© Erik van Lieshout

Untitled (Frauenkopf), 2005
Conté and paint on paper, 150 x 220 cm
Courtesy Galerie Bob van Orsouw, Zürich


Erik van Lieshout
I am afraid to tell you, but ...



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Erik van Lieshout (geb. 1968) ist durch die Teilnahme an der Biennale Venedig (Dutch Pavilion, 2003) und bedeutende Gruppenausstellungen wie die Wanderausstellung "Populism", 2005, bekannt geworden. Im Jahr 2007 wird ihm eine umfangreiche Einzelausstellung im Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, gewidmet.


Bevor sich Erik van Lieshout seinen filmischen und zeichnerischen Installationen widmete, fand er in der Malerei zu eigenständigem Ausdruck. Die cartoonartige Malweise mit der kruden Darstellung von Sex, Gewalt und Rassismus setzt sich in den Kreidezeichnungen der letzten Jahre fort. Ihr ungeschönter und obsessiver Gestus eignet sich die Ästhetik von Hip-Hop und Pornographie genauso an, wie er Machismo und Moral aufs Korn nimmt. Erik van Lieshouts künstlerische Haltung wird treffend als "Abstract Gangsterism" charakterisiert, um die ambivalenten, rebellischen und subversiven Implikationen seines Werks zu umschreiben. Auch gilt der Künstler als der "Eminem of visual art", als ein "foul-mouthed angry young man", der sich mehr der Street Culture als der High Art verwandt fühlt.


Die Videoinstallationen von Erik van Lieshout bestechen durch Provokation und die Überdehnung gesellschaftlicher und sozialer Klischees in das Clowneske. Die jüngst auf der Art Unlimited Basel gezeigte Installation "Fantasy Me", 2004, umfasst eine immense rote Papierlaterne, in deren Innerem das Video "Tessa" zu sehen ist. Dieses erzählt vom dreimonatigen Chinaaufenthalt des Künstlers, im Laufe dessen er einigen Chinesinnen Englisch beibringt, in der Hoffnung, diese lehrten ihn asiatische Kampfsportarten. Der verzweifelte und schliesslich gescheiterte Versuch einer Chinesin, die Worte "feminism" und "emancipation" korrekt auszusprechen, parodiert auf humorvoll-traurige Weise den Versuch kultureller Grenzüberschreitung.


Auch in der Video Clip ähnlichen Arbeit "Lariam", 2001, setzt sich der Künstler auf selbst-ironische Weise einem cultural clash aus. Er reist in ein westafrikanisches Dorf, um dort von Schwarzen rappen zu lernen. Dies muss zwangsläufig misslingen, denn der Rap deklamiert in holländischer Sprache die Warnhinweise auf der Packungsbeilage von Lariam, einem Antimalaria-Mittel, das sich die lokale Bevölkerung nicht leisten kann. Das Video parodiert die Aneignung schwarzer Kultur durch die weisse Mittelschicht und entlarvt die hohle Rhetorik von Begriffen wie Multikulturalität und soziale Gerechtigkeit.


Die Galerie zeigt die neue Videoarbeit "I am afraid to tell you, but ...", die aus 40 Stunden Filmmaterial geschnitten wurde. Dokumentiert werden die regelmässigen Treffen einer Männergruppe, in deren Mittelpunkt die Selbstdarstellung und ungeschminkte Wiedergabe von privaten Ängsten, Obsessionen und Leidenschaften steht. Wie bei den bereits erwähnten Videoarbeiten liegt es dem Künstler auch in dieser Ausstellung daran, die Arbeit unter Verwendung einfacher Materialien installativ im Raum zu situieren. Damit soll der bisweilen erhabene Purismus von Ausstellungsräumen aufgebrochen und in das Unspektakuläre überführt werden.


Die Videoinstallation wird mit wandfüllenden Zeichnungen in Conté-Technik komplettiert. Ihr anarchisch-rastloser Geist und karikaturhafter Stil machen aus der Installation "a carnivalesque vaudeville that shows the tackiest facets of contemporary life".


Birgid Uccia


Ausstellungsdauer: 27.8. - 1.10.2005
Öffnungszeiten: Di-Fr 12 - 18 Uhr, Sa 11-16 Uhr und nach telefonischer Verabredung


Galerie Bob van Orsouw
Limmatstrasse 270
8005 Zürich
Telefon +41 (0)44 273 11 00
Fax +41 (0)44 273 11 02
Email mail@bobvanorsouw.ch

www.bobvanorsouw.ch





Erik van Lieshout
I am afraid to tell you, but ...



Erik van Lieshout (born 1968) has become known through his participation at the 2003 Venice Biennale (Dutch Pavilion) and through important group exhibitions such as the tour of the 2005 exhibition "Populism". In 2007 the Boijmans van Beuningen Museum in Rotterdam will dedicate a large exhibition to him.


Before Erik van Lieshout devoted himself to installations of films and drawings, he had found his own independent expression in painting. His cartoon-like way of painting crude portrayals of sex, violence and racism continued in the chalk drawings of the past years. Their unprettified and obsessive formulation takes on the aesthetics of hip-hop and pornography just as much as it targets machoism and morality. Erik van Lieshout's artistic stance is aptly characterized as "abstract gangsterism" to describe the ambivalent, rebellious and subversive implications of his work. In like way the artist is considered as the "Eminem of visual art", as a "foul-mouthed angry young man" who feels more akin to street culture than to high art.


Erik van Lieshout's video installations captivate through provocation and the inflation of societal and social clichés up to and including the clownish. The installation "Fantasy Me" (2004) shown recently at Art Unlimited Basel is comprised of an immense red paper lantern, inside of which the video "Tessa" can be seen. This tells of the artist's three-month stay in China during the course of which he taught several Chinese women English in the hope they would teach him Asian martial arts. The despairing and, in the end, hopeless attempt of one Chinese woman to pronounce correctly the words "feminism" and "emancipation" parodies in a serio-comical way any attempt at cultural border-crossing.


Also in "Lariam" (2001), a video clip look-alike, the artist exposes himself to a cultural clash in a self-ironic way. He travels to a West African village to learn from blacks how to rap. This is doomed to failure, since the rap in Dutch declaims the warnings printed on the information leaflet of Lariam, an anti-malarial medicine that the local population cannot afford. The video parodies the white middle-class appropriation of black culture and debunks the hollow rhetoric of concepts such as multiculturalism and social justice.


The gallery is showing the artist's new video work "I am afraid to tell you, but ...", which was edited down from 40 hours of film material. What is documented is regular therapeutic meetings of a men's group that focus on the self-projection and unvarnished playback of private fears, obsessions and passions. As in the already noted video works, the artist is concerned to situate this installation work in the exhibition with the use of simple materials. All of which is meant to break up the occasional exalted purism of exhibition rooms and impel the whole towards the unspectacular.


The video installation is completed with wall-filling drawings in a Conté chalk technique. Their anarchically restless spirit and caricature-like style make the installation "a carnivalesque vaudeville that shows the tackiest facets of contemporary life".


Birgid Uccia


Exhibition: 27 August - 1 October 2005
Gallery hours: Tues-Fri noon - 6 pm, Sat 11 am - 5 pm


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