© Susan Philipsz

Wild is the Wind, D.A.E. San Sebastián, 2002


Susan Philipsz
Stay With Me



Click for English text


I sin första separatutställning i Norden tar sig den skotska konstnären Susan Philipsz an varenda kubikcentimeter av Malmö Konsthall. Philipsz arbetar huvudsakligen med ljud, film och rum och tar i sina arbeten utgångspunkt i spänningsfältet mellan det subjektiva och det kollektiva minnet av populärmusik, politiska sånger och filmiska upplevelser.


Genom redan kända sånger, musik- och filmteman fångar Susan Philipsz sin publik mellan det allmänna och det privata och tar oss med på en resa in i vårt eget minne. Hon hämtar inspiration från litteratur och musik och har exempelvis återinspelat hela David Bowies album "Ziggy Stardust" a capella. Philipsz tolkningar skapar på det sättet minnesförskjutningar som framkallar många olika associationer och påminner publiken om allt från tonårseufori, drömmar, ensamhet till privata stunder i duschen.


"With my work I am trying to bring an audience back to their environment, not the opposite. What I am trying to do is make you aware of the place you are in while heightening your own sense of self" (Susan Philipsz).


Sångerna presenteras ofta på offentliga platser och i situationer där man minst förväntar sig dem, såsom i ett snabbköp, en biograf, en gångtunnel eller i en hamn i San Sebastian. Sångerna är inte perfekta, som om en professionell sångare skulle ha sjungit dem, och det är en av kvaliteterna hos Philipsz tolkningar. En annan är sättet de förhåller sig till det rum, den arkitektur och den sociala kontext som de placeras i.


Verket "The Dead" tematiserar ämnen som förlust och minne. "The Dead" refererar till berättelsen med samma namn som James Joyce skrev 1906-1907, och till John Hustons filmatisering från 1987. Verket har presenterats som ljudspår till en projicerad helt svart 35 mm film, som bara bryts av tillfälliga vita fläckar. Avsaknaden av bild skapar ett mentalt rum åt betraktaren vari egna privata minnen och förluster kan placeras, men sången utmanar också vårt kollektiva minne genom det narrativa och det filmiska.


Susan Philipsz arbetar ofta utifrån utställningsplatsens arkitektur och historia.


Till Malmö Konsthall gör hon ett nytt verk specifikt för Klas Anshelms 30 år gamla byggnad och gör konsthallen synlig på ett sätt som vi aldrig upplevt förut.


Susan Philipsz är född 1965, Glasgow, Skottland och bor och arbetar i Berlin. Hon har ställt ut i många internationella sammanhang, bland annat på Manifesta 3, Ljubljana, Slovenien (2000); The Irish Museum of Modern Art, Dublin (2001); Museum of Contemporary Art, Lyon, Frankrike (2002); Kunstverein Arnsberg, Tyskland (2004); Hamburger Bahnhof, Berlin (2004); Westfälischer Kunstverein, Münster, Tyskland (2004); och Ikon Gallery, Birmingham, England (2004). I år har Philipsz fått i uppdrag att göra offentliga verk för Dundee Contemporary Fine Arts, Skottland; Kölnischer Kunstverein, Köln, Tyskland; och i Nicosia på Cypern.


Utställningar: 30.4. - 21.8.2005
Öppettider: Alla dagar 11-17, Onsdagar 11-21
Stängt: Midsommarafton, Midsommardagen,
24/12, 25/12, 31/12 samt när vi byter utställning


Malmö Konsthall
S:t Johannesgatan 7
S-200 10 Malmö
Telephone +46 40 34 12 86 (Bookings and information)
Fax +46 40 30 15 07
Email info.konsthall@malmo.se

www.konsthall.malmo.se





Susan Philipsz
Stay With Me



In her first solo exhibition in the Nordic countries, the Scottish artist Susan Philipsz makes use of every cubic centimetre of space in Malmö Konsthall. Philipsz works primarily with sound, film and space, and the starting point of her works is the interface and tension between subjective and collective memories of popular music, political songs and film experiences.


Philipsz uses known songs, music and film themes to capture her audience between the public and the private and to take us on a journey into our own memory. She draws inspiration from literature and music, and has, for instance, rerecorded David Bowie's entire album, "Ziggy Stardust", a capella. In this way Philipsz' interpretations create memory "shifts" which evoke many different associations and which remind her audience of everything from teenage euphoria, dreams and loneliness to private moments in the shower.


"With my work I am trying to bring an audience back to their environment, not the opposite. What I am trying to do is make you aware of the place you are in while heightening your own sense of self" (Susan Philipsz).


The songs are often presented in public places and in situations where one least expects them, such as in a supermarket, a cinema, a pedestrian underpass or a harbour in San Sebastian. The songs are not perfect - like a professional singer would have sung them - and that is one of the qualities of Philipsz' interpretations. Another is the way they relate to the space, architecture and social context in which they are placed.


Her work "The Dead" thematises subjects like loss and memory. "The Dead" refers to the story of the same name which James Joyce wrote in 1906-1907, and to the screen version made by John Huston in 1987. The work has been presented as the sound track of a completely black 35 mm film, which is only broken up by fleeting white patches. The lack of any images creates a mental space for the observer in which his/her own private memories and losses can be placed, but the song also challenges our collective memory via the narrative and the filmic.


Susan Philipsz often bases her works on the architecture and history of the exhibition space. For Malmö Konsthall she is creating a new work specifically for Klas Anshelm's 30-year-old building, and will be making the art gallery visible in a way we have never before experienced.


Susan Philipsz was born in 1965 in Glasgow, Scotland and lives and works in Berlin. She has exhibited in many international contexts, including at Manifesta 3, Ljubljana, Slovenia (2000); the Irish Museum of Modern Art, Dublin, Ireland (2001); the Museum of Contemporary Art, Lyon, France (2002); Kunstverein Arnsberg, Germany (2004); Hamburger Bahnhof, Berlin, Germany (2004); Westfälischer Kunstverein, Münster, Germany (2004); and the Ikon Gallery, Birmingham, England (2004). This year Philipsz has been commissioned to create public works for Dundee Contemporary Fine Arts, Scotland; Kölnischer Kunstverein, Cologne, Germany; and in Nicosia, Cyprus.


Exhibition: April 30 - August 21, 2005
Opening hours: daily 11 am - 5 pm, Wed 11 am - 9 pm