Foto: Dominique Uldry

Global Culture, 2004-2005


Serge Spitzer
Um die Ecke / Round the Corner



Cliquez pour le text en français
Click for English text


Delikate Zeichnungen mit Titan und Nanotechnologie ("Law Blanks",1992), zwei sehr grosse Wandzeichnungen ("Firewall", 2005-2006), eine Tischskulptur bestehend aus einem robotikgesteuerten, schwenk- und drehbaren Tischblatt, dessen Bewegungen verhindern, dass ein Fussball herunterfällt ("Global Culture", 2004-2005) sowie aufgehängte pneumatische Röhren zusammen mit Zeichnungen aus der Sammlung des Kunstmuseums Bern ("Übergang", 1982) sind Teile dieser Ausstellung mit frühen und aktuellen Werken von Serge Spitzer.


Was die in ihrer Beschreibung so heteroklit erscheinenden Werke vereint, ist viel weniger das Medium der Zeichnung als die Beschäftigung mit der Linie: die Linie auf und hinter dem Blatt Papier, die Linie auf und vor der Wand, die zufallsgesteuerte Linie des auf dem Tischblatt rollenden Fussballs, die dicke, dreidimensionale Linie des den Raum füllenden Rohrpostsystems; die Linie, die gleichzeitig das Lineare verneint und im vermeintlichen Wirrwarr enden kann; die Linie als Objekt, die sich vom Abstrakt-Geometrischen löst und Verbindungen zum Lebensraum schafft.


Der Titel der Ausstellung "Um die Ecke - Round the Corner" deutet einerseits auf das plötzliche Abweichen der Linie und daher komplexe Räumliche hin und andererseits auf Alltägliches: Das, was man gleich um die Ecke finden kann. Spitzer bezeichnet seine Werke als "Reality Models". Er verbindet Kunst mit technologischen, biologischen, gesellschaftlichen und anderen Systemen und will mit den Mitteln der Kunst Kommunikations-, Wahrnehmungs- und Bewusstwerdungsprozesse auslösen.


Serge Spitzer ist einer der herausregenden Künstler seiner Generation. Er wurde 1951 in Bukarest, Rumänien geboren. Seit den frühen 80er Jahre lebt und arbeitet er in New York. Seine Werke wurden in vielen Museen und kulturellen Instiutionen gezeigt, u.a.: Folkwang Museum Essen 1979, Museum of Modern Art New York 1983, Kunstmuseum Bern 1984, Magasin Grenoble 1987, Gemeentemuseum The Hague 1992, Kunsthalle und Kunstverein Düsseldorf 1993, IVAM Centro Julio Gonzales and Centro del Carme Valencia 1994, Henri Moore Institute Leeds 1994, Westfälischer Kunstverein Münster 1995, Kunsthalle Bern 2002.


Er nahm auch an zahlreichen internationalen Kunstausstellungen und Biennalen teil, u.a.: Documenta 8 Kassel 1987, Istanbul Biennial 1994, Biennale de Lyon 1997, Kwangju Biennial 1997, Venice Biennale 1999.


Serge Spitzer nahm mit vielen Werken an internationalen thematischen und Gruppenausstellungen teil.


Sein Werk ist in verschiedenen öffentlichen und privaten Sammlungen vertreten, u.a.: Brooklyn Museum New York, Fogg Art Museum Cambridge MA, Museum Folkwang Essen, Haags Gemeentemuseum The Hague, Kunstmuseum Bern, IVAM Instituto Valenciano d'Arte Moderno Valencia, Museum of Contemporary Art Chicago IL, Musée d'Art Contemporain Lyon, Nationalgalerie Berlin, Staatliche Museen Neue Galerie Kassel, Staatens Museum for Kunst Kopenhagen, The Museum of Modern Art New York, The Menil Collection Houston, Yale University Art Gallery New Heaven CT.


Kurator: Bernhard Fibicher


Ausstellungsdauer 22.3. - 21.5.2006


Foto: Dominique Uldry


Re/Search (Alchemy and/or Question Marks with Swiss Air), 1996-2002
Foto: Dominique Uldry


Re/Search (Alchemy and/or Question Marks with Swiss Air), 1996-2002
Diese Installation wird im Kunstmuseum Bern von Serge Spitzer neu aufgebaut und an die räumlichen Gegebenheiten angepasst. Die Installation wurde erstmals an der Biennale in Lyon als "Re/Search (Bread and Butter with the ever present question of What is the Difference between a Croissant and a Baguette)", 1996-1997, und unter dem jetzigen Titel in dem von Harald Szeemann konzipierten Pavillon der Schweizer Nationalbank anlässlich der Expo.02 in Biel, Schweiz (2002) ausgestellt . "Re/Search" wird nunmehr als sehr dicht gestaltete Installation bis mindestens Ende 2007 in einen Raum des Altbaus des Museums integriert: Das durchsichtige Labyrinth aus Kunststoffrohren wuchert frei im Raum und bildet ein undurchdringliches Knäuel, durch das zwei Rohrpost-Kapseln hindurchzischen, ohne je zu kollidieren.

