© Sophie Tottie

Gropius Head, 2003


Sophie Tottie
Isolarion



Click for English text


"Isolarion" sysslar med det lösryckta, det stundom chockartade och svårbeskrivliga - det som befinner sig i ett limbo mellan högljudda rubriker och frånvarande rapportering, det man protesterar mot i banderoller, men som egentligen saknar klädsel i ord och bild. "Isolarion" kallades de 1400-talskartor som detaljerat beskrev specifika områden, men som inte erbjöd någon klargörande översikt om hur platserna förhöll sig till varandra på jordens yta. Sophie Tottie använder begreppet som titel på ett pågående arbete som visas för första gången på Lunds konsthall. Utställningen presenterar en rad bilder som existerar såväl isolerat som vid sidan om varandra i en nätverksliknande teckning. Teckningen är uppbyggd av text och bild och genomkorsar rummen vertikalt och horisontalt i enlighet med osynliga positionsbestämningssystem.


Sanningskommissioner utgör ett av de ämnen som behandlas i Totties textteckningar. Dessa kontroversiella och svårdefinierbara inrättningar sätts samman för att hantera en samtidshistoria full av lögner, förnekanden och hart när outsägliga minnen. De konfronterar ofta fortfarande farliga sanningar som många makthavare vägrar att erkänna. Sanningskommissioner synliggör sammanhang som inte sällan uppstår genom extrema ideologiska synsätt och diskuterar hur gamla strukturer som militärväsende, lagstiftning och ekonomi måste plockas isär och sättas samman igen. Mot slutet av en kommissions uppdrag är det möjligt att ett lands historia fortfarande är oklar och ett antal frågor ännu återstår att lösa. Likväl försöker kommissionen inte bara hantera frågor som rör hur man bygger upp en marknadsekonomi, skriver en författning eller återupprättar lagen, utan utreder också hur man kan komma tillrätta med ett besvärligt förflutet som exempelvis i Uganda, Nepal, Tyskland, Guatemala, Sydafrika, Australien eller USA.


Utställningen "Isolarion" riktar uppmärksamheten mindre mot nationen (och navigationen) än narrationen - mot berättelsen och skilda perspektiv på katastrofen och den till synes ogenomträngliga ytan. Det handlar inte om att skapa ett fysiskt orienteringssystem, utan om att visualisera det som ständigt glider undan och återvänder till i det outsägligas domäner.


Under de senaste tjugo åren har självmordsbombare avslöjat den moderna statens maktlöshet. Det moderna står åter under attack. En pågående sekularisering har inte, som många trott, medfört att religiösa föreställningssätt trängts undan till förmån för vetenskapliga synsätt och världsliga ideologier. Den konflikt som finns mellan kontrollerande strukturer och olika betraktelsesätt speglas dock i många moderna projekt. Verket "Gropius' Head" som ingår i "Isolarion" nyanserar med sin dubbla blick bilden av en ideologi som beskylls för att vara på en gång alltför totalitär och alltför vidsynt.


Bilderna i "Isolarion" uppträder i skilda konstellationer, teman som sanningskommissionen och modernismen förskjuter och öppnar nya sammanhang - där motstridiga begrepp och händelser korsas.


Sophie Tottie bor och verkar i Berlin och Stockholm, men är även knuten som professor till Konsthögskolan i Malmö. Hennes arbete rör sig mellan skilda konstnärliga uttryck, från teckning och väggmålning till video och fotografiska verk. De ämnen hon behandlar är ofta av existentiell karaktär och sätts i relation till politiska och historiska sammanhang.


Exhibition: 26.2. - 15.5.2005
Opening Houres: Tue, Wed, Fri, Sun noon - 5 pm, Thu noon - 8 pm, Sat 10 am - 5 pm, free entrance


Lund Konsthall
Mårtenstorget 3
SE-220 02 Lund
Telephone +46 46 355295
Fax +46 46 184521
Email lundskonsthall@lund.se

www.lundskonsthall.se






Sophie Tottie
Isolarion



"Isolarion" deals with disconnected matters, with what is sometimes shocking and hard to describe - facts that exist in a void between loud headlines and what is left unmentioned in the news reports, facts that are protested on banners but can not be couched in words and images. "Isolarion" is the term used for the 15th century maps that describe specific areas in detail, but that do not provide a clarifying overview of how these places are related to each other on the face of earth. Sophie Tottie uses the term as the title for a work in progress, shown for the first time at the Lund Konsthall. The exhibition presents a series of images that appear in isolation, as well as juxtaposed in a drawing reminiscent of a network. Consisting of text and image, the drawing intersects the room vertically and horizontally in accordance with an invisible positioning system.


Truth commissions are one of the subjects dealt with in Tottie's text-drawings. These controversial and hard-to-define entities are put together in order to deal with a contemporary history replete with lies, denials and unspeakable memories. They confront truths that are often still dangerous and that many of those in power refuse to acknowledge. Truth commissions render visible connections often caused by extreme ideological standpoints, discussing how old structures like the armed forces, legislation and the economy may be taken apart and reassembled. Towards the end of a commission's work, a country may well find the past still unsettled and key questions unresolved. Nonetheless the commission not only tries to deal with issues concerning how to construct a market economy, write a constitution or reinstate the law, but also considers the problem how to deal with a difficult past - this has been the case in for instance Uganda, Nepal, Germany, Guatemala, South Africa, Australia and the United States.


The exhibition focuses less on nation (and navigation) than on narration - on the story being told and the diverse perspectives on a catastrophe and the seemingly impenetrable surface. The purpose is not to create a physical system for orientation, but to visualize that which constantly slips away and returns to the domain of the unspeakable.


Over the last twenty years suicide bombers have revealed the powerlessness of the modern state. Modernity is once again under attack. An ongoing secularization has not, as many believed, caused scientific views and worldly ideologies to supersede religious worldviews. This conflict between controlling structures and different conceptions of the world is mirrored in many modern projects. The double gaze of "Gropius Head", a piece included in "Isolarion", problematizes the image of an ideology accused of being at once too totalitarian and too open minded.


The images included in the show are displayed in various constellations. Themes such as truth commissions and modernism open up new, shifting contexts where opposing concepts and events intersect.


Sophie Tottie lives and works in Berlin and Stockholm, but is also a professor at the Malmö Art Academy. Her work moves between different forms of artistic expressions, from drawings and wall paintings to video and photography. Often of an existential nature, the subjects examined are put in relation to political and historical contexts.


Exhibition: February 26 - May 15, 2005