© Richard Prince

The Wrong Joke (Again), 2001
Courtesy Sammlung Goetz, München


Richard Prince


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"I always thought my work would look like a giant magazine. There'd be a joke section, a photography section, a painting section..." Richard Prince


Obwohl Richard Prince (*1949) durch zahlreiche Ausstellungen zu einem Künstler mit sehr hohem Wiedererkennungswert geworden ist, bleibt sein Œuvre geheimnisvoll und entzieht sich einer klaren Kategorisierung. In einer umfassenden Retrospektive aus nahezu allen Schaffensphasen des Künstlers, kuratiert von Ingvild Goetz und Rainald Schumacher, zeigt die Sammlung Goetz eine Auswahl aus über 50 Einzelarbeiten und Werkgruppen des Künstlers aus ihren Beständen.


1978 begann der amerikanische Künstler Ausschnitte aus Werbekampagnen abzufotografieren. Seitdem verwendete Prince für seine Arbeiten in erster Linie Bilder und ästhetische Vorgaben unbekannter Urheber und eignete sich deren Motive an. Aus dem ursprünglichen Kontext entwurzelt, scheinen die Bilder ihre potenzielle oder latente Bedeutung neu zu entfalten. Die berühmteste Werkgruppe dieser Zeit, und ein Markenzeichen von Prince, sind die Aufnahmen von Marlboro Werbekampagnen.


Etwa im Jahre 1984 begann Prince Fotos zu "Gangs" zu gruppieren, wie zum Beispiel in "Criminals and Celebrities" (1986) oder "Creative Evolution" (1984-85), deren Aussehen vergleichbar ist mit einem stark vergrösserten Kontaktabzug eines Fotolabors. Ausserdem setzte er sich verstärkt mit der Subkultur der "Biker" auseinander. Das Resultat waren die "Girlfriends" oder "biker chicks", wie zum Beispiel in der Serie "Cowboys and Girlfriends" (1992). Ebenfalls seit Mitte der achtziger Jahre spielen Witze aus diversen Magazinen der fünfziger und sechziger Jahre, von Reader's Digest bis Playboy, entscheidende Rolle. Die anfänglich von Hand auf kleine Blätter geschriebenen Witze wurden im Laufe der Zeit in monumentale "Joke Paintings" verwandelt. Ein weiteres zentrales Thema sind "Publicity Photographs" von Berühmtheiten aus Pop- und Subkultur, die Prince sammelt und dann gruppiert.


In seinen neusten Arbeiten, den "Nurse" - Serien, widmet sich Prince den Titelbildern amerikanischer Groschenromane der fünfziger Jahre. Das Œuvre von Prince umfasst sowohl Fotografie, Malerei und Skulptur, als auch literarische Fiktion und kommerzielle Fotografie für die CD-Cover von Rock- und Elektrobands, wie der französischen Band Air.


Zur Ausstellung erscheint ein Katalog mit Abbildungen der ausgestellten Arbeiten und Texten von Ingvild Goetz, Ralph Rugoff, Rainald Schumacher und Richard Prince. Ca. 150 Seiten und ca. 100 farbige Abbildungen, deutsch/englisch.


Ausstellungsdauer: 22.11.2004 - 21.5.2005
Besichtigung nur nach telefonischer Vereinbarung


Sammlung Goetz
Oberföhringerstrasse 103
D-81925 München
Telefon +49 (0)89 95 93 96 90
Fax +49 (0)89 95 93 96 969
Email info@sammlung-goetz.de

www.sammlung-goetz.de




Richard Prince


"I always thought my work would look like a giant magazine. There'd be a joke section, a photography section, a painting section..." Richard Prince


Although Richard Prince, born in 1949, has become a highly recognizable artist through numerous exhibitions, his oeuvre remains mysterious and cannot be clearly categorized. The Sammlung Goetz is showing a selection of over 50 works and arrangements from nearly all the artist's phases in an extensive retrospective exhibition; curators are Ingvild Goetz and Rainald Schumacher.


In 1978 the American artist began photographing clippings of advertisements. Since then, Prince has used primarily pictures and aesthetic guidelines from unknown sources and has adopted their motifs. Taken out their original context, the pictures seem to unfold their potential or latent meaning anew. The most famous group of works from this time, and a trademark from Prince, are the photographs of the Marlboro advertisements.


Around 1984 Prince began to group photos into "gangs", for example in "Criminals and Celebrities" (1986) or "Creative Evolution" (1984-85); their appearance is comparable with a highly enlarged contact print from a photo lab. Furthermore he dealt with the biker subculture. The results were the girlfriends or biker chicks, for example in the series "Cowboys and Girlfriends" (1992). Also since the middle of the eighties jokes from diverse magazines from the fifties and sixties, ranging from Reader's Digest to Playboy, play a decisive role. Over time the jokes, which in the beginning were written by hand on small sheets of paper, were transformed into monumental joke paintings. The publicity photographs of pop and subculture celebrities, which Prince collects and then groups, form another central theme.


In his newest works, the "nurse" series, Prince devotes his attention to the covers of American pulp fiction from the fifties. Prince's oeuvre comprises photography, painting and sculpture, as well as literary fiction and commercial photography for CD covers of rock and electro bands, such as the French band Air.


A catalogue will be published for the exhibition with pictures of the works shown and texts from Ingvild Goetz, Ralph Rugoff, Rainald Schumacher and Richard Prince; approximately 150 pages and 100 color pictures.


November 22, 2004 - May 21, 2005


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