© William Kentridge

From "Black Box/Chambre Noire", 2005
"Black Box/Chambre Noire" was commissioned by Deutsche Bank AG in consultation with the Solomon R. Guggenheim Foundation for the Deutsche Guggenheim.


William Kentridge
Fragments for Georges Méliès
Black Box / Chambre Noire



Click for English text


William Kentridge har med sina melankoliskt poetiska teckningar och animationer redan berört en stor konstpublik och hyllats såväl internationellt som i Sverige. På Malmö Konsthall visar han två av sina senaste och hittills största verk: "Black Box / Chambre Noire" (2005) och "7 Fragments for Georges Méliès & Journey to the Moon" (2003). Presentationen är den största som konstnären gjort i Sverige och har tidigare visats på Moderna Museet i Stockholm, som även producerat den.


I William Kentridges (f. 1955 i Sydafrika) konst återkommer ständigt teman som historia och minne, etik och moral, skuld och försoning. Som uppvuxen i en vit välbärgad, bildad och regimkritisk judisk familj (hans far och farfar verkade som advokater i frågor mot apartheidregimen), befann han sig automatiskt i en situation där han å ena sidan var del av systemet och å andra sidan dess kritiker. Ett komplext förhållande som han bearbetar och speglar i sitt konstnärskap.


Titeln "Black Box / Chambre Noire" syftar på den svarta lådan i ett flygplan (som har till uppgift att registrera händelseförloppet vid en eventuell olycka), kamerans innandöme och det mörka biografrummet. Verket, som Kentridge kallar sorgearbete, är ursprungligen gjort på uppdrag av Deutsche Bank och Solomon R. Guggenheim Foundation och behandlar den tyska koloniseringen av nuvarande Namibia. Ett relativt bortglömt men mörkt kapitel. I en massaker 1904, som brukar räknas till förra seklets första folkmord, utplånade tyskarna nästintill en hel befolkning i området. "Black Box / Chambre Noire" är till stor del konstruerad på Skeppsholmen tillsammans med två svenska teatertekniker och består av en teater med två projektioner, sex stycken mekaniserade figurer och ett femtiotal teckningar.


"7 Fragments for Georges Méliès & Journey to the Moon" producerades 2003 på BAC i Visby och ingår nu i Moderna Museets samling. Titeln anspelar på den visionäre filmpionjären Georges Méliès och hans film om en månfärd från 1902. I verket - som består av åtta videoprojektioner - kombinerar Kentridge performance, film och animation som en hyllning till skapandet. Fragmenten är gjorda med till buds stående medel och enkla filmtrick. En espressokanna blir en rymdfarkost och "teckningar", gjorda av myror som kryper i rad efter ett mönster som konstnären bestämt åt dem med hjälp av sockerlösning, utgör stjärnhimlen. Kentridge känner en stark samhörighet med den hundra år äldre Méliès skaparlusta där konstnärsateljén, trots sina rumsliga och tekniska begränsningar, utgör en oändlighet av möjligheter. Med fantasi och fyndighet kan allt användas för att skildra en resa långt bort. Men samtidigt gestaltas en vånda inför det oskrivna bladet och Kentridge låter också ana en annan parallellberättelse. Drömmarna om att landa på månen är samma andas barn som koloniseringen av Afrika, med alla dess ambitioner att kartlägga den "mörka kontinenten", tygla den, "upplysa den" och göra den till sin.


Originalmusiken till verken är skriven av Philip Miller.


William Kentridge (f.1955 i Johannesburg, Sydafrika) är verksam i Johannesburg. Han är utbildad i statsvetenskap och konst i Johannesburg och Paris, Frankrike. Kentridge arbetar med teckning och animerad kortfilm. Verken är ofta kommentarer till Sydafrikas historia och apartheid.


Utställningar: 31 maj - 19 augusti 2007
Öppettider: Alla dagar 11-17, Onsdagar 11-21
Stängt: Midsommarafton, Midsommardagen,
24/12, 25/12, 31/12 samt när vi byter utställning


Malmö Konsthall
S:t Johannesgatan 7
SE-200 10 Malmö
Telefon +46 40 34 12 86 (Bookings and information)
Fax +46 40 30 15 07
Email info.konsthall@malmo.se

www.konsthall.malmo.se






William Kentridge
Fragments for Georges Méliès
Black Box / Chambre Noire



William Kentridge's melancholically poetic drawings and animations have already touched many visitors to art events and have been praised internationally. This spring at Malmö Konsthall he presents two of his most recent and so far largest works: "Black Box / Chambre Noire" (2005) and "7 Fragments for Georges Méliès & Journey to the Moon" (2003). The exhibition is the artist's largest exhibition in Sweden to date and has earlier been showed at Moderna Museet, Stockholm, who also is the producer of the exhibition.


Recurring themes in William Kentridge's (b. 1955 in South Africa) art are history and memory, ethics, guilt and redemption. Raised in a white, prosperous, educated, anti-regime, Jewish family (his father and grandfather were both lawyers engaged in cases against the apartheid regime), he was automatically in a situation where he was both part of the system, and one of its critics - a complex relationship that is processed and reflected in his oeuvre.


The title "Black Box / Chambre Noire" refers to the black box in an aeroplane (which registers data in the event of a crash), the inside of a camera and the darkened cinema. The work, which Kentridge calls a mourning process, was originally commissioned by Deutsche Bank and the Solomon R. Guggenheim Foundation, and deals with the German colonisation of what is now Namibia, a virtually forgotten but dark chapter in history. In a massacre in 1904, which is regarded as one of the worst instances of genocide of the previous century, the Germans practically wiped out the whole population in the area. "Black Box / Chambre Noir", was mostly built on site on Skeppsholmen, with the assistance of two stage technicians, and incorporates a theatre with two projections, six mechanical figures and some fifty drawings.


"7 Fragments for Georges Méliès & Journey to the Moon" was produced in 2003 at the BAC, Visby and now belongs to the Moderna Museet collection. The title alludes to the visionary film pioneer Georges Méliès and his film from 1902, about a journey to the moon. In the work - which consists of eight video projections - Kentridge combines performance, film and animations in a homage to creativity. The fragments were made with materials that happened to be at hand and simple cinematic tricks. An espresso coffee pot serves as a spaceship and the "drawings" made by ants crawling in lines along a pattern made for them by the artist with sugar-water, form the sky. Kentridge feels profoundly related to his centennial predecessor Méliès and his creative urges, where the artist studio, despite its spatial and technical limitations, provides infinite potential. With imagination and inventiveness, anything can be used to portray a journey to faraway places. At the same time, he portrays an anxiety relating to the blank page, and Kentridge also gives us glimpses of a parallel story. The dreams of landing on the moon are in the same spirit as the dreams of colonising Africa, with the inherent ambitions of mapping the "dark continent", taming it, "enlightening it", and owning it.


The original soundtrack is composed by Philip Miller.


William Kentridge (b. 1955, Johannesburg, South Africa) lives and works in Johannesburg. He studied political science and art in Johannesburg and Paris, France. Kentridge works with drawing and short animated films. His works are often commentaries on South Africa's history and apartheid.


Exhibition: 31 May - 19 August 2007
Opening hours: daily 11 am - 5 pm, Wed 11 am - 9 pm