© Shahryar Nashat

out of the serie: Perspectives
photo print, framed and stamped. Unikat, 50 x 44 cm


Shahryar Nashat
BECAUSE THE ULTIMATE FOUNDATION IS NOT FOUNDED



Click for English text


Wir freuen uns sehr, die dritte Solo-Ausstellung von Shahryar Nashat anzukündigen! Shahryar Nashat, 1975 in Teheran geboren und in der Schweiz aufgewachsen, lebt und arbeitet zur Zeit in Paris. Seine Ausbildung erhielt er an der Ecole Supérieure des Beaux-Art in Genf und an der Rijksakademie van beeldende Kunsten in Amsterdam. Im Jahr 2005 repräsentierte er (zusammen mit Gianni Motti, Marco Poloni and Ingrid Wildi) die Schweiz an der 51. Biennale in Venedig mit seiner Multimedia-Installation "The Regulating Line". Seit Sommer 2006 ist er artist in residence in Beijing.


Die Ausstellung "BECAUSE THE ULTIMATE FOUNDATION IS NOT FOUNDED" besteht aus seinem neusten filmischen Werk "Modern Body Comedy" (2006) und 13 Fotografien aus der Reihe "Perspectives" (2005/06).


"Modern Body Comedy" wurde auf einer Theaterbühne in Super 8mm aufgenommen und dann in DVD Format transferiert. Das Werk vereint verschiedene Gattungen des Theaters - etwa das Drama mit der Komödie - und offenbart zusätzlich den Schaffungsprozess eines künstlerischen Werkes. Nashat, der sich immer schon für die Dynamik des menschlichen Körpers interessiert hat, stellt auf dem kahlen Schauplatz zwei männliche Personen einander gegenüber. Indem er einen der beiden Männer Kontrolle und Macht ausüben lässt, beschreibt er einen herausfordernden Drahtseilakt zwischen Selbstbestimmtheit und der Gefahr, in ein bestimmtes Rollenverhalten gedrängt zu werden. Die mit diversen Stilmitteln aufgebaute Spannung löst sich unerwartet auf - eingeleitet durch eine physische Aktion, welche paradoxerweise an ein populäres Slapstick-Element erinnert. In Nashats Worten: "Ich denke, dass dieser Vorfall, der an eine burleske Komödie erinnert, der Moment des Zusammenbruches ist, sowohl in der narrativen als auch in der Substruktur des Werkes. Alles kollabiert, weil alles dekonstruierbar ist."


Die Fotografien sind allesamt dem Internet entnommen und bilden deshalb ein Werk, welches den Akt des Herstellens bewusst auslässt. Indem sich Nashat einer äusserst anonymen Quelle bedient und zudem die optische Beschaffenheit der Farbfotografie offenbart, weist er auf deren materielle Konsistenz hin - was die Illusion von einfach zu konsumierenden Fakten demaskiert. Das Werk oszilliert zwischen aphoristischem Text und Bild; die Fotografien entwickeln dadurch eine grosse assoziative Kapazität. Auch dies führt weg von einer sogenannt "objektiven Information", welche der Fotografie sehr oft aufgezwungen wird. Nashat suggeriert, dass erst die Assoziation mit andern Bildern oder mit Sprache ein Bild zu einer wahren Herausforderung macht.


Die Begegnung mit Shahryar Nashats Kunst eröffnet den Besuchern ein überraschendes Nebeneinander von Gegensätzen, was eine ausserordentlich gute Möglichkeit bietet, die eigene Wahrnehmung zu schärfen.


Denise Frey


Bücher und Kataloge von Shahryar Nashat sind in der Galerie erhältlich.


Ausstellungsdauer 23.8. - 14.10.2006

Oeffnungszeiten Di-Fr 14 - 18 Uhr, Sa 11 - 16 Uhr


Galerie Elisabeth Kaufmann
Müllerstrasse 57
8004 Zürich
Telefon/Fax +41 (0)43 322 01 15
Email info@elisabethkaufmann.com

www.elisabethkaufmann.com




Shahryar Nashat
BECAUSE THE ULTIMATE FOUNDATION IS NOT FOUNDED



We are very pleased to announce the third solo show of Shahryar Nashat at our gallery! Sharyar Nashat, who was born 1975 in Teheran and grew up in Switzerland, lives and works in Paris at the present. He received his education at the Ecole Supérieure des Beaux-Art in Geneva and at the Rijksakademie van beeldende Kunsten in Amsterdam. In 2005 he was invited to represent Switzerland in the Swiss Pavilion at the 51st Venice Biennale (together with Gianni Motti, Marco Poloni and Ingrid Wildi) showing his multimedia-based installation "The Regulating Line". Right now, he is artist in residence in Beijing.


His show "BECAUSE THE ULTIMATE FOUNDATION IST NOT FOUNDED" is composed of his latest film "Modern Body Comedy" (2006) and 18 photo prints from the series "Perspectives" (2005/06).


"Modern Body Comedy" is shot on a bare theatre stage in super 8mm film and later converted to DVD digital format. The work combines miscellaneous forms of theatre genres such as drama and comedy and also reveals the act of creating artistic situations. The observer is confronted with two male characters who are slowly getting involved with one another. A latent homo-erotic tension and a subtle power struggle provide a narrative base. By letting one of them exercise control and power over the other, Nashat indicates a delicate tightrope act between being a self-determined individual and being manipulated into entering a role. Nashat, always interested in the dynamics of human bodies, builds up an outrageous tension, which is unpredictably dissolved by a physical incident reminding of a very popular slapstick element. In Nashat's words: "I think that this incident, referring to burlesque comedy, is the moment of breakdown, both in the narrative and in the superstructure of the work. Everything collapses because anything is deconstructible."


Taken from the Internet, the act of making the photo prints is missing. By using an outmostly anonymous source and displaying the optical constitution of a colour print, the image discloses its material consistency which allows it to unmask the illusion of comfortably consumable facts. The images are oscillating between aphoristic text and image, creating a very associative capacity. This leads away from what is called "objective information" - often foisted on photographs. Nashat suggests that the association with another image or with language is the aspect that makes an image really challenging.


Facing Shahryar Nashat's artwork enables visitors to experience surprising juxtapositions of reverse moments which offer a most favourable opportunity to sharpen one's own perception.


Denise Frey


Books and catalogues of Shahryar Nashat will be available in the gallery.


Exhibition August 23 - October 14, 2006

Gallery hours Tues-Fri 2 - 6 pm, Sat 11 am - 4 pm


zum Seitenanfang