© Yang Fudong

Don't worry, it will be better..., 2000
Courtesy the artist/ShangART Gallery, Shanghai


Yang Fudong
Don't worry it will be better...



Click for English text


Szenarien vordergründig pulsierender Metropolen, hinter deren Fassaden sich Einsamkeit, Leere und gepflegte Langeweile breit machen, wechseln in den Filmen des chinesischen Künstlers Yang Fudong mit Bildern entlegener Natur und meditativer Stille ab. Deplazierte Versatzstücke chinesischer Tradition vermischen sich mit heimatlosen westlichen Einflüssen zu einem Amalgam aus Liebe, Melancholie und Parodie. Die Filme Yang Fudongs dokumentieren die Spuren der rasanten politischen, wirtschaftlichen und kulturellen Entwicklung Chinas. Sie pendeln zwischen Intimität und Isolation, zwischen vordergründiger Sicherheit und stiller Unruhe.


Die Protagonisten in Yang Fudongs Filmen versuchen den Spagat zwischen einer buddhistisch-konfuzianisch geprägten Verinnerlichung, dem kulturellen Gedächtnis kommunistischer Zurichtung und der haltlosen Frenetik des modernen Kapitalismus. In die zwischen diesen Welten entstehenden Bruchstellen schleust sich Yang Fudong ein und versucht ihre Widersprüche mit Poesie, burlesk-komischen Elementen hervorzuheben und gleichzeitig zu befrieden. Formal und inhaltlich führt uns Yang Fudong in die Vergangenheit und ihre Traditionen von Zen, Kampfkunst und den ästhetischen Disziplinen der Poesie, Malerei und Kalligraphie zurück. Er überblendet sie mit der Gegenwart des desorientierten, isolierten Individuums, das in einer Umgebung der Repression, des schönen Scheins und der schrillen Oberfläche eines merkantilen Nützlichkeitsdenkens um seine Würde kämpft.


Die Kunsthalle Wien widmet Yang Fudong erstmals eine Werkschau mit Foto-, Film- und Videoarbeiten: Zu sehen sind u.a. "City Lights" (2000), "Backyard - Hey, Sun is Rising!" (2000), "Flutter, Flutter, ... Jasmine, Jasmine" (2002), "Close to the Sea" (2004) und zwei Teile des geplanten Fünfteilers: "Seven Intellectuals in Bamboo Forest", Teil 1 (2003) und 2 (2004).


In "Seven Intellectuals in Bamboo Forest" zieht sich eine Gruppe junger Intellektueller und Künstler wie die legendären Weisen des 3. Jahrhunderts v. Chr. in die Einsamkeit der Wälder zurück, um über den gegenwärtigen Stand der Kultur zu reflektieren. Die Weisen verweigerten die korrupte Welt ihrer Regime, um sich der völligen Kontemplation und dem idealen Leben hinzugeben. Die jungen chinesischen Intellektuellen Yang Fudongs hingegen, begeben sich auf den heiligen Berg Huangshan, um in die Mystik und Stille einer wie verwunschenen Natur hineinzuhören und den eigenen Standpunkt innerhalb einer vom kapitalistischen Anpassungsdruck beherrschten Welt zu überdenken. Im 2. Teil ist dieselbe Gruppe in die urbane Umgebung verpflanzt und denkt über die Utopien eines authentischen Lebens nach.


Yang Fudong, geboren 1971 in Peking, war u.a. 2002 bei der Documenta 11, 2003 anlässlich der 50. Biennale von Venedig (Chinesischer Pavillon und "Utopia Station") und 2004 bei der Liverpool Biennial vertreten. Im Februar 2004 zeigte das Museum of Modern Art, New York, drei Filme Yangs und im gleichen Monat wurde er für den Hugo Boss Price 2004 nominiert.


Kuratoren: Sabine Folie, Gerald Matt


Begleitend zur Ausstellung erscheint ein Katalog mit Texten von Sabine Folie und Bert Rebhandl und einem Interview zwischen Yang Fudong und Gerald Matt. Deutsch/englisch, 80 Seiten, ca. 80 Farbabbildungen, ISBN 3-85247-056-0.


Ausstellungsdauer: 23.2. - 19.6.2005 (verlängert)
Oeffnungszeiten: täglich 10 - 19 Uhr, Do 10 - 22 Uhr


Kunsthalle Wien
Museumsplatz 1
A-1070 Wien
Telefon +43 1 52189 1201
Fax +43 1 52189 1217
Email office@kunsthallewien.at

www.kunsthallewien.at






Yang Fudong
Don't worry it will be better...



In the films of the Chinese artist Yang Fudong, scenarios from ostensibly pulsating urban environments whose facades conceal the growing extension of solitude, emptiness and cultivated boredom are entwined with images of remote countryside and meditative silence. Displaced elements in the Chinese tradition mingle with rootless western influences into an amalgam of affection, melancholy and parody. Yang Fudong's films document the traces of China's vertiginous political, economic and cultural development, oscillating between intimacy and isolation, ostensible security and the calm of chaos.


The characters in Yang Fudong's films attempt a balancing act between an inner life that bears the stamp of Buddhism and Confucianism, a cultural memory appropriated by communism and the frenetic pace of modern capitalism. Yang Fudong infiltrates the factures between these worlds in an attempt to accentuate and simultaneously reconcile these contradictions with poetry and burlesque/comic elements. In both the form and content of his work, Yang Fudong leads us back into the past and its traditions of Zen, martial arts and the aesthetic disciplines of poetry, painting and calligraphy. These he fades into the current fate of disorientated, isolated individuals who struggle for their dignity in an environment marked by repression, the illusion of beauty and the shrill surface of mercantile utilitarianism.


For the first time Kunsthalle Wien dedicates an exhibition to the photography, film and video productions of Yang Fudong. Among the works shown are "City Lights" (2000), "Backyard - Hey, Sun is Rising!" (2000), "Flutter, Flutter, ... Jasmine, Jasmine" (2002), "Close to the Sea" (2004) and two episodes of the planned five-part of "Seven Intellectuals in Bamboo Forest", part 1 (2003) and part 2 (2004).


In "Seven Intellectuals in Bamboo Forest", a group of young intellectuals and artists, in the manner of the legendary wise men of the 3rd Century BC, withdraw to the solitude of the woods in order to reflect on the state of contemporary culture. Having rejected the corrupt world of their regime, the wise men instead dedicate themselves entirely to contemplation and an ideal life. Yang Fudong's young Chinese intellectuals however repair to the holy mountain of Huangshan to bathe in the mysticism and silence of an enchanted natural idyll and reflect on their position within a world dominated by the pressure to adapt to capitalism. In the second part, the same group is transposed to an urban environment and where they contemplate the utopia of an authentic life.


Born in Beijing in 1971, works by Yang Fudong were shown at the Documenta 11 in 2002, at the 50th Venice Biennale (Chinese Pavilion and "Utopia Station") in 2003 and 2004 at the Liverpool Biennial. In February 2004, the Museum of Modern Art in New York showed three of his films and, in the same month, he was nominated for the 2004 Hugo Boss Prize.


Curators: Sabine Folie, Gerald Matt


In occasion of the exhibition a catalogue will be published with essays by Sabine Folie and Bert Rebhandl and an interview between Yang Fudong and Gerald Matt. German/Englisch; 80 pages, approximately 80 colour illustrations; ISBN 3-85247-056-0.


Exhibition: February 12 - June 19, 2005
Opening hours: daily 10 am - 7 pm, Thur 10 am - 10 pm


zum Seitenanfang