© Raffael Waldner

Raffael Waldner: Mercedes E 500, 2004
C-Print auf Aluminium, 120 x 160 cm


reGeneration
50 Fotografen von morgen



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Was suchen die Fotografen zu Beginn des 21. Jahrhunderts? Wie nehmen sie die Welt wahr? Setzen sie eine Tradition fort oder wenden sie sich von den Arbeiten ihrer Vorgänger ab? Welchen Blick werfen sie auf die Umgebung, in der sie leben? Sind sie der Gegenwart gegenüber zuversichtlich oder haben sie keine Hoffnungen? Wie stellen sie sich der digitalen Herausforderung in der Fotografie? Sind sie erleichtert, von Chemie und Dunkelkammer befreit zu sein? Haben sie das digitale Labor freimütig akzeptiert?


Die Ausstellung hat zum Ziel, originelle und eigenständige Werke von FotografInnen aus den besten Kunst- und Fotoschulen der Welt zeigen. Damit die ausgestellten Arbeiten die junge Generation repräsentativ darstellen, wählte das Musée de l'Elysée diese unter den Eingängen von 60 angesehenen Schulen in Europa, Amerika, Afrika und Asien aus. Jede Schule legte eine Vorauswahl der zehn ihrer Auffassung nach begabtesten SchülerInnen vor. Um eine Fotoserie vorlegen zu dürfen, mussten die Fotografen 2004 und 2005 in einer der vom Musée de l'Elysée bestimmten Kunst und Fotoschulen regulär immatrikuliert sein.


Zusätzlich waren die Personen, die zwischen 2002 und 2004 eine dieser Schulen erfolgreich abgeschlossen hatten, teilnahmeberechtigt. Gattung und Gegenstand der vorgelegten Arbeiten waren dagegen völlig frei (Kunst, Presse, Werbung, Mode, Reportage, Dokumentation).


Aus 400 eingegangenen Dossiers wählte das Musée de l'Elysée die 50 besten Arbeiten aus. Die Ausstellung umfasst knapp 350 Werke, zwischen 6 und 8 Fotografien pro KünstlerIn. Es schien uns wichtig, kohärente Bildserien zu zeigen, da es schwierig ist, das Werk von FotografInnen anhand einer einzigen Aufnahme zu bewerten oder zu beurteilen. Die Ausstellung entfaltet sich in 16 Galerien, die auf die zwei Ausstellungsorte Musée de l'Elysée und Espace Arlaud verteilt sind.


Liste der teilnehmenden Künstler und Künstlerinnen
(pdf-Dokument)



Ausstellungsdauer: 23.6. - 23.10.2005
Oeffnungszeiten: Mo-So 11 - 18 Uhr


Musée de l'Elysée
18, avenue de l'Elysée
1014 Lausanne
Telefon +41 21 316 99 11
Fax +41 21 316 99 12
Email musee.elysee@serac.vd.ch

www.elysee.ch
www.likeyou.com/raffaelwaldner


Espace Arlaud
Place de la Riponne 2 bis
1005 Lausanne

Oeffnungszeiten: Mi-Fr 12 - 18 Uhr, Sa/So 11 - 17 Uhr





reGeneration
50 Photographers of Tomorrow



What characterized the submissions in general? One striking factor was the tendency to theorize about photography, and to situate one's own work accordingly. Roland Barthes' "Camera Lucida" dominates the charts, as it were: no photographer's name, past or present, was cited as often by the young people of "reGeneration" as this influential theorist's. Whereas preceding generations of photographers almost always cited other photographers as key influences (a Walker Evans, a Cartier-Bresson, a Bravo, an Arbus, etc.), the shift to a theorist suggests a sea-change in how young people are thinking about the medium.


One of the most striking factors in the "reGeneration" selection is the absence of traditional black-and-white imagery. Besides, few of the "reGeneration" photographers would today argue that photography's main task is to convey "the truth", to provide objective witness to the world - a faith that guided generations of photographers. Fiction, or fictions, one might also conclude, are more truthful for young photographers. The "reGeneration photographers" are, it seems, out to comment on the state of the world, not to discover it. They abstract from it, looking for underlying structures rather than dramatic moments; they tend to form their statements in series of images, rather than look for what older photographers call "great" pictures. And if, rather than finding their subject matter, they have to construct it (by staging or reworking it later on the computer), they see their work as no less truthful, and arguably more so.


But these are all tentative observations, as we have to accept that the photographers' interests and approaches will undoubtedly shift over time. Some will probably dismiss their "reGeneration work" as immature or inconsequential, while others may go on to extend and develop it. As for the questions we asked initially about the job the schools are doing, we can only judge by the results, and the rich diversity of work in "eGeneration" seems to suggest a general climate of openness and professionalism. For answers to Gauguin's great questions, however, it would be unfair to prematurely push the "reGeneration" photographers. They have twenty years to formulate thoughtful answers.


List of the participating artists (pdf-Document)


The exhibition takes place at two places.


Exhibition: 23 June - 23 October 2005


Musée de l'Elysée
18, avenue de l'Elysée
1014 Lausanne
Telefon +41 21 316 99 11
Fax +41 21 316 99 12
Email musee.elysee@serac.vd.ch

www.elysee.ch

Opening hours: Tues-Sun 11 am - 6 pm


Espace Arlaud
Place de la Riponne 2 bis
1005 Lausanne

Opening hours: Wed-Fri noon - 6 pm, Sat/Sun 11 am - 5 pm