22.3.2006 bis Ende 2007


Oeffnungszeiten Di 10 - 21 Uhr, Mi - So 10 - 17 Uhr
Mo geschlossen


Kunstmuseum Bern
Hodlerstrasse 8 - 12
3000 Bern 7
Telefon +41 (0) 31 328 09 44
Fax +41 (0) 31 328 09 55

www.kunstmuseumbern.ch





Serge Spitzer
Round the Corner



Des travaux sur papier marqué au titane, produit par la nanotechnologie ("Law Blanks",1992), de vastes dessins muraux ("Proxy (Bern)" et "Download (Bern)" spécialement réalisés pour Berne (2006), une table robotique avec un ballon de football ("Global Culture", 2004-2005), des tubes pneumatiques suspendus dans un espace ainsi que la série de dessins intitulée "Übergang", 1982, provenant des collections du musée: voilà les ingrédients de cette exposition d'œuvres anciennes et récentes de Serge Spitzer.


Ce qui réunit ces travaux apparemment si hétéroclites est moins un médium artistique ou une unité matérielle que la préoccupation avec la ligne: la ligne sur et derrière une feuille de papier, ou sur le mur en tant qu'objet; la ligne virtuelle, imprévisible, tracée par le ballon de football; la ligne qui guide l'esprit ("fil rouge") et se termine dans ce qui ressemble à de la confusion, qui se détache du signe tout en créant des liens avec le réel.


Comme le titre de l'exposition "Round the Corner" le suggère, la ligne droite et prescriptible peut soudainement dévier "juste à côté", donc là où on ne l'attend pas, et déboucher sur les multiples possibilités du quotidien. Spitzer appelle ses oeuvres des "modèles de la réalité" (reality models). Il associe les conventions et les contextes de l'art avec des systèmes technologiques, biologiques, sociaux et autres et tente de remettre en question les processus de communication et de perception et les cheminements de la conscience.


Serge Spitzer est considéré comme l'un des artistes les plus importants de sa génération. Il est né à Bucarest, Roumanie, en 1951. Il vit et travaille à New York depuis le début des années '80. Ses oeuvres ont été montrées dans de nombreux musées et espaces d'exposition, parmi lesquels: Folkwang Museum Essen 1979, Museum of Modern Art New York 1983, Kunstmuseum Bern 1984, Magasin Grenoble 1987, Gemeentemuseum The Hague 1992, Kunsthalle and Kunstverein Düsseldorf 1993, IVAM Centro Julio Gonzales and Centro del Carme Valencia 1994, Henri Moore Institute Leeds 1994, Westfälischer Kunstverein Münster 1995, Kunsthalle Bern 2002.


Il a participé à de nombreuses expositions et biennales internationales telles que: Documenta 8 Kassel 1987, Istanbul Biennial 1994, Biennale de Lyon 1997, Kwangju Biennial 1997, Biennale de Venise 1999. Son travail est représenté dans maintes collections publiques et privées, comme par exemple: Brooklyn Museum New York, Fogg Art Museum Cambridge MA, Museum Folkwang Essen, Haags Gemeentemuseum The Hague, Kunstmuseum Bern, IVAM Instituto Valenciano d'Arte Moderno Valencia, Museum of Contemporary Art Chicago IL, Musée d'Art Contemporain Lyon, Nationalgalerie Berlin, Staatliche Museen Neue Galerie Kassel, Staatens Museum for Kunst Kopenhagen, The Museum of Modern Art New York, The Menil Collection Houston, Yale University Art Gallery New Heaven
CT.


Commissaires de l'exposition: Bernhard Fibicher


Exposition 22.3. - 21.5.2006


Foto: Dominique Uldry


Re/Search (Alchemy and/or Question Marks with Swiss Air), 1996-2002
Foto: Dominique Uldry



Re/Search (Alchemy and/or Question Marks with Swiss Air), 1996-2002
Cette installation a été redessinée et adaptée par Serge Spitzer à un nouvel espace du Musée des beaux-arts de Berne. Le concept originel fut montré lors de la Biennale de Lyon sous le titre "Re/Search (Bread and Butter with the ever present question of What is the Difference between a Croissant and a Baguette)", 1996-1997, et sous le nom actuel dans le pavillon de la Banque Nationale Suisse conçu par Harald Szeemann à l'occasion de l'Expo.02 à Bienne, Suisse (2002).


