© Paul Pfeiffer

Sunset Flash, 2004
16 mm film loop, 16 mm looping projector film,
8,25 cm x 14 cm, film still


Paul Pfeiffer
Pirate Jenny



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carlier | gebauer zeigt die zweite Einzelausstellung von Paul Pfeiffer. In den USA zählt er zu den bekanntesten einflussreichsten Videokünstlern seiner Generation. So waren seine Arbeiten 2000 auf der Whitney Biennale in New York zu sehen und 2001 im MIT in Cambridge. 2002 erhielt mit dem renommierten Bucksbaum Award als einer der jüngsten Künstler eine Einzelausstellung in Whitney Museum in New York und 2003 eine weitere im Museum of Contemporary Art in Chicago. Seine Arbeiten sind in Deutschland im vergangenen Jahr im K21 in Düsseldorf, im Hygienemuseum in Dresden, zuvor in den Kunst-Werken in Berlin, im ZKM in Karlsruhe und in der Hypo-Kunsthalle in München zu sehen gewesen.


Paul Pfeiffer arbeitet mit Video, digitaler Fotografie und Installation. Im Vordergrund seines Werks steht die Auseinandersetzung mit kommerzieller Bildproduktion und ihrer Rezeption. Seine Installationen sind oftmals erstaunlich klein, das technische Equipment ist perfekt und präzise gestaltet und als Teil der Arbeit konzipiert. Es sind kleine Preziosen, funkelnde, geschlossene Systeme. Pfeiffer manipuliert auf den Screens und Projektionen oft millionenfach verbreitete Fernsehaufzeichnungen von Sportereignissen und anderen Symbolen der Popkultur, indem er in aufwändiger Handarbeit den narrativen Mittelpunkt des aufgezeichneten Geschehens digital entfernt. Die Ästhetik der veränderten Oberfläche erinnert an Malerei und gewinnt an Tiefe. Pfeiffer entwirft eine Ästhetik der Absenz, es bleiben sichtbar die Ränder des Bildes, mit ihrer ehemals ikonischen und nun leeren Mitte. Der mediale Code wird lesbar.


Ein Ergebnis von Pfeiffers Arbeit ist die mystische, fast religiöse Aufladung alltäglich konsumierter Bilder, die heftig oder unmerklich verändert auf gänzlich andere Bedeutungszusammenhänge verweisen. Als Betrachter wird man zum Archäologen, nach Spuren suchend, ob noch etwas da ist, von den vertrauten Bildern. carlier | gebauer zeigt die jüngsten Videoarbeiten des Amerikaners, alle von 2004: "Empire", "Memento Mori", "Caryatid", "Live Evil" (Bucharest) und "Sunset Flash".


"Empire", zeigt die Entwicklung und das Wachsen eines Wespennests über drei Monate. Pfeiffer filmt die Königin, wie sie nach und nach das Nest baut, ihre Eier legt und ihre Herrschaft begründet. Der Film hat eine für die Videokunst bis dato unerreichte Länge und ermöglicht einen "realtime" Blick auf das Entstehen eines komplexen und hierarchischen Gesellschaftssystems.


"Memento Mori", entstand vor dem Chiswick House in London und ist ein winziger in die Wand eingelassener Bildschirm. Zu sehen ist eine Fliege, die mit dem für Pfeiffer typischen Motion-Tracking Verfahren im Mittelpunkt des Kamerafokus gehalten wird und endlos gegen die Schemen der klassizistischen Architektur anfliegt. "Memento Mori" erinnert dabei an ein Videogame; die Fliege ist das Subjekt, das mit dem für Fliegen typischen Bewegungsmuster über Chiswick House hinweg fliegt.


"Caryatid" (2004) wird wie die erste gleichnamige Version auf einem verspiegelten und verchromten Monitor gezeigt. Pfeiffer zeigt Fussballspieler, die vor Schmerzen gekrümmt zu Boden gehen. Pfeiffers Interpretation des Fernsehmaterials lässt die Spieler wie gefällte Karyatiden, zerberstende griechische Trägergestalten erscheinen.


