforward structure that makes the narrative all the more engaging.

All the artists in "Nostalgic Real" bring us into a new path of viewing, but they employ highly varied themes and devices in leading us there. Eija Liisa Ahtila’s films and photographs tell stories which explore the difficulties of human relations and communication. Niels Bonde leaves us to examine issues of social control mechanisms by mapping his daily routine into an abstract diagrammatic scheme of events. In the work of Elina Brotherus, we as listeners and viewers are given a form of moving poetry, an honest documentation of the universal challenges of life, based on her own personal experiences. The paintings of Jens Fänge share elements from 19th century storytales as well as from more recent pop culture, but these elements are combined with unrecognizable or confounding playmates that defy the formulation of any clear reading. Nils Erik Gjerdevik provides an initial impression of narrative in his paintings and ceramic sculpture, but here it is by manner of abstraction rather than by unexpected and unfulfilled juxtapositions that we find our imaginations filling in the details.

In the photography of Maria Hedlund, the entrapments of human daily life, worn armchairs and dusty lamps, for instance, are isolated and removed from their familiar context and leave us wondering into whose personal spaces we are spying. Through photography, copying, or re-installation, Matts Leiderstam represents pre-modern portrait or landscape paintings in a manner which encourages the viewer to concentrate on their own personal role in the interpretation of art by showing them his own homosexual male gaze in looking at the same works. The multi-media installations of Ann Lislegaard present us with characters and settings, but leave us without all the pieces we need to make sense of them, leaving us feeling slightly excluded and enormously curious. In Anneè Olofsson’s photographs, figures are dressed to melt into their domestic surroundings. Identities are lost in interiors, and we begin and end our viewing in search. Kirstine Roepstorff reconstructs architectural space with a simple strand of yarn, altering our preconceived understanding of structure and leaving us, more literally here, to fill in the spaces ourselves. Lastly, the drawings of Tyra von Zweigbergk introduce us to characters which derive from her childhood in the countryside, and leave much of the story to occur outside of the frame of the pictures, in memory and imagination.


With generous support from the Royal Danish Embassy, the Swedish Embassy, and the Royal Norwegian Embassy.