Le travail "Re/Search (Alchemy and/or Question Marks with Swiss Air)" sera présenté au moins jusqu'à fin 2007 dans un espace du rez-de-chaussée dans la partie ancienne du musée datant de 1879. Ce labyrinthe transparent de tubes en matière synthétique envahit toute la salle et forme un rets infranchissable à travers lequel un système pneumatique transporte deux capsules d'air au gré du hasard, dans l'espoir qu'il n'y ait jamais de collision.

22 mars 2006 - fin 2007


Heures d'ouverture Mar 10h - 21h, Mer-Dim 10h - 17h




Serge Spitzer
Round the Corner



Delicate paper markings using titanium and nanotechnology ("Law Blanks", 1992) together with very large wall drawings ("Firewall", 2005-2006), a robotic platform with a soccer ball ("Global Culture", 2004-2005) and suspended pneumatic tubes together with Kunstmuseum Bern's drawings ("Übergang", 1982) from its collection are part of this new exhibition of early and recent works by Serge Spitzer.


What combines these (and from their description) apparently heteroclite manifestations is less the medium or the materials than the preoccupation with the line itself: the line on and about a sheet of paper; or on the wall as an object; the unpredictable virtual line traced by the rolling soccer ball; or one that leads the mind and ends in apparent confusion, releasing itself from the sign while creating links to the real.


As the title of the exhibition "Round the Corner" indicates, the sudden deviation of the line leading to the many possibilities of everyday, can be found just round the corner. Spitzer describes his works as "reality models". He combines art conventions and contexts with technological, biological, social and other systems and attempts to question processes of communication, perception and the awakening of consciousness.


Serge Spitzer is considered one of the preeminent artists of his generation. He was born in Bucharest, Romania, in 1951 and since the early eighties lives and works in New York. His work has been shown in many museums and art institutions, among them: Folkwang Museum Essen 1979, Museum of Modern Art New York 1983, Kunstmuseum Bern 1984, Magasin Grenoble 1987, Gemeentemuseum The Hague 1992, Kunsthalle and Kunstverein Düsseldorf 1993, IVAM Centro Julio Gonzales and Centro del Carme Valencia 1994, Henri Moore Institute Leeds 1994, Westfälischer Kunstverein Münster 1995, Kunsthalle Bern 2002.


He participated in many international art exhibitions and biennials, such as: Documenta 8 Kassel 1987, Istanbul Biennial 1994, Biennale de Lyon 1997, Kwangju Biennial 1997, Venice Biennale 1999, and contributed works to many group and thematic exhibitions.


His work is represented in many public and private collections, among them: Brooklyn Museum New York, Fogg Art Museum Cambridge MA, Museum Folkwang Essen, Haags Gemeentemuseum The Hague, Kunstmuseum Bern, IVAM Instituto Valenciano d'Arte Moderno Valencia, Museum of Contemporary Art Chicago IL, Musée d'Art Contemporain Lyon, Nationalgalerie Berlin, Staatliche Museen Neue Galerie Kassel, Staatens Museum for Kunst Kopenhagen, The Museum of Modern Art New York, The Menil Collection Houston, Yale University Art Gallery New Heaven CT.


Curator: Bernhard Fibicher


Exhibition 22 March - 21 May 2006


Foto: Dominique Uldry


Re/Search (Alchemy and/or Question Marks with Swiss Air), 1996-2002
Foto: Dominique Uldry



Re/Search (Alchemy and/or Question Marks with Swiss Air), 1996-2002
This installation is being redesigned and adapted by Serge Spitzer to a new space at Kunstmuseum Bern. The original concept was first shown at the Biennale in Lyon as "Re/Search (Bread and Butter with the ever present question of What is the Difference between a Croissant and a Baguette)", 1996-1997, and under the current title in the Pavilion of the Swiss National Bank conceived by Harald Szeemann at the Expo.02 in Biel, Switzerland (2002).


The installation "Re/Search (Alchemy and/or Question Marks with Swiss Air)" will now be on view till at least the end of 2007 in a room on the ground floor in the old wing (opened in 1879) of the museum. The transparent labyrinth of synthetic tubing sprawls throughout the room, creating an impassable tangle through which pneumatic tube systems transport air capsules by chance, in the hope of never colliding.

22 March 2006 - end of 2007


Opening hours Tues 10 am - 9 pm, Wed-Sun 10 am - 5 pm, closed on Monday