"Live Evil" (Bucharest) ist die vierte Version der Live Evil Serie. Die Eckprojektion zeigt Michael Jackson in einer Rohrschachauflösung, Kopf und Torso verwandeln den Popstar in ein SciFi-Monster, dessen Bewegung und Schatten immer noch sichtbar Jackson zur Referenz haben.


"Sunset Flash" ist Pfeiffers erste autobiographische Arbeit. Sie wurde bei einem grossen Familientreffen in Santa Fe, New Mexico gedreht. Vor dem Hintergrund eines prächtigen Sonnenuntergangs versammeln sich die Familienmitglieder deutschen, philippinischen und Navaho-Ursprungs, photographieren sich, betreten und verlassen die Szene. Die Projektion zeigt den orangeroten Sonnenuntergang, davor die Familie und das Aufleuchten der Kamerablitze. "Sunset Flash" erinnert dabei an "Empire", und erzählt in ähnlicher Weise Entstehen einer Gemeinschaft.


"Four Horsemen of the Apocalypse" ist die berühmte Fotoserie in Anlehnung an Albrecht Dürer's gleichnamige Holzschnitte. Sie zeigen einzelne Baskettballspieler vor den Publikumsrängen, von allen Identifikationsmerkmalen befreit, in triumphalen, rasenden Posen. Die grossformatigen Fotografien decodieren die Sportarenen als Orte religiöser Verehrung und die Protagonisten als Heilige.


Die Installation "Vertical corridor" ist eine ironische Umkehrung des Less-is-More-Paradigmas der Moderne. Eine winzige in die Wand eingelassene Öffnung gibt den Blick frei auf einen kahlen antiseptischen Flur, von Neonröhren beleuchtet, der sich dahinter zu erstrecken scheint. Durch ein Periskop blickt man in eine Installation, die vertikal über 2 Meter in der Wand aufragt.


Paul Pfeiffer (geboren in Honolulu, Hawaii 1966). Lebt und arbeitet in New York City. Einzelausstellungen: 2004: K21 Kunstsammlung, Düsseldorf; 2003: Museum of Contemporary Art, Chicago; List Visual Art Centre, MIT, Cambridge; 2002: Orpheus Descending, Public Art Fund, World Trade & Financial Centers, New York; Barbican Art Centre, London; UCLA Hammer, Los Angeles; Whitney Museum of American Art, New York.


Gruppenausstellungen: 2004: Faces in the Crowd: The Modern Figure and Avant-Garde Realism, Castello Rivoli, Turin, Italy und Whitechapel Art Gallery, London; 10 Commandments, Hygiene Museum Dresden; 2003: Cairo Biennial, Ägypten; The Squared Circle, Walker Art Center, Minneapolis; 2001: 49th Venice Biennale, Venedig, Italien; Loop, Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung, München & PS1, New York; 2000: The Whitney Biennial, The Whitney Museum, Greater New York, P.S.1/MoMA, New York.


Ausstellungsdauer: 8.3. - 16.4.2005
Oeffnungszeiten: Di-Sa 11 - 18 Uhr


Galerie carlier | gebauer
Holzmarktstrasse 15-18, Bogen 51/52
D-10179 Berlin
Telefon +49 30 280 81 10
Fax +49 30 280 81 09
Email office@carliergebauer.com

www.carliergebauer.com




Paul Pfeiffer
Pirate Jenny



carlier | gebauer will be showing Paul Pfeiffer's second solo exhibition. In the USA he is among the best-known and most influential video artists of his generation. In 2000 his works were shown at the Whitney Biennial in New York and in 2001 at MIT in Cambridge. In 2002 his work was honoured with the prestigious Bucksbaum Award and he was one of the youngest artists to have a solo exhibition at the Whitney Museum in New York, with another solo show in 2003 in the Museum of Contemporary Art in Chicago. His works were shown in Germany last year at K21 in Düsseldorf, in the Hygiene Museum in Dresden; prior to they were displayed at the Kunst-Werken in Berlin, the ZKM in Karlsruhe and the Hypo-Kunsthalle in Munich.


