© Shahryar Nashat


Shahryar Nashat
Italian Studies - The Quest for Excitement


Click for English text


"Italian Studies" ist das neuste und ehrgeizigste Werk Shahryar Nashats. Nachdem der 1975 geborene Künstler 2003 zum dritten Mal in Folge den Eidgenössischen Preis für Kunst gewann, ging er für ein Jahr an das Schweizer Institut in Rom. Am "Archivio del Movimento Operaio di Roma", dem Archiv für die Arbeiterbewegung, kam er mit Filmmaterial in Berührung, das Formen der Repression im italienischen Polizeiapparat und seiner Geschichte zum Inhalt hat.


Warum gerade Italien?: "Italy is an interesting example from which we can understand the dangers of any kind of ideological extremism, thus being right or left". Er vermeidet bewusst, eine bestimmte politische Ideologie anzuklagen, wodurch er sich die Möglichkeit schafft, in einem weiter gefassten Rahmen dem Mechanismus legitimierter Gewalt in unserer heutigen Gesellschaft nachzugehen. Der zentrale Aspekt hierbei ist die paradoxe Umwandlung des gesellschaftlichen Bedürfnisses nach Sicherheit, das jedoch von Individuen an der Macht als vulgäres Repressionsmittel missbraucht wird. Mit Repression meint Shahryar Nashat den Prozess der Unterdrückung sowie die gewaltsame Kontrolle der politischen, sozialen und kulturellen Freiheit. Durch die Nachbearbeitung des Archiv-Materials und der neuen Präsentationsweise hält Shahryar Nashat den Betrachter zu einem kritischen Überdenken des Dargestellten an.


Die 2. Ausstellung von Shahryar Nashat bei Elisabeth Kaufmann ist eine Gesamt-Installation, die sich dem Betrachter in vier Wahrnehmungsebenen eröffnet. In fünf rot bemalten Holzpannelen ist je ein Monitor eingelassen, auf dem das bearbeitete Archivmaterial gezeigt wird. Auf Papier kopierte Textpassagen von Mitgliedern der italienischen "Resistenza", die kurz vor ihrer Hinrichtung eine letzte Nachricht an ihre Familienangehörige verfassen durften, bilden eine zweite Wahrnehmungsebene von "Italian Studies". Eine Lichtregie und eine Toninstallation bilden die dritte, beziehungsweise vierte Ebene. Jede dieser Ebenen besitzt eine individuelle Gültigkeit. In ihrem Wechselspiel führen sie zu "Quest for Excitement".


Shahryar Nashat: "I am suspicious from the way artists use found footage today. I mean that there are a lot of works using media clips that don't go far enough away from a simple appropriation, and then expecting that since artists and art-viewers are all supposed to be leftist, there is an assumption if this understanding that we can't think the artist agrees with the media, so they must be critical, even if there is no element in the work that shows this". Es geht ihm nicht darum, neue Schlüsse oder gar Theorien zu präsentieren. Vielmehr soll Konzepten und Theorien der heutigen Gesellschaft Ausdruck verliehen werden: "That is the reason why I think it is fundamental to be responsible and to take firm formal decisions of re-presentation in order not to navigate in a semi-denunciative environment where the artist's position is vague and senseless".


Mit "Italian Studies" bezieht Shahryar Nashat engagiert eine kritisch analysierende Position.


Chiara-Maria Argentini, April '04


Ausstellungsdauer: 8.5. - 4.7.2004
Oeffnungszeiten: Di-Fr 14 - 18 Uhr, Sa 11 - 16 Uhr


Galerie Elisabeth Kaufmann
Müllerstrasse 57
8004 Zürich
Telefon/Fax 043 322 01 15
Email elkauf@yahoo.com




Shahryar Nashat
Italian Studies - The Quest for Excitement


"Italian Studies" is Shahryar Nashat's latest and most ambitious work. During his one-year residency at the Swiss Institute in Rome, 1975 born artist went through the audio-visual archive of the "Archivio del Movimento Operaio di Roma" (the Worker's Archive) and gathered all kind of images dealing with the expression of repression by and in the history of the Italian police system.


Why Italy?: "Italy is an interesting example from which we can understand the dangers of any kind of ideological extremism, thus being right or left". He avoids the accusation of a certain political ideology, creating for himself the possibility to explore the different ways of legitimate danger in contemporary society in a broader range. "Italian Studies" will enhance a very prevailing aspect of our contemporary society: the paradoxal transformation of the social need of protection into a vulgar act of repression exerted by the entity in charge of the order and in possession of the physical power. It is about the violent control of political, social and cultural freedom. By re-editing the archive's material and representing it in a new way, Shahryar Nashat forces the spectator to re-think critically what he has just seen.


The second one-man-show of Shahryar Nashat at Elisabeth Kaufmann will be composed of different autonomous works that assembled together (for the occasion of the show) form an installation: Five red varnished wood panels with incrusted LCD screens, on which superimposed images will be played. A sound piece will be aired in the Gallery and through headphones. Passages from letters written by members of the Italian "Resistenza" before being executed will be copied and mounted on the walls. Light red-filtered (neons and windows) form the fourth part of this installation.


Shahryar Nashat says: "I am suspicious from the way artists use found footage today. I mean that there are a lot of works using media clips that don't go far enough away from a simple appropriation, and then expecting that since artists and art-viewers are all supposed to be leftist, there is an assumption if this understanding that we can't think the artist agrees with the media, so they must be critical, even if there is no element in the work that shows this. That is the reason why I think it is fundamental to be responsible and to take firm formal decisions of re-presentation in order not to navigate in a semi-denunciative environment where the artist's position is vague and senseless".


Chiara-Maria Argentini, April '04


May 8 - July 4, 2004


zum Seitenanfang