© Zoe Leonard

Frontalansicht, Geoffrey Beene Modenschau /
Frontal View, Geoffrey Beene Fashion Show, 1990
Silbergelatine-Abzug, 124,1 x 96,8 cm
Courtesy Tracy Williams Ltd., New York, und Galerie Gisela Capitain, Köln
© Zoe Leonard


Zoe Leonard
Fotografien



Click for English text


Seit über zwanzig Jahren praktiziert die amerikanische Künstlerin und zweifache documenta-Teilnehmerin Zoe Leonard (*1961 in Liberty, New York) ein denkendes Wandern, ein erkennendes Schauen. Sie durchforstet Natur und Kultur, (Stadt-)Landschaft und Museumslandschaft auf der Suche nach Zeichen, die über die Strukturen, die Bedingungen von Natur und Kultur, über ihre Gegensätze, ihre Parallelen, ihre gegenseitigen Verknüpfungen Auskunft geben.


In ihren Fotografien schauen wir hinunter auf die Niagarafälle, wie das Wasser in die gewaltige Kerbe der Erdkruste einschiesst; wir blicken auf Bahngleise, die sich in geschwungenen Linien über den Erdball ziehen, auf die Raster moderner Urbanität, die rechtwinklig das Arbeiten und schlaufig das Wohnen ordnen. Mit ihr betrachten wir Landkarten und anatomische Modelle, schauen in Vitrinen und Schaufenster, in Museen und Läden hinein und verfolgen darin das Ringen der Geschlechter, die Ordnung des Denkens und Erinnerns, die Balance von fotografischer Materie und fotografischem Sehen. Zoe Leonards oft schwarzweisse Fotografien sehen dabei aus wie gekämmtes und wieder aufgewühltes Gras: Sie wirken wie eine pelzige Kartographie des Menschseins heute. Zoe Leonard hält ihre besondere Sicht mit einer Fotografie fest, die subversiv hinterfragt und gelassen vorträgt, die liegen gelassen und wieder aufgegriffen wird, so lange, bis die Form des fotografischen Bildes stimmt, das heisst, bis sich Sicht, Materie und Thema zu einem Ganzen verweben, bis sie beinahe verschmolzen sind.


Zur Ausstellung erscheint ein Buch im Steidl Verlag, das erstmals das Gesamtwerk von Zoe Leonard seit den späten 1970er Jahren vorstellt. Mit Texten von Svetlana Alpers, Elisabeth Lebovici und Urs Stahel.


Kurator der Ausstellung: Urs Stahel.


Hauptsponsor von Ausstellung und Buch: Hulda und Gustav Zumsteg-Stiftung, Zürich


Ausstellungsdauer 1.12.2007 - 17.2.2008

Oeffnungszeiten Di-So 11 - 18 Uhr, Mi 11 - 20 Uhr
Montag geschlossen


Fotomuseum Winterthur
Grüzenstrasse 44 + 45
8400 Winterthur
Telefon +41 (0)52 234 10 60
Fax +41 (0)52 233 60 97
Email fotomuseum@fotomuseum.ch

www.fotomuseum.ch





Zoe Leonard
Photographs



For more than twenty years, the American artist Zoe Leonard (born in 1961, in Liberty, New York) has been practicing the art of the contemplative journey and the perceptive gaze. She trawls through nature and culture, through the (urban) landscape and the world of museums, in search of signs that might give some insight into their contrasts, similarities and inter-relationships.


In her photographs, as we look down at the Niagara Falls, we see the rushing waters pour into a massive cleft in the earth's crust; we see railway tracks sweeping across the globe; we see the patterns of modern urban existence, work and life pressed into right angles and tubes. We find ourselves looking at maps and anatomical models, peering into showcases, museums and shops, watching the gender struggle, the structure of thought and memory, made aware of the balance between photographic material and photographic seeing. Zoe Leonard's predominantly black-and-white photographs are like a blurred cartography of the human condition. Her idiosyncratic gaze finds photographs that are subversive in their questioning, casual in their approach, incisive in what they reveal; they are photographs that are cast aside and later reprised until the point at which the form of the photographic image is resolved. In other words, until the view, the subject matter and the theme are combined in their entirety, until they are almost melded together. Zoe Leonard has twice been selected to exhibit at the prestigious documenta, in Kassel, Germany, in 1992 and 2007.


This exhibition of the Fotomuseum Winterthur is the first to present Zoe Leonard's complete oeuvre since the late 1970s. The accompanying book published by Steidl includes texts by Svetlana Alpers, Elisabeth Lebovici and Urs Stahel.


Curator of the exhibition: Urs Stahel


Main sponsor of exhibition and book: Hulda and Gustav Zumsteg Foundation, Zurich


Exhibition 1 December 2007 - 17 February 2008

Opening hours Tues-Sun 11 am - 6 pm,
Wed 11 am - 8 pm
Closed on Mondays