Paul Pfeiffer works with video, digital photographs and installations. His work foregrounds his grappling with commercial production of images and their reception. His installations are often surprisingly small, the technical equipment is perfectly and precisely designed, and are conceived as part of the work. They are small gems, sparkling, closed systems. On the screens and in the projections Pfeiffer frequently manipulates television recordings of sporting events and other symbols of pop culture that have been broadcast a million times, removing the narrative core of the events depicted, in a laborious manual process using digital technology. The aesthetics of the altered surface are reminiscent of painting and gain depth. Pfeiffer sketches out an aesthetics of absence; the edges of the image are still visible, with their once iconic, now empty, centre. The media code becomes legible.


Pfeiffer's work results in images consumed every day acquiring a mystical, almost religious charge and pointing us towards completely different contexts of meaning, having been profoundly or imperceptibly changed. The viewer becomes an archaeologist, searching for traces, trying to detect whether anything of the familiar images remains. carlier | gebauer is showing the most recent video works by the American artist, all from 2004: "Empire", "Memento Mori", "Caryatid" (2004), "Live Evil" (Bucharest) and "Sunset Flash".


"Empire" shows the development and growth of a wasps' nest over a three-month period. Pfeiffer films the queen gradually building her nest, laying her eggs, establishing her rule; through the duration of observation, unprecedented in video art, he generates a "real time" view of the creation of a complex and hierarchical social system.


"Memento Mori" came into being outside Chiswick House in London and is a tiny screen set in the wall. A fly is visible, kept at the centre of the camera's focus with Pfeiffer's hallmark motion-tracking and flies endlessly over the patterns of classicist architecture. "Memento Mori" recalls a video game; the fly is the subject, soaring over Chiswick House with a fly's characteristic movements.


"Caryatid" (2004), like the first version with the same title, is shown on a monitor to which a mirrored and chrome surface has been applied. Pfeiffer portrays football players, bent double with pain, falling to the ground. Pfeiffer's interpretation of the television footage has the players looking like felled caryatids, Greek load-bearing figures bursting and exploding.


"Live Evil" (Bucharest) is the fourth version of the Live Evil series. The corner projection shows Michael Jackson as a Rorschach projection, the head and torso transmogrify the pop star into a sci-fi monster, its movements and shadows still clearly taking Jackson as a reference point.


"Sunset Flash" is Pfeiffer's first autobiographical work. It was shot at a large family get-together in Santa Fe, New Mexico. Against the backdrop of a magnificent sunset, the family members, from German, Filipino and Navaho backgrounds, take snapshots of each other, enter and leave the scene. The projection shows the reddish-orange sunset, with the family in front and the starbursts of the camera flashes. "Sunset Flash" is reminiscent of "Empire", and narrates the emergence of a community in a similar mode.


"Four Horsemen of the Apocalypse" is the famous photo series derived from Albrecht Dürer's eponymous woodcuts. The photos show individual basketball players in front of the spectators' terraces, freed from all identifying features, in triumphant, thunderous poses. The large-format photographs unravel the code of sports arenas as places of religious veneration, with the protagonist as saints.


The installation "Vertical corridor" is an ironic reversal of the less-is-more paradigm of modernism. A tiny opening set in the wall allows us to look onto a stark antiseptic corridor, illuminated by neon strip lighting, which seems to extend behind the wall. Through a periscope we look into an installation that penetrates over 2 metres vertically into the wall.


Paul Pfeiffer (born in Honolulu, Hawaii 1966). Lives and works in New York City. Solo exhibitions: 2004: K21 Kunstsammlung, Düsseldorf; 2003: Museum of Contemporary Art, Chicago; List Visual Art Centre, MIT, Cambridge; 2002: Orpheus Descending, Public Art Fund, World Trade & Financial Centers, New York; Barbican Art Centre, London; UCLA Hammer, Los Angeles; Whitney Museum of American Art, New York.


Group exhibitions: 2004: Faces in the Crowd: The Modern Figure and Avant-Garde Realism, Castello Rivoli, Turin, Italy and Whitechapel Art Gallery, London; 10 Commandments, Hygiene Museum Dresden; 2003: Cairo Biennial, Egypt; The Squared Circle, Walker Art Center, Minneapolis; 2001: 49th Venice Biennale, Venice, Italy; Loop, Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung, Munich & PS1, New York; 2000: The Whitney Biennial, The Whitney Museum, Greater New York, P.S.1/MoMA, New York.


Exhibition: March 8 - April 16, 2005
Gallery hours: Tues-Sat 11 am - 6 pm